Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

Fremtidens energi Sol, vind og brint Bæredygtig energiproduktion.
1 Hvordan kan Danmark udnytte sine potentialer inden for energieffektive løsninger? Danmarks Vækstråd Den 1. juni 2007.
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
”MODEL SØPASSAGEN” - En model til hvordan også INDSÆT FORENINGSNAVN HER kan blive et CO2-neutralt sted Denne præsentation er tiltænkt initiativtagere.
Det globale ressourceforbrug
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Mere forskning i fjernvarme Hvordan motiverer man forskere? Af forsker Marie Münster Kolding 20/
Kilde: nwf Dette power point kan fint supplere læsningen af side i elevbogens kapitel 2: Fra miljøsynder til eftertragtet råstof Undervejs.
Klima og bæredygtighed
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Den Fremtidige Anvendelse af Biomasse i den Danske Energiforsyning
Skifergas Danmarks Naturfredningsforening Sine Beuse Fauerby
Energy and Environment Bioenergi og fremtidens jordbrug Indlæg på Dansk Landbrugsrådgivnings seminar d. 23. August 2006: “Energiafgrøder i biogasprojekter.
Opsummering Kathrine Hauge Madsen.
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Energioptimering af boliger
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
Bioenergi som integreret del af jordbrugsproduktionen
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Projekt Tønder Biofuel
AgroTech A/S – forener viden om biologi og teknologi til et nyt vækstområde Hvor meget kan energiafgrøder nedbringe CO 2 -udledningen? Kathrine Hauge Madsen.
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
”MODEL SØPASSAGEN” - En model til hvordan også INDSÆT FORENINGSNAVN HER kan blive et CO2-neutralt sted.
Kursus i analyse af projekter med ren energi Analyse af udledning af drivhusgas med RETScreen ® software © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001.
Værdi gennem partnerskaber
BIO-DIESEL.
Berlingske Avistryk A/S Kan vi bruge Klimakompasset til navigation i vores verden? 28 april 2010 John Lundsgaard HSEQ-chef Berlingske Avistryk.
HENRIK MØLLER Danmarks JordbrugsForskning Afdeling for Jordbrugsteknik
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Mad, transport og klima.
Øget dækningsbidrag ved produktion af både energi og miljø
Haldor Topsøe A/S Innovative elever Løser virksomhedsproblemer.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Udvikling af bio-energi i Irland Pieter D. Kofman Senior konsulent Danish Forestry Extension.
Selvforsyning med energi i det bæredygtige jordbrug
Udledninger og råderum
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Natur i forandring Prøveeksamen.
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Biomasse Fra Affald til Olie.
Hvordan kan vi øge kulstofindholdet i landbrugsjorden ?
Klimaændringer og CO 2 -målenes betydning for fremtidens planteavl Temadag 9. oktober 2007 kl. 9:30-15:30 på Landscentret Hvor meget kan biobrændsstoffer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Miljø- og energimæssige gevinster ved afbrænding af fiberfraktionen eller den.
Plantekongres januar 2008 Biogas - fremtidens ressource? Udviklingspotentialet for biogas og afbrænding af gødningsfibre v. chefkonsulent Bruno.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Biodiesel and bioethanol
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Handlingsplan for fremtidens biobaserede samfund Lars Aagaard, Claus Søgaard-Richter & Martin Lidegaard.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Hvor i energisystemet skal bioenergien bruges? Henrik Wenzel, Syddansk Universitet Bæredygtige biobrændsler Konference, onsdag den 26. november 2014, kl.
Miljøeffektiv teknologi Sven Gjedde Sommer Kemi-, Biologi- og Miljøteknologi Det Tekniske Fakultet, Syddansk Universitet.
Spildevand fra hospitaler Henrik R. Andersen & Benedek Plotz.
85/15 Omstilling til en fossilfri fremtid ENERGIPOLITISK KONFERENCE 30. september 2010.
Vindmølleenergi.
Målgrupper og segmentering
Miljøvenlig transport
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Herunder typisk med en MEKA-opgørelse
Præsentationens transcript:

Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse, Området for Innovation og Bæredygtighed

Henrik Wenzel Kopiering tilladt med Miljøvurdering Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel

Energibalance - fra Nielsen og Wenzel, 2005 Den snævre (og forkerte) betragtning: Fossilt energiforbrug : brændværdi = 21.3 MJ/l : 21.6 MJ/l ≈ 1 : 1 Anvendes ofte af bio-ethanol modstandere som indikation af, at energibalancen er håbløs: ”der bruges jo lige som meget energi til at fremstille ethanolen, som den selv indeholder”. Den livscyklusbaserede (men stadig forkerte) balance: Fossilt energiforbrug til bio-ethanol : fortrængt fossilt energiforbrug til benzin = 3.45 MJ/mile : 6.82 MJ/mile ≈ 1 : 1,9* Findes stort set ikke i den internationale litteratur om energi- og miljøvurdering af bio-ethanol (* Nok snarere 1:1,5, da brændselseffektivitet på sprit er for højt sat) Henrik Wenzel Kopiering tilladt med

Henrik Wenzel Kopiering tilladt med Drivhuseffekt Benzin bil Bio-ethanol bil 10% kg CO 2 - ækv. Bio-ethanol bil 85% Landbrugsareal m 2 år Benzin bil Bio-ethanol bil 10% Bio-ethanol bil 85% Miljøvurdering (fra Nielsen og Wenzel, 2005) Alle data pr. 1 mile kørt ( = 1,6 km) Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel …men der er en afvejning:: Miljøvurderingen forudsætter ubegrænset biomasse

Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel El Varme Miljøvurdering – når biomassen er begrænset Begrænsning - Fysisk (ikke nok biomasse) - Økonomisk (subsidier nødvendige) Fossile br Benzin bil + fossil k/v Bio-ethanol bil + fossil k/v kg CO 2 ækv Benzin bil + fossil k/v Benzin bil + bio k/v kg CO 2 ækv. Henrik Wenzel Kopiering tilladt med Den reelle sammenligning, når biomassen er begrænset

Konklusion og oplæg til diskussion Biomasse er fremover sandsynligvis af begrænset tilgængelighed rent fysisk og Biomasse er fremover sandsynligvis af begrænset tilgængelighed rent økonomisk, fordi det kræver økonomiske tilskud eller lempelser at anvende det Derfor skal bio-ethanol ikke sammenlignes med benzin, men brug af biomassen til bio-ethanol skal sammenlignes med anden brug fx til el- og varme fremstilling. Og så vil bio-ethanol – med dagens teknologi – øge vores CO 2 -udledning og forsyningsproblemer og ikke reducere dem. Jeg savner prioriteringsdiskussionen i debatten om bio-ethanol. Henrik Wenzel Kopiering tilladt med