Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
HEJ. Den 23. september 2011 bliver Mathilde Schausboe bedt om at indstille amningen af sit barn i Illums nyåbnede restaurant Spisebaren. Mathilde er medlem.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
7. undervisningsgang den
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
D i g i t a l R e t o r i k 7 / 3. D i g i t a l R e t o r i k Ugens højdepunkt… Gruppe 4 har kage med i dag! 
Forretning og Ledelse lektion 7
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
1 QA and user research
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet.
Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Kvalitative metoder, forår kursusgang
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Præsentationens transcript:

Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september

Status 2007 asynkrone tekst-baserede fællesskaber (mailinglister mv) synkrone 3D-verdener samt → nomadiske communities? → korte, affektivt prægede communities → profilbaserede communities Digital Kultur/25.09/2 fra skabelsen af et fælles socialt ”space” til personlige places?

I dag Hvad er ”web 2.0”? lidt netværksteori eksempel 1: blogs eksempel 2: ”social network sites” eksempel 3: distribuerede fællesskaber Digital Kultur/25.09/3

Digital Kultur/25.09/4

DBS ”web 2.0” Bevægelse fra:  information til kommunikation  facilitering af social interaktion koblet med personlig profilering  logiske kategorier til associativ tænkning  autoritær viden til kollektiv intelligens  urørligt design til ”mash-ups”  ”participatory culture”

Digital Kultur/25.09/6 “Web 1.0” (1990erne)“Web 2.0” FORMIDLING / INFODELTAGELSE /FORTÆLLING statisk indholddynamisk hjemmesiderblogs indholdsfortegnelse“tagging”,“folksonomy”, sociale bogmærker ”anbefalet læsning”ranking få folk til at blive på hjemmesiden længst muligt syndikering (få dem til at komme igen) sitemapsgooglemaps

Digital Kultur/25.09/7

netværk vs community? Digital Kultur/25.09/8 “A network is composed of loose ties, often the focus is on a topic or particular type of content or behavior. A community may have the same focus but the ties are stronger. No one misses you in a network; they might if you’re a popular and vocal member of a community.” (Amy Jo Kim) shared object (cf Jyri Engestrøm )

Digital Kultur/25.09/9 ”a webcommunity refers to a group integrated together by networked computers that has a sense of and a feeling towards itsself as a continuing, valuable collectivity” (Dean)

social netværksteori ”This method suggest a redefinition of the fundamental units of analysis….The unit is now the relation. The interesting feature of a relation is its pattern” (Garton, Wellman et al, s. 78) Digital Kultur/25.09/10 internettet: et netværk af links netværks- skabelse = linkstrategi

..metodologi/styrker Ego networks eller whole networks ”range, centrality, roles, direction” Flow af informationer og ressourcer Hvilke udvekslinger skaber og vedligeholder sociale relationer? Identifikation af stærke og svage bånd Multiplekse eller ”enstrengede” relationer? Emergente klynger og hubs Kan iagttages på tværs af medier Digital Kultur/25.09/11 ”computer networks often are social networks” Garton, Haythornwaite, Wellman: ”Studying On- Line Social Networks”

en teori om ” bånd” Hvad er funktionen af stærke og svage bånd? Kobling mlm mikro og makronetværk Det er gennem svage bånd at vi skaber nye kontakter og får adgang til nye ressourcer Svage led skaber mulighed for mobilisering ”all bridges are weak ties” Digital Kultur/25.09/12 Granovetter: ”The Strength of Weak Ties” 1973

Social kapital forklarer vores vilje til handlen i sociale kontekster (kombi af øko. teori og social sciences) – herunder lyst til skabe bånd med andre dens funktion er produktiv, man vil opnå noget ”unlike other forms of capital, social capital inheres in the structure of relations between actors and among actors ” Digital Kultur/25.09/13 James Coleman: ”Social Capital in the Creation of Human Capital” 1988

Social kapital Social kapital: (adgang til) sociale relationer, soc. organisationer, muligheden for at regulere normer. 1) ”obligations, expectations, (afh. af ”trustworthiness”, ”credit slips”) 2)information channels 3)norms & effective sanctions community= ”strong ties” & social kapital Digital Kultur/25.09/14

Feld: focus teori Digital Kultur/25.09/15 Scott L. Feld: ”The Focused Organization of Social Ties” American Journal of Sociology, vol 86, nr A foci is defined as a social, psychological, legal, or physical entity around which joint activities are organised…As a consequence of interaction associated with their joint activities, individuals whose activities are organized around the same focus will tend to become interpersonally tied and form a cluster. The task of the network analyst is the investigation of those social structural characteristics that serve to organize the activities underlying the social ties of a network” (s. 1016)

de ”nye” ”communities”? Ego-centric networks, weak ties akkumulation og fremvisning af social kapital mål i sig selv? (visualisering af ens sociale verden) konstant refokusering?? fokus på relation, aktivitet fremfor decideret fællesskab? Digital Kultur/25.09/16

de ”nye” ”communities”? Digital Kultur/25.09/17 1.generation community2. generation community fokuseret på en interesse et stedflere foci, flere steder fælles platform, et communityIndividuel platform i netværk (egocentric network) fællesskaberklynger CentraliseretDistribueret

Digital Kultur/25.09/18 15 min pause!

de profilbaserede netværks- og community sites personlig profil m. div. data, herunder ofte ”smag” i musik, film o.lign kommentar-funktion venneliste ”testimonials” ”venskab udlevet i offentlighed” danah boyd: ”Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life” (in press, online)

Digital Kultur/25.09/20

Eksempel 1: blogs, blogklynger og blogosfæren Digital Kultur/25.09/21

bloghistorie Begrebet ”weblog” brugt første gang af John Barger (forfatter til Robotwisdom.com) i 1997 Gennembrug omkring 1999, med lanceringen af nemt brugbare værktøjer som ”Blogger” I 1999 begyndte også de første lister over weblogs at dukke op I Danmark kom de første weblogs frem omkring midten af september 2001 betød et gennembrud for webloggen, både folkeligt og i mediesammenhæng I 2004 optræder weblogs som ”fænomen” på dansk tv I 2005 udtaler ”dansk ekspert” at alle virksomheder bør have en weblog (weblogs har været på forsiden af Business Week) I 2006 ”eksploderer” brugen af blogs i DK, bla. fordi mange danske mediehuse tilbyder blogservices – Time Magazine: ”You” er årets person

En kommunikativ webgenre typisk kendetegnet ved en kortfattet, uformel og personlig stil. Udtrykket kan være skriftligt, ”mundtligt” (podcast) eller visuelt (foto) eller en blandingsform. Dialogisk og netværksorienteret: Mange blogforfattere sigter på at udvide og styrke deres netværk af læsere gennem deres emnevalg, dialogiske henvendelseform og deres link-strategier. Et fænomen, der kombinerer ”me- branding” med ”social networking”? Hvad er en blog?

Bloggen som community? bloggeren som ankerpunkt (fremfor interesse?!) hierarkisk samtale …hjemme i stuen (salon/coffeehouse) dialog kan vælges til og fra Digital Kultur/25.09/24 Se også Nardi et al ”Why we blog”

Digital Kultur/25.09/25

Hvad er blogosfæren? Blogosphere is the collective term encompassing all blogs as a community or social network. The notion of a blogosphere is an important one for understanding blogs. Blogs by themselves are simply the published text of an author's thoughts, but the authors read and comment on others' blogs, link to them and cite them. These relationships between blogs compromise a shifting Internet-wide social and cultural network. wikipedia.en

Hvad er blogosfæren? “One observer likens the millions of blogs and their contributors and users to a blog biosphere or ecosystem. Another view is that the participatory phenomenon of the blog and its impact on journalism has created the 21st century equivalent of the 18th century coffee house, a place where anyone inte- rested could meet to exchange news and opinions in public.” whatis.com definition

Hering et al undersøgte social interaktion i 4 blogs og 2 linkforbindelser videre, ialt blogs - hvor ”interlinked” er blogosfæren set fra den individuelle blog -hvilke blogs er forbundne, hvordan -hvad er det for samtaler, der foregår? At forstå blogosfæren

” A-liste blogs linker man mest til (især filterblogs), men de linker ikke igen. A-liste bloggere linker til andre a-liste bloggere. Aktiv linking ud skaber flere links ind. Nogle blogs har ingen/få udgående links, men mange indkommende: ”autoriteter”. Andre linker meget aktivt ud: ”hubs” 3 identificerbare klynger: ”katolske”, ”homeschooling”, ”A-liste-blogger”. Indenfor disse blog-klynger linkes der intenst til hinanden. ”Conversations in the Blogosphere” Herring et al 2005

” Typer af samtaler kommentarer i kommentarfunktion (mest anvendt) links i teksten omtale af den anden blogger ved kaldenavn eller blognavn ? Kender I til andre?

”The blogosphere appears to be selectively interconnected, with dense clusters in parts, and blogs minimally connected in local neighborhoods, or free-floating individually, constituting the majority.” ”Textual conversation....involves a minority of blogs as well” ”Interactions are ”bursty”” Deres studie: 16 ud af de 20 blogs de så på i starten havde ingen udgående link. Tidligere studie: 48,8 % af alle blogs linker IKKE til andre blogs.

den danske blogosfære 2000: 8 blogs 2001: 42 blogs : blogs bliver omtalt i de ”gamle” medier, første ”burst”? 2006: eksplosiv stigning: fra ca 6500 til feeds (heraf ca 85% blogs) på overskrift.dk 2007: overskrift.dk lister blogs+ (= under 1% af den danske befolkning blogger...)

Blogvæksten i DK Kilde: Stefan Bøgh Andersen, Overskrift.dk

Blogtjek blogs 6339 svar/3551 unikke dvs. gnmsnit blog 14/8 47% skrives af kvinder 42% af mænd 7% begge køn/gruppe/fam. 4% ukendt

den gennemsnitlige bloglæser kvinde på 34 fra Kbh- området, videregående udd., arbejder med it el. komm, læser 2-5 blogs dagligt, primært personlige.

Læsevaner (hvor mange daglig) 1: : : : :185

Præferencer (type læst) Faglige:637 Politiske:267 Personlige: 2289 Andet:358

”blogklynger” i DK (ud fra de 438 tilmeldte blogs) de sjove singlepiger de politiske ”drengeblogs” blogs om blogs, IT & komm. familielivsblogs strikkeblogs (mit absolut uvidenskabeligt estimat)

cf. Stinne, ”Stinnes speciale”, optælling af 340 weblogs via overskrift.dk, september 2006 den danske blogosfære

Eksempel 2: profilbaserede netværkssites ”public displays of connection” Digital Kultur/25.09/40

Friendster, 2002

LinkedIn Digital Kultur/25.09/42

Digital Kultur/25.09/43

Digital Kultur/25.09/44

Digital Kultur/25.09/45

Digital Kultur/25.09/46

Digital Kultur/25.09/47

Eksempel 3: distribuerede ”fancommunities” Digital Kultur/25.09/48

the new shape of online community distribueret flere typer aktiviteter (lytte, læse, skrive, kommentere) forskellige sites, forskellige funktioner (linking, pr, dele, anmelde osv) mlm sitecommunity og egonetværk ”boundary problems” Digital Kultur/25.09/49

Praktisk Øvelser: blogklyngeafdækning (13.00 – 15.00) Næste gang: identitet (prioriter ”Network Identity” teksten) Digital Kultur/25.09/50