Usability ITU, Forår 2009 11: Tilgængelighed Usability - IT-Universitetet 23. April 2009 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Videregående pc-vejledning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Borgernes barrierer for brug af IT
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Internet til alvor og sjov
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Tilgængelighed København Kommunes hjemmeside Maria Barrett Sensus ApS l.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Sprog/billeder på Internettet
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Formularer (Access, del 3)
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SEO PÅ AU.
Introduktion til tilgængelighed John Paulin Hansen Usability 11/
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Videregående pc-vejledning
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/. Program Tilgængelighed til dokumenter generelt Word og InDesign Tilgængelighed til pdf-filer Øvelser.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Århus kommune Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Usability - IT-Universitetet 16. April 2010 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som handler om at udforme tingene, så alle kan.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2007.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2006.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2008.
USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Præsentationens transcript:

Usability ITU, Forår : Tilgængelighed Usability - IT-Universitetet 23. April 2009 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som handler om at udforme tingene, så alle kan anvende dem, uanset funktionsevne og teknologisk platform.” - Hjælpemiddel instituttet

Usability ITU, Forår 2009 Tilgængelighed i (nogle få) tal Hver 10. dansker er ordblind eller har læsevanskeligheder Farveblindhed, over 5% af alle mænd ”Op til 25% af brugerne oplever tilgængelighedsproblemer” – Sensus.dk ” Omkring en halv million voksne danskere, heraf en del udefra, har svært ved at forstå en nyhedsartikel i en avis og fravælger derfor ofte læsning som kilde til information. ” – ligetil.nu Dertil blinde, døve, handicappede og andre typer funktionsnedsættelser. Slide 2

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Manglende beskrivelser af billeder: –”Et problem jeg ofte støder på er at grafik, der fungerer som et link, ikke har nogen alternativ tekst. Så får jeg I stedet læst et filnavn op, som i bedste fald er meget forvirrende og i værste fald er helt ubrugeligt. Andre gange er der ingen alternativ tekst på de billeder, der er på siden, mens man får at vide, hvor der er en prik eller et tomt rum, og det har jeg jo ingen gavn af.” Bue, IT konsulent, blind Slide 3

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Ikke-skalerbar tekst: –”Jeg bruger nettet i mit arbejde og også til at læse alt fra busplaner til nyheder og vejrudsigter. Jeg indstiller min browser til at vise teksten så stort som muligt, med det virker ikke på alle sider, og så er jeg nødt til at kopiere teksten over i et Word- dokument. Det er jeg også nød til, hvis der ikke er god nok kontrast mellem tekst og baggrund, og det tager selvfølgelig ekstra tid. Der største problem er, når teksten er grafik, for så kan jeg hverken forstørre eller kopiere den.” Connie, projektleder, svagsynet Slide 4

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Små klikbare områder –”Jeg bruger nettet til stort set alt, og vil helst bruge musen, fordi det er det hurtigste. Men jeg har svært ved at ramme små områder. Dropdown-menuer er noget af det sværeste, for der skal man holde musen stille, før menuen folder sig ud. Andre steder skal man klikke på et lille plustegn i en menu eller et link, der kun består af ordene ”læs mere”. Ting som er lavet for at det skal se smart ud, men som er meget svære at bruge i praksis.” Lene, studerende, spastiker Slide 5

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Manglende tastaturbetjening: –”Jeg bruger nettet til blandt andet at læse nyheder, til at arbejde og til underholdning og internettet giver mig mulighed for at kommunikere uden at have hjælpere ved min side. Jeg bruger en pandepind og tabulator-tasten til at styre. På mange måder er man begrænset, fordi man ikke bruger en almindelig mus. Det gælder for eksempel, hvis siden er plastret til med ”smarte” funktioner, hvor kun musen kan bruges. Så bruger jeg piletasterne som mus. Det tager en krig og jeg får ondt i nakken af at sidde og strække mig efter tasterne.” Steffen, tetraplegiker, lam fra halsen og nedefter Slide 6

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Manglende alternativer til multimedia –”Jeg bruger ingen særlige værktøjer, når jeg bruger internettet, men på nogle sider, for eksempel tvstationernes hjemmesider, hvor der er tv-nyheder på nettet og nyheder på speak, oplever jeg, at der ikke er alternativer til for eksempel lyd og video” Mette, studerende, døv Slide 7

Usability ITU, Forår 2009 Typiske problemer Svære tekster: –”Folk har ofte store ambitioner med deres websites og vil have så meget som muligt med. Det betyder tit, at det ender med en masse tekst på samme side, som jeg ikke kan overskue at skulle læse, og hvor jeg ville foretrække links til andre sider. Man har heller ikke altid forståelse for, at de besøgende på en side kan have forskellige forudsætninger og metoder til at søge informationer. Selv om jeg går på universitetet, søger jeg ikke informationer som de fleste andre akademikere.” Christian, studerende, ordblind Slide 8

Usability ITU, Forår 2009 Tilgængeligt design Visuel opbygning –Skab overskuelige sider, undgå kompliceret sideopbygning –Overhold informationsarkitekturens konventioner –Brug farver med omtanke –Sørg for tydelig forskel på skrifttyper og brug dem konsekvent Billeder og tekst –Undgå tekst som grafik –Husk tagget til at beskrive grafik og billeder –Undgå ikke-skalerbar tekst –Undgå små klikbare områder –Skriv forståelig tekst – ligetil.nuligetil.nu Teknik –Overvej tastaturbetjening –Opbyg en tilgængelig navigation –Brug tabeller til data korrekt –Undgå nye vinduer og pop-ups –Pas på med plug-ins og appletter –Download af dokumenter Slide 9

Usability ITU, Forår 2009 Grunde til at tilbyde tilgængelige websites Overholder offentlige krav (e.g. US section 508 of Rehabilitation Act, ”Bedst på Net”, WCAG)Overholder offentlige krav section 508 WCAG Når frem til flere (ældre og handicappede) Kan bruges i flere situationer Bedre design Besparelser Branding Etisk markering overfor medarbejdere Slide 10

Usability ITU, Forår 2009 Den bedste begrundelse? Google (og andre søgemaskiner) er blinde og kan eksempelvis ikke håndtere: –sites med Flash og andet ikke-tekstligt indhold –tekst som vises som grafik –tekst skabt af Java/Javasripts Rigtig mange brugere ankommer til sitet fra en søgemaskine... Slide 11

Usability ITU, Forår 2009 Hjælpemidler Generelle indstillinger på PC-en Handicap tilpasning Indstilling i browseren, e.g. af tekststørrelser Trackball, joystick, pust-og-sug, knapmus, øjen- eller hoved-styring Specialtastatur, pandepind, on-screen tastatur, talegenkendelse Forstørrelsesprogrammer Staveprogrammer Slide 12

Usability ITU, Forår 2009 Skærmlæsere og syntetiske stemmer Skærmlæsere, e.g. JAWS, omsætter 2-dimensional tekst/grafikflade til en-strenget tekstSkærmlæsere Har diverse short-cuts til at springe på siderne men afhængige af en ordentlig struktur på siderne JAWS og Windows er totalt dominerende platforme Syntetiske stemmer bliver meget mere udtryksfulde Slide 13

Usability ITU, Forår 2009 Tilgængelighed bredere Funktionelle: –Sammer fra funktionsnedsættelser Situationelle: –Omstændigheder i kombinationen mellem redskab og omgivelser Slide 14

Usability ITU, Forår 2009 Situationelt handicappet ”Brugergrænsefladen [...] Er uoverskuelig og svær at betjene med et rystende pegeredskab. Bilruter bør stadig ses i en gammeldags kortbog. Det er en luksuspræget oplevelse i forhold til det anmeldte elektroniske misfoster.” (Anmeldelse af GPS-Navigator, Ingeniøren, 6/9 2002, Kurt WesthNielsen) Slide 15

Usability ITU, Forår 2009 Situationer? Slide 16 Fly Bus MetroGaden