at få sund fornuft til sund adfærd….

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kend din værkstøjskasse
Advertisements

Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
LEAN Akademy.
Værdigrundlaget i Greve
Lean Salgskonsulentuddannelsen
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
CAP Møde i myndighedsforum
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erfaringer og Muligheder Lean projektet i Byggeri og Bolig
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Kundeværdi.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
CSI i forsvaret.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Kodeks for offentlig topledelse
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
En attraktiv arbejdsplads
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Hvad er mål/resultat (output)?
Quality Management Systems
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Lean Thinking Implementering af Lean er en strategisk beslutning.
Introduktion til Lean Administration
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Kortlægning af maskinpark Identifikation af reservedele
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Lean administration og service
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Lean og 5S. LEAN i forhold til TIK LEAN er meget konkret og aktivt understøtter TIK, herunder excellence-model, TIK-pyramide, leveregler med videre KriteriumIndhold.
FORSVARET Lean Construction Hvad er nu det for noget bavl? Randi Muff Christensen Projektleder, Udviklingsafdelingen Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.
forbedringsmodel på OUH
Den værdifulde arbejdsplads
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Præsentationens transcript:

at få sund fornuft til sund adfærd…. “Lean” hvad er det ? Work - smartere Not - hardere Lean er sund fornuft sat i system Det sværeste er…. at få sund fornuft til sund adfærd….

Perfekt – gratis - nu “Lean” : “Konsekvent at fjerne spild i alle processer med det formål at reducere lagre, cyklus tid og omkostninger – således vi kan producere varer af høj kvalitet og servicere på den mest effektive og imødekommende måde”. Perfekt – gratis - nu

Lean forståelse – principper Jagt på perfektion Udgangspunkt i kundens behov Reaktion på ”træk” fra kunden hele vejen gennem forsynings kæden Identifikation af værdi- strømmen og fjernelse af ”spild” Organisering for at opnå bedre flow af varer i produktionen

Lean værktøjer og teknikker Flow 6 Sigma Indbygget Kvalitet Omstillings effektivisering Problem løsning Synlig fabrik 5S Standardiseret arbejde TPM Alle funktioner og brancher Lean kultur ”Skydeskiven” kaldes den figur, og som har til formål at vise fremgangsmåden hvorefter indførelse af VMM skal følge. Figuren skal forstås på følgende måde: Den inderste cirkel viser kerne/basis i VMM og viser de elementer som skal indføres først. Når så disse elementer er afprøvet og demonstreret at de virker efter hensigten, så iværksættes indførelse af de elementer som ses i den næste cirkel. På samme måde indføres de sidste elementer. 5S – Organisering af arbejdspladsen Visual factory – Synlig fabrik, synliggørelse af regler, fremgangsmåder og aktiviteter. Standardized work – Standardiseret arbejde, ensartet arbejde baseret på den bedste og fornuftigste måde. Før igangsættelse af elementer i praksis, vil der blive undervist/trænet i at kunne bruge disse og ikke mindst forstå baggrunden for at anvende disse. Bag undervisningen står VMM koordinatoren, og sammen med værkføreren udføres en egentlige uddannelse. Forskellige værktøjer Ud fra branche og funktion (dette er kun eksempler)

Sorter S S S S elvdisciplin tandardiser ystematisk rengøring 5s er en systematisk metode til at opnå en vel-organiseret arbejdsplads, samt at skabe et miljø som konstant udfordrer alle former for spild. S elvdisciplin 5 S S tandardiser 4 S S ystematisk rengøring 3 S S æt i system 2 S Sorter 1 S

“Lean”

Nødvendige discipliner i Lean Standarder 5 S – synlighed Flow Indbygget kvalitet Ledelse/lean organisering

Lean hovedtræk Producere når der er et behov (pull) Mindre lagre Små ordrestørrelser Hurtige gennemløbstid (omstillinger) Lavere samlede omkostninger

Indgangen til Lean Kompetenceudvikling på alle niveauer Alle kender vejen frem Samtidig holdningsskabelse og kompetenceudvikling i hele organisationen - lynhurtige resultater sikres gennem fælles forståelse og at beslutninger sker her og nu. Sammenhæng mellem dagligdag og læring Forandringsparathed sikrer konkurrencekraft Forankring af principper Løbende forbedringer

Lean Thinking Focus i Lean Høj kvalitet i et fleksibelt og omkostningsbevidst produktionsmiljø Delegering af ansvar og beslutningskompetance, baseret på målstyring og coaching Produktionsudstyr er procesorienteret Horisontal kommunikation Positive resultater for såvel medarbejdere som virksomhed Arbejde ud fra værdier