REPRÆSENTATIONS-SYSTEM

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Kapitel 5 Den kreative strategi
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Bevidst undervisning i billeder
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Fra formel til funktionel undervisning
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Kort indføring i ”Præsentationer”
En mulig scenografisk metode
Corporate Identity og Branding
Jeg støtter barnet ved:
Markedskommunikation Kapitel 10
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Rødkåls indikator Gruppe navne: Amanda Frederikke Camilla Rikke.
Gråskala.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt, baseret på de information du giver... Tryk her.
Æstetiske læreprocesser
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Audiovisuel betydning
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Grundlæggende Webdesign – billeder på skærmen / skærmen som billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Den menneskelige hjerne …
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Metaforik og alternative muligheder
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
Sproglig teori og metode (I)
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Reklameanalyse Walkthrough.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Reklamefilm Analysemodel.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Det moderne gennembrud
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Hvad er dokumentarfilm?
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

REPRÆSENTATIONS-SYSTEM UDTRYK -> KODE -> BETYDNING REPRÆSENTATIONS-SYSTEM Udtryk: tegn (skrift, noder), billeder, lyde levende billeder, musik kode: kulturel (konventionel) meta (kontroversiel) personlig (individuel) betydning: denotativ, konnotativ

Repræsentationssystem eks. UDTRYK -> KODE -> BETYDNING ”hest” -> dansk (skrift)sprog -> denotativ -> naturalistisk billedsprog -> ”omsorg” Konnotativ (vestlige kulturelle værdier)

Repræsentationssystem eks. UDTRYK -> KODE -> BETYDNING  

DOBBELT-REPRÆSENTATION - Dialektisk / Syntese - Konflikt - Meta-tegn / Kontekstmarkør

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER PLAN AHEAD!

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER PLAN AHEA D

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER RØD GRØN GUL BLÅ SORT LILLA ORANGE BRUN

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER RØD GRØN GUL BLÅ SORT LILLA ORANGE BRUN

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER RØD GRØN GUL BLÅ SORT LILLA ORANGE BRUN

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER Mener du virkelig det?!

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER Mener du virkelig det?!

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER Mener du virkelig det?!

FLERE REPRÆSENTATIONSSYSTEMER Mener du virkelig det?!

GRAFISK SPROG 50 P

GRAFISK SPROG 50 P

DISKURS = SUBJEKT -> OBJEKT i bestemt KONTEKST DISKURS OG KONTEKST DISKURS = SUBJEKT -> OBJEKT i bestemt KONTEKST DISKURS = afsender -> modtager i bestemt KONTEKST

Subjekt: loven -> objekt: bilist i kontekst: trafik DISKURS OG KONTEKST VEJSKILT: Subjekt: loven -> objekt: bilist i kontekst: trafik Diskurs: ”Gør sådan og sådan fordi vi siger det og for dit og andres eget bedste..” OBS: jeg er objekt – en genstand loven regulerer – endda udelukkende symbolsk, så meget respekterer jeg den

Subjekt: teenager -> objekt: venner i kontekst: værelse DISKURS OG KONTEKST VEJSKILT: Subjekt: teenager -> objekt: venner i kontekst: værelse Diskurs: ”Jeg transcenderer de forskellige samfunds-s´færer og leger med samfunds-magtens koder” OBS: jeg er nu subjekt (afsender) og ikke objekt (modtager)!

METAFOR - METONYM METAFOR: - lighedsrelation - relation ml. abstrakt <> konkret METONYM: - nærhedsrelation - pars pro toto

INDEKS, IKON, SYMBOL INDEKSIKALT TEGN: - sammenhæng med og påvirkning fra objekt - spor og symptomer IKON: - analog lighed med objekt (i forskellig grad) - karikatur, diagram, kulturelt ikon SYMBOL: % analog lighed eller fysisk sammenhæng + kulturel konventionel sammenhæng - sprog, nat.flag, lovens tegn

DOBBELT-REPRÆSENTATION I konvergente repsystemer ofte et repsystem inde i et andet: Enhver repræsentation rummer flere kontekstuelle læsninger - eller modes of representation I dobbelt-repræsentationer vil der ofte være intertekstuelle koder

KLASISK MONTAGE VS. GRAFISK Klassisk montage: Grafisk montage: sandsynliggøre tid/rum transcendere tid/rum skjule/udglatte klip stilitisk emfasere montagen   montage-relationer: montage-relationer: - grafisk - grafisk - rytmisk - rytmisk - spatialt ift. det fortalte rum - grafisk ("spatialt" ift. visuel flade) - temporalt (ift. den fortalte tid) - rytmisk ("temporalt" ift. konkret billed/bevægelserytme) - diegesen afgrænset til fortalt rum - multimedial diskurs (fortalt rum, grafik, tekst)

GRAFISK MONTAGE - bevægelse (fanger blikket eller sender det videre..) - kontrast: - kontrast mellem lys/mørke - stor/lille osv - kontrast mellem bevægelse og stilstand   - farver komposition - Størrelse   - fokus og fokusskrift - dybdeplan - kontekstuelle elementer - lyde (markant lyd sender blikket på eftersøgning i billedet)

GRAFISKE OVERGANGE ML. KLIP swish-pan white out digital zoom defokus

FILMISKE REPRÆSENTATIONS-SYSTEMER KLASSISK HOLLYWOOD: - spontant system - simulere virkelighed - følge, generere og tydeliggøre handling - sandsynliggøre rummet - skabe id. med personer via synsvinkel - skjule klippet ved hjælp af grafiske, æstetiske valg EISENSTEINSK DIALEKTISK MONTAGE - Vil ikke simulere - men beskrive –virkeligheden - Fremhæve montagen som sprog – diskurs - Tvinge tilskueren til at forholde sig til film som tekst - Betydningsdannelsen er en dialektisk proces - Symbolsk frem for indeksikalt/ikonisk - Dekonstruerer rummet - Dekonstruer tiden AVANTGARDE (POSTMODERNISME): - nedbryde, parafrasere eksisterende rep.systemer - (æstetisk) fokus på spoget, sprogbrugen, betydningsdannelse frem for konkret betydning - rummer ikke eget etableret rep.system (derfor ofte svær at afkode) - typisk fetichistisk orienteret mod cinematografien (film-teknikken og -sproget) - % indlevelse i fiktivt univers + bevidst tilskuer, nærmest som på kunstudstilling

METAFOR / METONYM

METAFOR / METONYM