Constructive Alignment En tankegang om afstemt konstruktiv kommunikation - At konstruere fælles billeder af læringsudbytte
Alignment - afstemthed Undervisningsforløb, der tilgodeser ’krav’ til læringsmæssigt udbytte og tager hensyn til studerendes forskelligheder Hvad skal der i planlægningen tages højde for og hvordan skal undervisningen foregå ?
Based on John Biggs' Theories "Teaching for Quality Learning at University", John Biggs 2nd edition (3rd edition expected this fall)
UNALIGNED COURSE Teacher’s intention Student’s activity Exam’s e.g. explain relate prove apply "Dealing with the test" Exam’s assessment e.g. memorize describe e.g. memorize describe
ALIGNED COURSE Teacher’s intention Student’s activity Exam’s e.g. explain relate prove apply e.g. explain relate prove apply e.g. explain relate prove apply Exam’s assessment e.g. explain relate prove apply e.g. explain relate prove apply
Implementation Process Process (course specific): 1) Think carefully about: overall goal of course (what are the stud. to learn?) 2) Operationalize these goals: and express them as intended learning outcomes alignment 3) Choose carefully the form(s) of examination (~ intended learning outcomes) 4) Choose carefully the form(s) of teaching (~ intended learning outcomes)
Constructive Alignment Forudsætninger Proces Produkt Studerende: Viden, motivation, forventninger mm Læringsudbytte: Kvantitativt Kvalitativt Personligt Læringsaktiviteter Konteksten: Studieordning, studiemiljø mm John Biggs (2003). Teaching for Quality Learning at University
Constructive Alignment Forudsætninger Proces Produkt Studerende: Viden, motivation, forventninger mm Læringsudbytte: Kvantitativt Kvalitativt Personligt Læringsaktiviteter Konteksten: Studieordning, studiemiljø mm John Biggs (2003). Teaching for Quality Learning at University
Constructive Alignment Forudsætninger Proces Produkt Studerende: Viden, motivation, forventninger mm Læringsudbytte: Kvantitativt Kvalitativt Personligt Læringsaktiviteter Konteksten: Studieordning, studiemiljø mm Værdier Læringsprofil Læringsrum John Biggs (2003). Teaching for Quality Learning at University
3 Constructive Alignments 1. Den Røde: Værdier Læringselementer 2. Den Gule Læringsmedier 3. Den Grønne: Læringsprofiler Læringsrummet Værdier Læringsprofiler Lærings-elementer Læringsrummet Med læringsmedier (fx blended learning, sociale medier, klasseuv osv, osv.)