Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fremtidens marketing – hvor er vi på vej hen?
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Oplæg om Habermas og demokrati
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Fra transaktion til reduktion Jacob Jaskov, Instituttet for Fremtidsforskning.
Lederudvikling.
Borgernes barrierer for brug af IT
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Teori-Praksis-holdning
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større samfundsmæssigt.
Mediesociologi 9.1 Pierre Bourdieu om journalistikkens felt
Introduktion til centrale begreber
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Dansen omkring handicapbegrebet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Niveauer for læring i organisationen
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
TSUNAMI Det er velkendt, at naturkatastrofer kan have katastrofale virkninger for såvel samfundet som for det enkelte individ.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
ET PROJEKT OM UNGE IVÆRKSÆTTERES // DANNELSE OG EFFEKT -PERNILLE BERG -PERNILLE SKOV, CAKI PROJEKT HÅND I HÅND 3. JUNI 2014.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Fra god til exellent Når det gælder kriterium 3: Medarbejdere  Faldgruber i HRindsatsen  Rationalet bag valgte metoder  Kvalitet i førstelinieledelse.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Humanistisk Informatik Forsøgsbeskrivelse. Formål og problemformulering Identifikation af kritiske parametre ved og design og ibrugtagning af IKT støtte.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
©Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv, Lars Wøldike Petersen, Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
© Eksternt regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel

Begrebsdefinering Elkjær’s Nogle indledende pointer

Begrebsdefinering General opfattelse af organisatorisk læring Elkjær’s opfattelse Ændring af organisationen Læring Organisatorisk læring

Artiklens indbyggede kritik A & S’s teorier i korte træk Elkjær’s pointer i kritikken

En kobling til Qvortrup (Afsnittet Den lærende organisation s. 190) Samfundet som det ser ud nu Den lærende organisation har et ”dobbelt-blik” Ontologisk grundlag Dobbelt diskurs Virksomhedens selvreflektion

Summa summarum for Qvortrup Individet

En kobling til Bourdieu (Jacob Lauring s. 52) Inspireret af strukturalismen Men modsætningsforhold mellem struktur og handlen Aktører handler i og former strukturen To måder at forstå verden på Disse to forbindes med praksisteorien

Summa summarum for Bourdiou Organisation og aktør/individ

Det praktiske eksempel Fundet et nyt uddannelseskoncept

Hovsa Problemfelter Forskellige organisationsformer: Linieorganisation projektorganisation

Endnu mere hovsa Systemkommunikation Nye kompetencer Mangel på it-medarbejdere Ledelseskvalitet Motivation Netværk

Løsningsmodeller iflg. Elkjær Accept af projektet Klare signaler tolerance

Alternative løsningsmodeller Strategisk konversation Den kommunikative handlen Scenarieplanlægning

litteratur Bente Elkjær (2004). Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt. I: E-Learning på arbejde. Roskilde Universitetsforlag og Learning Lab. Jacob Lauring (2005). Når organisationen bliver mangfoldig. Om vidensdeling og interaktion i etnisk mangfoldige organisationer. Ph.d.- afhandling. Handelshøjskolen i Århus. Institut for ledelse. Lars Qvortrup (2004). Det vidende samfund. Unge pædagogers forlag.