Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for Børne - og Kulturchefforeningen, medlem af bestyrelsen for ”Væksthus for ledelse”, medlem af COK`s bestyrelse og Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Udfordringer i kommunerne - kommunalreformens tømmermænd Implementering af kommunalreformen varer hele denne valgperiode Udvikle nyt ledelsesgrundlag – politikere, forvaltning, institutioner Ny evaluerings- og dokumentationskultur – ledelsesinformationssystemer, virksomhedsplaner, kvalitetsrapporter m.v. Ledelsesstruktur Rekruttering og kompetenceudvikling – ledermangel - talentspejdning Service og økonomi – velfærd/skat – knappe ressourcer og mere krævende borgere/brugere
Vilkår for ledelse Ledelse i et politisk ledet system Ledelsesrum – stat – kommuner – institution Den ledelsesmæssige oversætterrolle Styringsværktøjerne Løn – resultatløn og andre incitamenter Hvad skal definere lønniveauet? Ledelsesgrundlag
Hvem skal vi lede – den nye medarbejdertype Individet før fællesskabet Kræver udviklingsmuligheder Uddannelse er vejen til succes Frihed og selvbestemmelse er afgørende Kræver tillid og ansvar Kræver god ledelse ”Illoyal” overfor arbejdspladsen – stemmer med fødderne Det ”hele” menneske – kræver respekt for privatlivet
Lederrollen 1. Fokuser på den enkelte medarbejders kvaliteter og personlighed (fælles ånd og sociale relationer vigtigt) 2. Dyrk mangfoldighed og forskellighed i kulturen 3. Kommuniker indholdet, ærligt, korrekt og ligefremt 4. Vis personlighed i ledelsen (værdier og holdninger, fortællinger, rollemodeller, kravet om helte og forbilleder. Evne på samme tid at kræve en indsats/kvalitet og vise omsorg)
Lederkompetencer Fokus på strategisk kompetence Kunne forestå institutionsudvikling Kunne handle og vise empati – og dosere i passende mængder Kunne skaffe resultater og arbejde med mål Kunne lede processer Kunne lede sammen med andre Kunne lede i og for et politisk ledet system
Lederkompetencer fortsat…. Kunne få arbejdet med dokumentation og evaluering til at indgå som et integreret arbejde i forhold fagligheden Kunne lede personale med omtanke Kunne lede i ”kaos” Have overblik over administrative processer Kunne omsætte og oversætte krav og vilkår Kunne møde udfordringer med åbenhed og omsætte dem – uden at gå i panik Lede på det reelle og ikke på det formelle Tydelighed somme tider vigtigere end synlighed
Ledelsesstruktur Mange tiltag i kommunerne – flere kommer Ledelsesstruktur skal være båret af ønsket om mere kompetent ledelse Er der områder, hvor der ikke er ledelsesrum nok! Ledelse i netværk Distriktsstruktur Områdeledelse Fælles ledelse Ledelse på tværs af fag
Lederrekruttering Vi kommer til at mangle ledere Er konkurrencen fra det private reel Hvordan fremmer vi en større mobilitet Hvordan skaber vi en større professionalisering i rekrutteringsfasen Hvordan spejder vi talenterne og hvilke tilbud giver vi Førlederuddannelser Hvordan følger vi systematisk op
Kvalitets- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling
Koordinering af ledelsesinitiativerne Kvalitetsreformen Centrale aktører – FTF, LO, KL, DR, FM, UVM De faglige miljøers initiativer Udbydernes initiativer – Professionshøjskoler, COK, Masteruddannelser, Konsulentfirmaer Kommunernes egne initiativer - lederakademi
Indholdet i lederuddannelserne Ledelse som fag Faglig ledelse - fagmiljøet Ledelseskultur – arbejdspladsen, kommunen Personlig ledelse Kompetenceudvikling i dagligdagen
Struktur for uddannelsen Diplomniveau det realistiske Fleksibel struktur – en ramme Akkreditering Mange entreprenører Klare meritregler Kommuner og konsulentfirmaer bør kunne spille med Passe på, at ”markedet” ikke bliver overophedet
Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen