Digital Kultur? Opsamling. I dag Kulturbegreb Målsætning Opsamling: de 3 kultur ritter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Advertisements

Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Spejderidéen Spejderloven
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kulturbegrebet, kulturstudier, kulturhistorie
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Digital Kultur Introduktion. I dag Hvem er jeg, hvem er I Kursus indhold Kursus format Pause + Foto Kultur? Næste uge.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

Digital Kultur? Opsamling

I dag Kulturbegreb Målsætning Opsamling: de 3 kultur ritter

kursets kulturbegreb socialt (menneskeskabt) fænomen processer, praksisser, ”tegnsystemer” (menings- og identitetskabelse, forbrug, relation, differentiering) (særlige gruppers) brug af – og forholden sig til – kulturelle produkter kontekstuel indlejring produktionsvilkår

Kursus målsætning 1. Demonstrere en basal forståelse af kulturbegrebet i en digital kontekst, herunder forbindelsen mellem kultur og (digital) kommunikation. 2. Relatere den nye mediekultur til en bredere historisk kontekst. 3. Demonstrere kendskab til og en kritisk forståelse af vigtige kulturelle og sociale fænomener relateret til brugen af internet og informationsteknologien i hverdagslivet. 4. Udvise kendskab til forskellige metodiske indfaldsvinkler til studiet af digital kultur, og kunne anvende dem i egen praksis. 5. Kunne anvende relevante sociologiske og kulturelle teorier på en vifte af emner indenfor områderne online medier, digital kultur og digital kommunikation. 6. Selvstændigt kunne identificere et aktuelt og originalt problem/spørgsmål relateret til den sociale og kulturelle brug af IT/digital kommunikation, vælge en relevant metode for undersøgelsen/diskussion, og herefter fremlægge resultaterne med udgangspunkt i relevante teorier og observationer.

teksterne ”præ-digitale” tekster om kulturbegrebet teoretisk udgangspunkt historisk bevidsthed aktuelt perspektiv reflektion: ligheder/forskelle Geertz, Clifford: “Description: Toward an Interpretive Theory of Culture”. Uddrag af The Interpretation of Cultures Gans, Herbert. J: “A Comparative Analysis of High and Popular Culture” uddrag af Popular Culture & High Culture – an Analysis and Evaluation of Taste 1973/1999. Williams, Raymond: “Towards a Sociology of Culture”. Uddrag fra Culture

Opsamling: de 3 kultur ritter Gans: kunst & smag Geertz: semiosis & kontekst Williams: institution, proces, materialitet

Herbert J. Gans Kultur: ”the practices, goods, and ideas classified broadly under the arts (including literatur, music, architecture and design, etc. and the products of all other print media, etc.), whether used for education and aesthetic and spiritual enlightment or for entertainment and diversion. Culture also includes other symbolic products used mainly for leisure or nonsubsistence consumption” (s. 5) Herbert J. Gans sociolog 1927-

Gans: Kunst og smag Digitale kunstværker: Bruger teknologien (digitality) Bruger digitale mediers egenskaber (interactivity, dispersal, virtuality, variability, modularity, automation...) Indeholder ontologisk rekursivitet, vi er objekttegne (Qvortrup), fortolke vs handle (Kampmann Walther i Qvortrup)

Gans: Kunst og smag Rez, 2001But is it culture? Who says?

Gans: Kunst og smag Social software: hvem er jeg? (”similar values and aesthetic standards”)

Gans: Kunst og smag From consumers to producers of art

From calculator... Gans: Kunst og smag 1950: The NORC (Naval Ordnance Research Calculator) built at Watson Lab was the most powerful computer in the world for nearly a decade.

”Culture also includes other symbolic products used mainly for leisure or nonsubsistence consumption” (Gans) Gans: Kunst og smag Everyday life

Clifford Geertz kultur: ”the concept of culture I espouse...is essentially a semiotic one. Believing, with Max Weber, that man is an animal suspended in webs of significance he himself has spun, I take culture to be those webs, and the analysis of it to be therefore not an experimental science in search of a law but an interpretive one in search of meaning” (p. 5) Clifford Geertz amerikansk antropolog

Geertz: semiosis & kontekst Myter og drømme

Geertz: semiosis & kontekst McDonalds Videogame Sociale handlinger er afkodelige, og også spil

Geertz: semiosis & kontekst ZeroG Skydancers in Second Life fælleskab, identitet, køn...

Kate Modern: identity, self, connections Geertz: semiosis & kontekst

Is it a community? Comparing helps... (ex. CommuniTree fra sidste gang)

Alter Ego: Avatars and Their Creators Tracy Spaight & Robbie Cooper 2007 Geertz: semiosis & kontekst Real vs virtual? bodies

Raymond Williams ”a sociology of culture”: ”...emphasis on a whole social order, but it differs from it in its insistence that ’cultural practice’ and ’cultural production’...are not simply derived from an otherwise constitued social order but are themselves major elements in its constitution....it sees culture as the signifying system through which necessarily (though among other means) a social order is communicated, reproduced, experienced and explored.” (p ) Raymond Williams marxist ”cultural studies”

Williams: institution, proces, materialitet E-petitions, UK

Williams: institution, proces, materialitet Institution ”control” fra ”publikum”

Williams: institution, proces, materialitet

Complex behaviour: smartmobs Page 177 Rheingold Williams: institution, proces, materialitet

Close inspection of technological development reveals that technology leads a double life, one which conforms to the intentions of designers and interests of power and another which contradicts them – proceeding behind the backs of their architects to yield unintended consequences and unanticipated possibilities. Noble, 1984: Williams: institution, proces, materialitet

technology shifts meaning over time MacKay, 1997: Williams: institution, proces, materialitet

Du Gay, Paul, Stuart Hall, Linda James, Hugh Mackay and Keith Smith Doing Cultural Studies: The story of the Sony Walkman. London: Sage. Conclusion: the circuit of culture (around IT)

Works cited GEERTZ, Clifford: “Description: Toward an Interpretive Theory of Culture”. From The Interpretation of Cultures GANS, Herbert. J: “A Comparative Analysis of High and Popular Culture”. From Popular Culture & High Culture – an Analysis and Evaluation of Taste 1973/1999. MACKAY, Hugh “Consuming Communication Technologies at Home”. In Mackay, Hugh (ed.) Consumption and Everyday Life. London: Sage. NOBLE, D Forces of Production. New York, Alfred Knopf. QVORTRUP, Lars “Det gode digitale kunstværk”. In Ida Engholm & Lisbeth Klastrup, Digitale Verdener. København: Gyldendal WILLIAMS, Raymond: “Towards a Sociology of Culture”. From Culture