Talforståelse og regneregler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Naturvidenskab 1 TalentWeek Naturvidenskab 1 TalentWeek 2013.
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
At Dividere.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Matematik årsplan for 3.x
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Regler og lovmæssigheder i matematik
At Dividere Decimaltal.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Heraki for de forskellige regnearter
Reduktion AM 2009.
Har du aldrig brugt Excel, bør du starte her.
BRØKER Dette er en enhed
tæller Fakta om brøker Brøkstreg 7 Nævner
   HUSKESPIL – grundlæggende regneregler + ( )  - ) - ± + ± ( ) ±
Talmængder Reelle tal R Irrationale tal Q Rationale tal Z Hele tal N
Procent til decimaltal
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Matematik i 4 klasse.
Reduktion AM 2009.
Eksponentielle(pot) Stephanie og Cecilie L, hh2øa.
Muligheder i Matematik
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Talforståelse og regneregler
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Niclas kønig nielsen Skive handelsgymnasium 3. øma
Læring i bevægelse Motivation
Talmængder Reelle tal R Irrationale tal Q Rationale tal Z Hele tal N
Uligheder.
Andengradspolynomier
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Delprøve i kurset ”Calculus og indledende lineær algebra” 29. oktober 2014 Delprøve i M2CAL2 29. oktober A. B. A. 1x1 + 1x4 + 1x(-1) = 4 B. 1x4 =
Mængder: Begreber og notation
Brøker Af Alexander Olssson.
Velkommen til Clio Island
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
(Tal)repræsentation Jens Bennedsen.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
læse- skrivevanskeligheder
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Roshkan og Rúnar Matematik Eksamensforberedelse Roshkan og Rúnar HH3øa Learnmark Gymnasium.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
Principperne ved trigonometrisk nivellement
Reduktion AM 2009.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Excel regneark intro KUU Jan Christiansen.
VEKTORER AM 2006.
- eller sådan spiser man en elefant…
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Talforståelse og regneregler

Titalssystemet Et positionssystem Tallets position i forhold til komma har betydning. Enere 10 0 Tiere 10 1 Hundreder 10 2 Tusinde 10 3 Tiendedele 10 −1 Hundrededele 10 −2 Tusindedele 10 −3 Eks. 23045,567=2∙ 10 4 +3∙ 10 3 +0∙ 10 2 +4∙ 10 1 +5∙ 10 0 +5∙ 10 −1 +6∙ 10 −2 +7∙ 10 −3 =2∙10000+3∙1000+0∙100+4∙10+5∙1+ 5 10 + 6 100 + 7 1000

De fire regnearter Hvad ved vi om de fire regnearter? Plus – Addition Minus – Subtraktion Gange – Multiplikation Divider – Division Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Løs opgaverne ”De fire regningsarter”

De fire regnearter Er det sandt at 5∙7∙9=7∙5∙9=9∙5∙7 ?

De fire regnearter - multiplikation +∙+= +∙−= −∙−= −∙+= Lav selv nogle opgaver ud fra ovenstående stående og afprøv dine teorier.

De fire regnearter – division + + = + − = − − = − + = Lav selv nogle opgaver ud fra ovenstående stående og afprøv dine teorier.

De fire regnearter – opgaver Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Læs ”Negative tal” Løs opgaverne ”Regn med negative tal”

Typer af tal N De naturlige tal er alle positive hele tal, altså 1, 2, 3... Også kaldet tælletallene. Z De hele tal inkluderer både positive og negative heltal samt 0, altså fx … -3, -2, -1, 0, 1,2, 3... Q De rationale tal er alle hele tal, samt tal der kan skrives som et endeligt eller et periodisk decimaltal, og de tal, der kan skrives som brøker. R De reelle tal består af alle rationale og alle irrationale tal. Irrationale tal er tal, der ikke kan skrives som endelige eller periodiske decimaltal (fx π og ).

Typer af tal

Typer af tal - tallinjer De naturlige tal på tallinjen ℕ= 1,2,3,4,… Alle positive hele tal De hele tal på tallinjen ℤ= …,−4,−3,−2,−1,0,1,2,3,4,… Alle hele tal

Typer af tal - tallinjer De reelle tal på tallinjen ℝ= −∞,…,∞ Alle de tal man kan placere på en tallinje fra minus uendelig til uendelig. Alle rationelle tal (brøker) og irrationelle tal.

Typer af tal - opgaver Gå ind på www. matematik.gyldendal.dk . Brug UNI-login Løs opgaven ”hvilken talmængde”

Opstilling på en tallinje Typer af tal Opstilling på en tallinje Alle for udleveret et tal, hvorefter I skal ordne jer efter tallenes størrelse