Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gathering of experience From the P0-project

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gathering of experience From the P0-project"— Præsentationens transcript:

1 Gathering of experience From the P0-project
PV3 Autumn 2011 Software, Computer Science, Bach. IT and Informatics Jette Egelund Holgaard Kirsten Krogh Hansen

2 PV1: Introduction to course and PBL
Introduction to course - Content of course – a total of 12 lessons (events) Part one: problem based projekt work Part two: societal relevance PV1: Introduction to course and PBL PV4: Introduction to STS PV2: Professional project dissemination PV3:Experience exchange from P0 PV5: IT Companies in context PV7: Project planning and target groups PV6: Plan how to co-operate in the team PV10: Science theory and method PV8: Models and Sociological methodology PV11: Technology Assessment PV9: Creative problem solving PV12: Software systems in context

3 Writing a process analysis Exchange of experiences across P0 groups
Lecture considering Reflection Learning processes Writing a process analysis Exchange of experiences across P0 groups Group work: Write your process analysis for tomorrow (12 pm) Billede: perso.wanadoo.fr/ primitive/agenda.html

4 Learning objectives Knowledge about the concept of reflection as an integrated part of a learning process Knowing what a proces-analysis is, what the purpose is and how it can be structured Overview of experiences with P0 in the groups and beyond the group Billede:

5 What is reflection …. Refleksion betyder spejling, tilbagekastning, eftertanke. Relaterede handlinger er at vi overvejer, har lagt mærke til, tænker over eller ser tilbage på. Vi hæver os op over handlingerne og går i dialog med os selv og de implicerede – hvad skete der egentlig. Vi genkalder os handlinger i erindringen, overvejer hvad der gik godt/skidt og hvorfor. Vi skaber afstand til handlingerne – og de følelser der var tilstede dengang. I hverdagen reflektere vi mere eller mindre ubevidst og ustruktureret, og vi kan derfor sjældent præcisere disse og diskutere dem med andre. En bevidst, fokuseret og struktureret refleksion giver derimod mulighed for at opstille gode råd, og arbejde bevidst og målrettet med disse. Man reflekterer fx når man lægger mærke til, at der mangler væsentlige information i en tekst og opsøger disse andet steds eller identificerer, hvordan matematikopgaven adskiller sig fra opgavens eksempler. Man reflekterer ikke, når man videregiver informationer, man ikke forstår, eller indsætter tal i en formel og får et resultat. swapmeetdave.com

6 Consider…. …an old saying: Nobody get wise from others experiences
På den ene side er erfaringer så at sige ens egne, da kun du, der selv har fået erfaringerne har følelserne og den konkrete kontekst at hæfte derpå. På den anden side kan vi ved at blive bevidste om egne erfaringer, og være i stand til at analysere disse, give nogle erfaringer videre til andre og dele erfaringer med personer, der har oplevet en lignende situation – det er ikke et spørgsmål om at være gammelklog (og tro at erfaringer fra en situation og person umiddelbart kan overføres til andre situationer og personer) – men mere et spørgsmål om at øge det kollektive videnslager, som den enkelte på egen vis kan trække på i nye situationer.

7 Reflection is a precondision for:
Methodological competence Problem solving Projekt management Conflict management Metodiske færdigheder – at overføre en metode fra en situation til en anden (transfer) – kræver refleksion over situationernes forskellighed og metodernes holdbarhed. Problemorientering kræver refleksion over problemet – hvorfor er problemet et problem, hvordan har problemet gjort sig gældende osv. Projektarbejde kræver refleksion over arbejdsprocessen og de personlige relationer, der indgår i denne, hvorfor gik det som det gik, og hvordan kan vi gøre det anderledes næste gang. Omstillingsevne kræver refleksion over den situation vi skifter fra, og den vi skifter til – hvad er fordelene og ulemperne, og hvad skal vi lære og ”aflære” for at træde ind i den nye situation. Innovation er en teknologiske udvikling, der rækker ud over rutinerne, dvs. at vi skal have nye ideer og arbejde kreativt. Det kræver refleksion over den viden, vi har til rådighed – hvordan kan det vi ved kombineres på nye måder for at skabe innovation.

8 Collecting and diffusion of knowledge Concrete experience Active experimentation Active experimentation Reflection Integration Conceptualization Collective interpretation Kolb, 1984, Dixon, 1999

9 Learning as experience
Learning as belonging Learning as doing Practice Community Learning Meaning Identity Learning as experience Learning as becoming Wenger, 1998

10 Documentation af reflection
SINGLE loop reflection covers reflection on the scientific methods and theories used to solve the problem OF the project. This is documented in the project report. DOUBLE loop reflection is reflection on the process ONLY documented in the process analysis.

11 Based on Kolb, 1984; Håkansson, 1988; Argyris, 1992
Reflection and learning Experience Learn something Reflection Action Fra Kolb (1984) kommer ideen til at betragte læreprocessen som en refleksion over en konkret oplevelse – det reflekterede sammenholdes med andre erfaringer og etableret viden – og på dette grundlag handles på ny, med nye oplevelser til følge. I stedet for fasen generalisering inspirerer Håkonsson (1988) til at tale om de forventninger, vi har på baggrund af det vi ved. Det er altså både vores refleksioner over den konkrete oplevelse, og de forventninger vi har på baggrund af etableret viden, som vi baserer de efterfølgende handlinger på. Fra Argyris (1992) kommer ideen om dobbelt loop, som uddybes på næste slide. Learn how to learn Generalisation Based on Kolb, 1984; Håkansson, 1988; Argyris, 1992

12 P0-process analysis Project management Group collaboration
Collaboration with supervisor Description – What happened Analysis – How and why did it happen Assessment – Was it for the better or worse Perspective – what should we do next time Se P0 procesanalyse – en vejledning af Mona Dahms – ligger på nettet som pdf fil. Billede:

13 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
REMEMBER: Be constructive We expected more contact with our supervisor. He was very busy and we did not make sure to arrange meetings in due time, and then his calendar was fully booked when we needed help. Next time we will discuss what we can expect from the start (how many meetings) and make sure to get notified if there is weeks were the supervisor is unavailable. We feel that our supervisor was too busy provide the support we needed for our project. The supervisoin was Billede: © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

14 Now share your experience across P0 groups….
Billede:


Download ppt "Gathering of experience From the P0-project"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google