Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MOOCs Tendenser og Potentialer
Grundlæggende PowerPoint
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Web 2.0 Teoretisk viden.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Online tilstedeværelse og Reputation Management. Agenda  Dit digitale fodaftryk  Søgemaskineoptimering  Online Reputation Management  Live eksempler.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Design og arkitektur for borger.dk
1 Internetsøgning •Niveau 3 for Korte- og Mellemlange videregående uddannelser.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
SEO PÅ AU.
IT i undervisningen.
Søgeord optimering Maksimal synlighed uden de store investeringer Søren Rasmussen Direktør.
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
AARHUS UNIVERSITET 19. JUNI 2013 ANALYTICS 19. JUNI 2013 HVORDAN FÅR DU NOGET UD AF GOOGLE ANALYTICS.
Tema 3: Web-crawler Udvikle Web-crawler, som tager en URI som input og besøger samtlige sider på siten som URI’en peger på. Fx –
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Appetit kommt beim essen.... Digitalisering i udskolingen..Fælleshåbsskolen..Afdelingen på Fælleshåbsvej..Læringscentret..Steen Juhl Møller.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
”Sociale medier i jobsøgningen”
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Retningslinier & procedurer Lokale/overordnede instrukser Praktiske procedurer.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Din kreative online praksis! – del 2
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Markedsføring i søgemaskiner
Ønskebørn SEO-optimering.
Markedsføringsøkonom Erhvervsakadamiet Sjælland Roskilde 2017
Basis SEO Gør dit site synligt på nettet MAJ 2018.
Introsidernes betydning
Den gode tone Lse.
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
Den gode tone Lse.
En trin-for-trin guide
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Præsentationens transcript:

Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering

Oversigt  Søgemaskiner  Optimering  Google-værktøjer  Vejledning

Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Brugerfladen til nettet for mange Indsamler enorme mængder data

Søgemaskiner historie DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING 1990: Archie indekserer indholdet af offentligt tilgængelige FTP-servere 1991: Gopher indekserer tekst- dokumenter 1993: Wandex er den første web- søgemaskine 1994: WebCrawler, den første fuld- tekst-websøgemaskine 1994: Excite, AltaVista m.fl. kæmper internt og med kataloger som Yahoo. 1998: Google

Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Funktion Spiders/bots “crawler” nettet Websideindhold indekseres i databaser Bruger foretager søgning Søgemaskinen returnerer resultater i henhold til specifikke principper.

Søgemaskiner Funktion Søgemaskinen foretager en vurdering af sidens relevans Oprindeligt: Analyser siden og se hvad den handler om (on-site factors) Post-Google: Spørg andre sider (off-site factors) Tekst i TITLE-tag Domænenavn URL Tekst i HTML-tags (e.g.,, ) Ordfrekvens Nøgleordsafstand Alt-atributten på tags Etc…

Søgemaskiner Google Page Ranking Side A er væsentlig i den udstrækning side B synes den er væsentlig. Side B er væsentlig i den udstrækning side C synes den er væsentlig. Osv.

Søgemaskiner Problemer Indekset er altid for gammelt (sider er blevet opdateret) Spiders ser websider omtrent som en tekstbrowser Har vanskeligt ved at indeksere det usynlige web (AKA ”det dybe web”) Nogle webudviklere benytter spamdexing tricks som f.eks. Google-bombs

Optimering En ”kunst” Ikke ubetydelig branche Forsøg på ”reverse engineering” af relevansalgoritmerne Koncensus om at følgende er vigtigt: Nøgleord i Nøgleord i links der peger på siden Nøgleord som figurerer i synlig tekst Link-popularitet (e.g. PageRank) Korrekt stavning

Optimering Google siger selv: Få andre til at linke til dig Indsend et Google Sitemap Indsend dit site til kataloger a la Open Directory Project Anvend klart hierarki og tekstlinks Skriv klare indholdsbeskrivelser med brugernes ord Brug tekst frem for billeder Gør dig umage med Title og Alt Brug korrekt HTML Hold antallet af links på en side under 100 Check med tekst-browser Etik Undgå skjulte links eller tekst Undgå cloaking Undgå irrelevante ord Undgå at spejle indhold

Søgemaskiner DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Meta-data (i )

Google Sitemap En "service" til webudviklere: Gør sitet Googlevenligt (til gengæld kommer spideren ofte)

…Google Sitemap

DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING

Klare indholdsbeskrivelser med brugernes ord? DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Vil du være med til at udvikle den måde vi kommunikerer via de digitale medier? Hvordan takler du brugernes stigende forventning om indflydelse og aktiv deltagelse? Kunne du tænke dig at arbejde med digitale medier fra koncept til realistiske løsninger? - Så er DDK noget for dig. De digitale medier er i rivende udvikling og udfordrer hele tiden den måde vi kommunikerer med hinanden på. Mobiltelefon, Podcast, sms, blog, wiki er blot et lille udsnit af de nye medier vi taler igennem.

Brug tekst frem for billeder

Gør dig umage med Title og Alt dr.dk › forside

Brug korrekt HTML

Hold antallet af links på en side under 100

Google Analytics