Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Velkommen til et tjek af dine alkoholvaner!
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Onsdag 31 oktober 2007 Jeg ønsker at få mere ud af livet Jeg har taget en beslutning.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Med dejlige varme farver
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Kinesisk visdom er ikke at foragte!
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Skriftlighed og læring
Vejlederbrev ? Jeg har brugt et vejlederbrev til vejledning af specialer før i tiden I hvert fald i den version jeg brugte brevet viste det sig ikke at.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Jeg ønsker at få mere ud af livet Jeg har taget en beslutning.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Forstå referencetillidskurven
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Uddannelse for udviklingshæmmede
En undersøgelse af et didaktisk eksperiment En undersøgelse af et linjefagsforløb i historie ved læreruddannelsen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Læreren som læringsleder
Christopher Jensen Htx – 1.x 10/9-07 Det perfekte skud.
Sådan bruger du præsentationen
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER

Oplever jeg genrebrud?  Ja!  Fra eksamensopgave om det moderne gennembrud (argumenterende artikel) At jeg selv bestemmer, hvad jeg vil lave af huslige pligter, i dag, betyder vel også, at mit hjem ikke er stillet op, som det er afbilledet i boligmagasinerne. For jeg vil hellere have det sjovt og hyggeligt, end jeg vil tørre støv af og ordne vasketøj hver dag. Jeg vil drikke min kaffe, mens jeg diskuterer og debatterer med naboen, veninderne eller på et forum på internettet. Jeg kan sagtens se mig selv på maleriet ”Ved Thebordet”. Uordentlig, afslappet og i fuld gang med at nyde tilværelsen. Min umiddelbare tanke om nævnte maleri er, at det udviser sjælero. I årtier og århundreder har kvinden ikke haft muligheden for bare at slippe det hele og lade stå til. Georg Brandes kastede den første sten og lige pludselig var det tilladt at ”koble fra”. En ganske almindelig ting at gøre i dagens Danmark – eller i hvert fald i mit hjem.

 Kursisterne efterspørger at få lov til at producere egne tekster – eller at de i det mindste kan få lov til at bringe egne erfaringer i spil.  Hvorfor må vi ikke komme med eksempler fra eget liv?  Kursisterne finder sig ikke tilrette i de skriftlige eksamensgenrer.  De bruger derfor deres egne fortællinger.  Narrativerne kan bruges til at arbejde sig ind i faget på. Når fagets begreber er forståede og velkendte, kan de personlige narrativer gøres mere faglige.

Skal vi fagligt arbejde med kursisternes fortællinger?  Ja!  Narrativer/fortællinger: at forklare det på en anden måde – at gøre det hele mere jordnært.  Som beskrevet i vejledningen for danskfaget, lærer kursisterne ”[…] at skrive ved at skrive meget og blive vejledt konstruktivt og individuelt”. Ligeledes påpeger professor i fagdidaktik Ellen Krogh, at ”[…] skrivning bærer fag-fagligheden i sig, for du kan kun skrive om noget, hvis du selv forstår det, og derfor lærer du om et fag undervejs i din skriveproces”.

Kan danskfaget udvikle sig?  Kan danskfaget blive bedre til at arbejde med de ressourcer kursisterne kommer med?  Ja!  Kursisterne finder det interessant og spændende at inddrage egen referenceramme.  Hvorfor ikke se det som en styrke, at kursisterne kan inddrage egne fortællinger i det faglige arbejde?  Men, vi er selvfølgelig nødt til at have for øje, at kursisterne med tiden skal bevæge sig mere og mere ind i en faglig diskurs – ligesom eksemplet med Michael fra Ankes forskning.