VækstDrive-projektet er velegnet til at: Sætte skub i virksomhedens udvikling på markedet Mere fokuseret indsats Bedre koordineret indsats; Ledelse, salg og produkter Fjerne ubalancer i indsatsen Åbne øjnene for nye muligheder Udvide antallet af ”vækstansvarlige” i virksomheden Øge innovationshastigheden Opnå konkrete markedsresultater på kort tid
Effekten af indsatsområderne VækstDrive-modellen Interne Indsatsområder Ledelsens VækstDrive Produkter, services og udvikling Salg og markedsføring Konkurrence Kunder Resultatsiden = Effekten af indsatsområderne
VækstDrive-faserne Fase 1 Eye Opener Fase 2 Forberedelse Fase 3 Initiativ 1½ - 2 mdr. 1½ - 2 mdr. 3 - 6 mdr.
Dynamiske VækstDrive-forløb Eksempel 1 Fase 1 - Eye Opener Fase 3 - Initiativ Fase 2 - Forberedelse Fase 3 - Initiativ Fase 2 - Forb. Fase 3 - Initiativ Projektperiode
Fase 1 Eye Opener
Vækstpilen Kunder Målgrupper Ledelsens VækstDrive Produkter, services og udvikling Salg og markeds-føring Konkurrence Kunder Målgrupper
Eksempel på besvarelse af delspørgsmål Område Lav 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Høj Strategi Har virksomheden en konkurrencedygtig og velformuleret strategi? X > Forretningsidé Er forretningsidéen god? X> Visioner og mål Findes der visioner og mål for virksomhedens udvikling? Vækststrategi Findes der en klar strategi for virksomhedens udvikling? Vækstambition Har man i virksomheden vækstambitioner?
Eksempel på væksttavle Ledelse Produkter, services og udvikling Salg og markedsføring Konkurrence Strategi 8 Produkter og services Generelt Konkurrence-profil 9 Management 6 Udviklingsres-sourcer og resultater Ressourcer og resultater Konkurrence-evne 7 Konsensus Udviklings-processer 5 Salgsproces-ser Konkurrence-intensitet Vækstfor-hindringer Udviklingskom-petencer Salgskompe-tencer Konkurrent-reaktion
Fase 2 Forberedelse
Fase 2: Aktivitetseksempler Strategi og forretningsplan Ledelse og HR Markedsanalyser Kundestyring, CRM Afdækning af kundens behov – 360 grader Klargøring af salgsmaterialer, branding Fornyelse af WWW Indhentning af kundeudtalelser til brug for markedsføringsmaterialer Implementering af Best Practice og kvalitetssikring Gennemførelse af kurser inden for opsøgende salg Produktkatalog Produktpakker målrettet kundegrupper VirksomhedsRådgivning Normtal og benchmarking On-line opkobling
Fase 3 Initiativ
Aktiviteterne i fase 3 1. Projektledelse 2. Ledelsens VækstDrive 3. Gennemførelse af 1-3 initiativer 4. Projektafslutning