DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Teststrategi Engrosmodellen
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Reglernes del 2: Når både mødes
Notation Oversigt Kapitel 18.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Cuneco – en del af bips.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Formularer (Access, del 3)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Fundamentale datastrukturer
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Interaktionsdesign
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB5.1 Kursusgang 5 Designaktivitet 2 og 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Aktivitet 3: Byg interaktiv version Visuelt.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Designaktivitet 1 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Identificering af behov Formulering af krav Interaktionsrum.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum og interaktionselementer Analysedokumentet.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Abstraktioner.
Kursusgang 4 Designaktivitet 1 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Præsentationens transcript:

DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet

DIEB4.2 Sidste kursusgang Aktivitet 2: Generer design ­ Relation til krav ­ Fremgangsmåde Begrebsmæssig model ­ Baseret på aktivitet/objekter ­ Interaktionsformer ­ Eksempler Interaktionsrum og interaktionselementer ­ Eksempel ­ Individuelle interaktionsrum ­ Samlet interaktionsrum Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

DIEB4.3 Opgaver 1.Begrebsmæssig model: beskriv begrebsmæssig model for et antal eksempler fra sidste lektion. 2.Interaktionsformer: hvad er de basale egenskaber (Hvordan udpeger vi et objekt?, Hvordan aktiverer vi en funktion?, Hvordan indlæses inddata? og Hvordan opstilles uddata?) for hver af de syv interaktionsformer. 3.Projekt. Fra brugsmønster til model af individuelle interaktionsrum: Interaktionsrum og opgaver. 4.Gentag opgave 1 for et andet brugsmøster i jeres projekt. 5.Brug de to individuelle modeller af interaktionsrum til at lave en samlet model af interaktionsrum. 6.Sammenhæng mellem begrebsmæssig model og interaktionsform: Overvej, hvilke interaktionsformer, der understøtter hvilke begrebsmæssige modeller. Udtrykt ved en tabel.

DIEB4.4 Udgangspunkt: Brugsmønster Kontanthævning

DIEB4.5 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) ­ Fremgangsmåde ­ Interaktionselementer ­ Muligheder for check Design interaktionselementer Analysedokumentet Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

DIEB4.6 Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Designet af brugergrænsefladen: Er et vigtigt krav til systemet (blandt andre) Det overordnede design indgår i analysedokumentet Det detaljerede design indgår i designdokumentet Hvordan (i jeres projekt): Fastlæg en begrebsmæssig model for hele systemet Identificer interaktionsrum (individuelle og generelle) (sidste kursusgang) Definer interaktionselementer Design interaktionselementer ­ Fastlæg interaktionsform for hvert interaktionselement ­ Udarbejd detaildesign for hvert interaktionslement ­ Check dette mod den begrebsmæssige model

DIEB4.7 Interaktionselementer Præsentationsmodellen beskriver brugergrænsefladens elementer, de dele, som indgår i hvert element, samt mulighederne for at navigere mellem elementerne Præsentationsmodellen beskrives ved et klassediagram Præsentationsmodellen afstemmes løbende med brugsmønstrene: ­ kan man udføre brugsmønstrene ved at bevæge sig rundt i præsentationsmodellen ­ anvender brugsmønstrene de muligheder for at bevæge sig rundt, der er beskrevet i præsentationsmodellen

DIEB4.8 Notation Elementerne i præsentationsmodellen er interaktionsrummene Udgangspunkt: den samlede model af interaktionsrum Hvert interaktionsrum beskrives som en klasse Klassen detaljeres med: ­ attributter (input og output) ­ funktioner (action) Knyt funktioner til de enkelte interaktionsrumsklasser Beskriv også input- og output- elementer

DIEB4.9 Præsentations- model Sæt alle klasserne op på en stor tavle Identificer interaktionsrum, som er indeholdt i et andet interaktionsrum (aggregering) Identificer overgange mellem interaktionsrum ­ ud fra det reviderede brugsmønster (det med hierarkiske tilstande) ­ diagrammet skal gøre det muligt at gennemspille alle brugsmønstre Notation: >: navigering mellem komponenter er muligt >: interaktionsrummet forneden indgår i det foroven >: interaktionsrummets input-elementer >: interaktionsrummets output-elementer >: mulige handlinger (funktioner)

DIEB4.10 Muligheder for check af indhold Designet af brugergrænsefladen kan holdes op mod de modeller, I har lavet med OOA&D-metoden Klassediagram med attributter: ­ beskriver den information, der indgår i brugernes aktiviteter ­ denne information skal svare til input- og output-data i præsentationsmodellen ­ strukturerne i klassediagrammet skal svare til strukturerne i præsentationsmodellen – hvorfor? ­ dette kan checkes systematisk Funktionsliste: ­ beskriver de services, brugerne aktiverer i anvendelsen af systemet ­ funktionerne (eller delfunktioner) skal svare til actions i præsentationsmodellen ­ dette kan checkes systematisk Udfør disse check, før I begynder på detaildesign af interaktionselementerne

DIEB4.11 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer ­ Fastlæg interaktionsform ­ Detaildesign af vinduer: Bridge ­ Eksempel ­ Øvelse Analysedokumentet

DIEB4.12 Fastlæg interaktionsform Præsentationsmodellen indeholder den samlede mængde af interaktionselementer For hvert af disse elementer skal vi fastlægge interaktionsformen Skriv det ind som en kommentar i hvert element Muligheder: Kommando Menu Dialog Skemaudfyldelse WIMP Naturligt sprog Udskrivning af data

DIEB4.13 Detaildesign af vinduer: Bridge Næste skridt består i at designe detaljerne i hvert interaktionselement Dette kan gøres ved hjælp af Bridge-metoden Bridge har til formål at skabe bro mellem krav og HCI-design Vi bruger lidt af del 2 og del 3 fra Bridge-metoden

DIEB4.14 Bridge: Task-objekter Task objekt: en samlet mængde information, som brugeren manipulerer for at udføre opgaven Svarer til klasserne i pæsentations- modellen Fire elementer: ­ Identitet: hvad kendetegner et objekt fra denne klasse ­ Attributter: egenskaber og relaterede objekter (navigate) ­ Handlinger: det systemets bruger gør ved objektet (funktioner) ­ Indholdsrelationer: det omgivende objekt og delobjekterne (aggregering) Suppleres fra OOA&D-model Brug ideen om at fokusere på task- objekter til at "berige" jeres præsentationsmodel

DIEB4.15 Bridge: Eksempel på task-objekter For et hotel Hvordan ser præsentations- modellen ud?

DIEB4.16 Bridge: Repræsentation af task-objekter Lad indholdsrelationer (containment eller aggregering og dekomponering) afspejle sig i den måde, hvorpå klasserne repræsenteres i brugergrænsefladen Eksemplet illustrerer, hvordan det at "Hotel" havde "Room" som "In me" kommer til udtryk: Hotel har en liste med Room- objekter

DIEB4.17 Fra task-objekter til GUI objekter Tegnes på papir (fotokopier af tomme skærmbilleder) For hvert task objekt besluttes det, hvilken repræsentation det skal have i brugergrænsefladen De to typer interaktionsrum – browser og viewer – kan udtrykkes på standardform Actions lægges ind i menuerne

DIEB4.18 Resultat Resultatet er en samling af vinduer For hvert vindue er der et forslag til detaildesign Mellem vinduerne er angivet muligheder for navigering mellem dem Kan bruges som grundlag for implementering af en første version af systemet Efterfølgende kan der udføres usabilityevaluering sammen med brugerne

DIEB4.19 Eksempel Illustrerer hvordan klasserne i præsen- tationsmodellen repræsenteres på skærmen En anden teknologi end en stor skærm med mange vinduer

DIEB4.20 Aktivitet 2: Generer design Opsummering Hvordan (i jeres projekt): Fastlæg en begrebsmæssig model for hele systemet Identificer interaktionsrum Definer interaktionselementer (præsentationsmodel) Design interaktionselementer ­ Fastlæg interaktionsform for hvert interaktionselement ­ Udarbejd detaildesign for hvert interaktionslement ­ Check dette mod den begrebsmæssige model

DIEB4.21 Øvelse: Indlæggelse af patient Ud fra et brugsmønster gennemføres metoden på opgaven med at indlægge en patient

DIEB4.22 IPJ-systemets løsning

DIEB4.23 Indlæggelse af patient: Brugbarhedsproblemer Testperson L (2003-4)

DIEB4.24 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet

DIEB4.25 Analysedokumentet (1) Stakeholders kan bruges til supplering af A'et i afsnit 1.2 Personas kan bruges til supplering af beskrivelsen af aktører i afsnit Scenarier kan bruges til at give overblik før de detaljerede brugsmønstre som nyt afsnit (brugsmønstrene bliver så afsnit 3.1.4) Et scenarie sammenfatter et antal brugsmønstre for en aktør

DIEB4.26 Analysedokumentet (2) Afsnit 3.3. Brugergrænsefladen Mål for brug. Prioriteringsskema med mål i forhold til brugbarhed (usability) og brugeroplevelse (user experience) Begrebsmæssig model. Karakteristik af den grundlæggende form hvorunder brugeren interagerer med systemet. Kan udtrykkes i forhold til aktiviteter eller objekter Interaktionsform. Beskrivelse af den eller de interaktionsformer, som forventes anvendt i brugergrænsefladens elementer Generel interaktionsmodel. En komplet oversigt over interaktionsrum for hele brugergrænsefladen og de opgaver, der hører til hvert interaktionsrum.

DIEB4.27 Opsummering Færdige med aktivitet 2: generer design De interaktioner, som systemet skal understøtte, er omsat til en præsentationsmodel Der er en samling af specifikke vinduer svarende til interaktionselementerne i præsentationsmodellen For hvert vindue er attributter og handlinger beskrevet