Medier og Kommunikation 2-4-2004. COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, 2-4-2004 2 FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Reglernes del 2: Når både mødes
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Kultur i organisationer
”Kaldet til kærlighed”
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Nye metoder i misbrugsbehandling
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Omgangstone og kollegialitet
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
1 Virkeligt og virtuelt. 2 Det virtuelle Bruges gerne i flæng i relation til IT/internettet ”Virtuel” stammer fra det latinske ”vir” (”menneske” i en.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Børn og unges sociale liv online
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
AVID d. 30/9 1.Præsentation af Roseanne Stone 2.Teksten: Will the Real Body Please Stand Up? 3.En tur gennem Carsten Sørensens framework 4.To alternative.
Børn og pædagoger i en digital verden
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Biblioteket som katalysator for social kapital
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
OPSUMMERING Medier og Kommunikation OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
1. lektion: Danmark i verden
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:
Virtuelle fællesskaber Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Internettets historie...
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Overtrædelse af menneskerettigheder i Tibet
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Talehandling og Tekst.
International Federation of Library Associations and Institutions
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Medier og Kommunikation

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRKELIGT OG VIRTUELT Hvad betyder ’virtuelt’? Hvad er et virtuelt fællesskab? Er skattevæsenet virkeligt? ”…the more seriously I took the notion of virtual rape, the less seriously I was able to take the notion of freedom of speech, with its tidy division of the world into the symbolic and the real.” - Dibbell

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRKELIGT OG VIRTUELT Filosofien fokuserede længe på ’det udelukkede tredjes princip’ (et udsagn er enten sandt eller falsk). Saussure: Tegnene er arbitrære (der er ingen naturgiven ordbog) Adorno og Horkheimer: ”Intet udtryk byder sig længere til, som ikke allerede stræber hen mod indforståetheden med herskende tankeretninger”.

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRKELIGT OG VIRTUELT J. L. Austin ( ) ’How to do Things with Words” (1962) Talehandlinger De fleste egentlige udsagn er ikke enten sande eller falske (konstative ytringer) De fleste udsagn er handlinger (performative ytringer). ”Jeg døber dette skib Queen Elisabeth” er ikke en beskrivelse af en handling – det er en handling. Skellet revideres siden eftersom stort set enhver ytring kan have en virkning

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRKELIGT OG VIRTUELT Sociale konstruktioner En enorm mængde ’sociale fakta’ er sociale/sproglige konstruktioner Grænsen mellem Danmark og Tyskland Skattevæsenet Det politiske system Danmark som nation De fleste præ-digitale fællesskaber er ’imagined communities’ (Benedict Anderson)

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, VIRKELIGT OG VIRTUELT Konklusioner Vi har altid været virtuelle Skellet mellem medierede og umedierede fænomener kan ikke trækkes skarpt Idéen om ytringsfrihed er bygget på filosofisk gyngende grund

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Ferdinand Tönnies (1881 – 1916) Gemeinschaft: ”Naturligt” fællesskab. Socialt system karakteriseret ved ikke-instrumentelle bånd. Gesellschaft: Samfund. Primært baseret på instrumentelle bånd, f.eks. forholdet mellem byboere. Delvist romantisk/tilbageskuende forestilling som reaktion på modernisering. Mange forestillinger om community har klar romantisk komponent.

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Howard Rheingold: ”aggregations that emerge from the Internet when enough people carry on public discussions long enough and with sufficient human feeling to form webs of personal relationships in cyberspace.” Webster: “people with common interests living in a particular area” (f.eks.) Alternativ: “a group of people characterised by stable cooperation and frequent interaction.”

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Eksempel: CommuniTree Åbent og demokratisk (teknolibertinsk) Brugerne kendte hinanden I 1982 indgik Apple en aftale med amerikanske skoler -> store mængder ”newbies” Udviklerne nægtede at indføre restriktioner ’Naturtilstanden’ er ikke nødvendigvis harmonisk Se: Stone, Alluequere Rosanne (1992). Will the real body please stand up? - Boundary Stories about Virtual Cultures

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Eksempel: Dark Age of Camelot

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Eksempel: Dark Age of Camelot

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Eksempel: Dark Age of Camelot Eksempel: There.com

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Eksempel: Dark Age of Camelot Eksempel: There.com

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Hvad kendetegner velfungerende communities? Klart definerede gruppegrænser Regler om brug af fælles goder er tilpasset lokale forhold Størstedelen af de individer, der påvirkes af disse regler har mulighed for at modificere dem Medlemmernes ret til at opstille egne regler respekteres af eksterne autoriteter Det er muligt at overvåge medlemmernes adfærd Der anvendes graduerede sanktioner Medlemmerne har adgang til ’billige’ konfliktløsningsmetoder (Ostrom, 1990)

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Frigørelsesmyten (modernistisk) Menneskets frihed og fornuft er hæmmet af fysiske begrænsninger, herunder krop, køn og landegrænser. Med disse begrænsninger følger fordomme, hæmninger og sociale konventioner, der står i vejen for lighed og fri dialog. Kunne man ophæve disse begrænsninger ville man kunne interagere frit til fælles fortjeneste. Problemer: - Kommunikation er ikke neutral - Udsagn er underdeterminerede (vi har brug for kontekst, fordomme etc. er kompleksitetsreducerende mekanismer)

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Fremmedgørelsesmyten (konservativ) Menneskelighed er baseret på umedieret nærvær og intimitet. Den ægte interaktion findes i face-to-face-mødet hvor menneskets fulde personlighed kommer til udtryk. Teknologi generelt og medier i særdeleshed forvrænger og formindsker vores samvær og ødelægger derved vores samhørighed. Eventuelle virtuelle fællesskaber er pseudofællesskaber uden reel værdi Problemer: - Virtualitet er ikke afgrænset til it-fænomener - RL-communities ligner sjældent landsbysamfund

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, FORLØB Virkeligt og virtuelt Community De to myter Samarbejdets problem

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Et af sociologiens grundlæggende spørgsmål: Hvordan er samfundet muligt? Hvordan kan vi koordinere et så komplekst system? Hvordan kan egoister samarbejde? Sociale dilemmaer: Situationer hvor man som individ fristes til lukrere på andres indsats, men ved at hvis alle gjorde dette ville der ikke være noget at lukrere på.

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Svar #1 (statsteori) Mennesker kan kun undgå evig ufred ved at deponere autonomi hos en neutral 3. instans (staten/kongen). Under trussel om sanktioner indser egoisten at det er smartest at samarbejde (og at naboen indser det samme). Thomas Hobbes: Leviathan (1651)

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Svar #2 (økonomi) Under særlige strukturelle forhold kan social orden opstå ”spontant” (uden neutral tredjepart. Specialisering: Både slagteren og bageren opnår fordel ved at handle hos hinanden. Generaliseret bytte: Altruistisk adfærd under forventning om fremtidig gengældelse.

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Tallene angiver antallet af point Fangens dilemma

COMMUNITY MEDIER OG KOMMUNIKATION, COMMUNITY Andre svar?