Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel
Begrebsdefinering Elkjær’s Nogle indledende pointer
Begrebsdefinering General opfattelse af organisatorisk læring Elkjær’s opfattelse Ændring af organisationen Læring Organisatorisk læring
Artiklens indbyggede kritik A & S’s teorier i korte træk Elkjær’s pointer i kritikken
En kobling til Qvortrup (Afsnittet Den lærende organisation s. 190) Samfundet som det ser ud nu Den lærende organisation har et ”dobbelt-blik” Ontologisk grundlag Dobbelt diskurs Virksomhedens selvreflektion
Summa summarum for Qvortrup Individet
En kobling til Bourdieu (Jacob Lauring s. 52) Inspireret af strukturalismen Men modsætningsforhold mellem struktur og handlen Aktører handler i og former strukturen To måder at forstå verden på Disse to forbindes med praksisteorien
Summa summarum for Bourdiou Organisation og aktør/individ
Det praktiske eksempel Fundet et nyt uddannelseskoncept
Hovsa Problemfelter Forskellige organisationsformer: Linieorganisation projektorganisation
Endnu mere hovsa Systemkommunikation Nye kompetencer Mangel på it-medarbejdere Ledelseskvalitet Motivation Netværk
Løsningsmodeller iflg. Elkjær Accept af projektet Klare signaler tolerance
Alternative løsningsmodeller Strategisk konversation Den kommunikative handlen Scenarieplanlægning
litteratur Bente Elkjær (2004). Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt. I: E-Learning på arbejde. Roskilde Universitetsforlag og Learning Lab. Jacob Lauring (2005). Når organisationen bliver mangfoldig. Om vidensdeling og interaktion i etnisk mangfoldige organisationer. Ph.d.- afhandling. Handelshøjskolen i Århus. Institut for ledelse. Lars Qvortrup (2004). Det vidende samfund. Unge pædagogers forlag.