Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Merlivs seminar 27. August 2008
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Vejledning i projektarbejde
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Generel introduktion til EC
Den Kreative arbejdsform
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
Øvelser Samlet rapport.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
4. øvelsesgang Tabeller og Frames Vi starter kl
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  Hvor, hvornår og hvordan  Testmanuskript.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Navn på jeres idé Jeres navne:
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
AT-eksamen 2018.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
19 TmK 4. Kapitel 4 Social kapital
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering af jeres opdragsgivers hjemmeside

• At opnå erfaring med brug af ekspertvurdering (EKSAMEN) Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Formål • At opnå erfaring med brug af ekspertvurdering (EKSAMEN) At finde fejl på websitet At vurdere metodens styrker og svagheder At vurdere metoden i forhold til tid / pris At have en holdning til brugen af ekspertvurdering

Jakob Nielsen´s 10 heuristikker kan findes i lærebogen side 526-527 Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Sådan gør i Jakob Nielsen´s 10 heuristikker kan findes i lærebogen side 526-527 Lad jer ikke kun styre af disse heuristikker - brug også den sunde fornuft Sæt jer i brugernes sted og beskriv problemer med en brugers mindset, tanker og følelser Lav jeres ekspertvurdering individuelt. Evaluer jeres resultater sammen efterfølgende.

Individuel gennemgang (ca. 1-1,5 time) Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Individuel gennemgang (ca. 1-1,5 time) Noter den individuelle URL for den pågældende fejl og beskriv fejlen, fx ved brug af screendumps. Angiv hvilken heuristik/overskrift, fejlen hører ind under. Angiv alvoren af fejlen på en skala fra 1-4 '1' Kosmetiske fejl, der kan rettes hvis der er tid og penge dertil ’2’ Mindre fejl ’3’ Alvorlige fejl '4' Katastrofale fejl der bør rettes omgående (forhindrer det overordnede formål med siden) 4. Giv en kort beskrivelse af problemet. 5. Beskriv en ultrakort løsning af problemet, hvis i finder det relevant

Eksempel: http://www.strik.dk/www/index.asp Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Eksempel: http://www.strik.dk/www/index.asp

Case: Sirene Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Case: Sirene

Rapporten skal indeholde: En sammenfatning af gruppens resultater. Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Rapporten skal indeholde: En sammenfatning af gruppens resultater. Diskutér til enighed omkring problemerne og deres alvorlighedsgrader og indsæt jeres fundne problemer i dette skema Forslag til forbedringer af webstedet på baggrund af resultater (KORT) En vurdering af metodens styrker og svagheder Vurder hvornår i processen der er smart bruge en heuristisk evaluering og hvilke faser, der umiddelbart kommer før og efter (KORT) Svar på casen Sirene (KORT)

Aflevering i wordformat til rokkjer@rokkjer.dk Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Aflevering Aflevering i wordformat til rokkjer@rokkjer.dk senest mandag d. 5. marts. kl. 11.00

Let´s get busy! Ved Søren Rokkjer Hansen Ekspertvurdering Heuritisk inspektion Let´s get busy!