Erik Christensen. Den 1.3.20081 Johannes E. Hohlenberg (JH) (1881-1960): 1. JH’s livsforløb. 2. JH’s vigtigste bøger. 3. Rudolf Steiners tre-greningslære.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Psykisk arbejdsmiljø.
Oplæg om Habermas og demokrati
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
John.M.Nielsen Metode & Co.
Livets Ord April 2012.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Lærerprofessionen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Politiske grundholdninger og ideologier
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Demokrati & Menneskerettigheder
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Grøn Kirke Kursusdag Roskilde, 3. September 2011 Ulrik Becker Nissen.
Principprogramsoplæg
”Kaldet til kærlighed”
Demokrati og menneskerettigheder
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
Globalisering og internationale forhold
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Uddrag af politiske principprogrammer
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Introduktion til ideologiske forgreninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Introduktion til liberalisme
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Biblioteket som katalysator for social kapital
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Lederdyder.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Introduktion til Den Kolde Krig
Revolution og Romantik
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Søren Kierkegaard og Freud
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Politisk økonomi 24. November 2016.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Erik Christensen. Den Johannes E. Hohlenberg (JH) ( ): 1. JH’s livsforløb. 2. JH’s vigtigste bøger. 3. Rudolf Steiners tre-greningslære. Oversigt. 4. Rudolf Steiners tre-greningslære: Det menneskelige arbejde. 5. Relationerne mellem de tre sfærer. 6. JH’s syn på arbejdsløshed I-II. 7. JH’s præmisser for et eksistensminimum.

Erik Christensen. Den JH’s livsforløb: Forfatter, maler. Bøger om Østens tænkning og mystik Ledende rolle i den antroposofiske bevægelse i Skandinavien. Kontakt med J.A.K- bevægelsen. Ophold i Norge under 2. Verdenskrig. Kendt for to bøger om Søren Kierkegaard i 1940’erne. Redaktør af tidsskriftet ”Øjeblikket” Fremsætter alternativt forslag til Grundloven i Kritik af den parlamentariske kommission i 1955.

Erik Christensen. Den JH’s vigtigste bøger: 1. Yoga i dens betydning for Europa Goethes Faust i det tyvende Aarhundrede Mellem Enevælde og Diktatur Bogen om J.A.K Søren Kierkegaard Kampen mod staten. En krog i Leviathans næse Den ensommes Vej. En fremstilling af Sørens Kierkegaard værk Den trange port. Når saltet mister sin kraft. Oslo Ugleæg. En samling aforismer Ansigtet bag masken. Hvad den parlamentariske kommission ikke ville vide Kulturens forvandling

Erik Christensen. Den Rudolf Steiners tre-greningslære. Oversigt: 1. Tre funktioner : 1. Det retslige-politiske liv (produktion af tryghed, rettigheder). 2. Det kulturelle, åndelige liv (produktion af evner) 3. Det økonomiske liv (produktion af varer, interesser) 2. Tre idealer: 1. Lighed. 2. Frihed. 3. Broderskab. 3. Mod statens ene- suverænitet: nationens -, folkets -, flertallets - suverænitet. Mod tendenserne til totalitarisme. 4. Politikkens område: Flertallets suverænitet. Kulturens området: individets suverænitet. Økonomiens område: Gruppernes (associationers suverænitet). 5. Penge og ejendomsret til jord, arbejde og kapital hører til det retslige politiske område. 6. Staten skal sikre et eksistensminimum eller en andel af samfundsarven.

Erik Christensen. Den Forholdet mellem de tre funktioner, sfærer: 1. Hver sfære præget af en egen impuls og tilpasset menneskenaturen. 2. Mod erhvervslivets bestemmelse og dominans af det politiske og det kulturelle liv. 3. Hver sfæres selvstyre, selvstændighed, hovedprincip fra een sfære kan ikke være afgørende i de andre sfærer. 4. Samvirke, gensidig påvirkning, korrigering mellem sfærerne. 5. Enhed ikke skabt af central magt, men igennem samvirke og i det enkelte menneske.

Erik Christensen. Den Rudolf Steiners tre-greningslære: Det menneskelige arbejde. 1. Det individuelle, åndslivets området: Friheden som princip for arbejdet som udfoldelse af indsigt og evner 2. Det retslige-politiske område: Ligheden som princip for arbejdet i fordelingen af dets produkter 3. Det økonomiske livsområde: Broderskabet som princip for arbejdet med hensyn til dets motivation og retning

Erik Christensen. Den Relationerne mellem de tre sfærer: 1. Den økonomiske sfære (broderskabets sfære) befrugtes af ånds- og kulturlivet (frihedens sfære) igennem individernes indsigt og evner i kraft af brugsret til kapital og jord. Til gengæld afgiver den økonomiske sfære (broderskabets sfære) gaver til ånds- og kulturlivet (frihedens sfære). 2. Den retslige-politiske sfære (lighedens sfære) sikrer lige ret til en minimal behovsdækning og lige brugsret til ressourcer i forhold til den økonomiske sfære (broderskabets sfære). Til gengæld afgiver den økonomiske sfære (broderskabets sfære) skat til det retslige-politiske liv (lighedens sfære).

Erik Christensen. Den JH’s syn på arbejsløshed I: 1. Det er arbejdets frugter der søges, ikke arbejdet. 2. Arbejde er nødvendigt, men ikke for den enkelte. 3. Nødarbejder løser ikke problemet. 4. Maskinerne fortrænger menneskene. 5. Dårligt at afskaffe maskinerne. 6. Hvad arbejdet betyder sjæleligt. 7. Arbejdsløshed betyder frihed.

Erik Christensen. Den JH’s syn på arbejdsløshed II: Man må skelne mellem tre problemer, der må løses uafhængigt af hinanden: 1. Hvorledes får den enkelte, hvad han behøver af livsfornødenheder? 2. Hvorledes skal den enkeltes deltagelse i arbejdet ordnes? 3. Hvorledes får den enkelte et indhold for sit liv, når arbejdet ikke længere optager størsteparten af hans tid?

Erik Christensen. Den JH’s præmisser for et eksistensminimum: 1. Mennesket er ikke en arbejdsmaskine, arbejdskraften bør ikke ses som en vare. 2. Arbejdsdelingen betyder, at man ikke arbejder for sig selv, men at alle arbejder for alle. 3. ”Der som nogen ikke vil arbejde, så skal han heller ikke have føden” er en dårlig moralsk og samfundsmæssig rettesnor 3. Maksimen ”Enhver skal have det fulde udbytte af sit arbejde” gælder ikke mere. 4. Den sociale grundlov: ”Sundheden i et fællesskab af samarbejdende mennesker er desto større, jo mindre den enkelte gør krav frugterne af sit arbejde for sig selv, det vil sige, jo mere han afgiver af disse frugter til sine medarbejdere, og jo mere hans egen behov ikke tilfredsstilles af hans ydelser, men af de andres ydelser.” 5. Et eksistensminimum skal ses som en beskyttelse mod økonomisk udbytning. 6. Alle bør have en andel af den fælles arv. 7. Skal der ikke være nogen modydelse? Svar: Selve forbruget, er tilstrækkelig modydelse.