Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Læringsstile og lektier
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Internet til alvor og sjov
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Tilgængelighed København Kommunes hjemmeside Maria Barrett Sensus ApS l.
Sprog/billeder på Internettet
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Formularer (Access, del 3)
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Når nettet kommer til stedet og stedet kommer på nettet.. så bliver verdenen at sammenligne med en stor usynlig hjemmeside, hvor: –lokaliteter er knap-områder.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
SEO PÅ AU.
Introduktion til tilgængelighed John Paulin Hansen Usability 11/
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Tilgængelighed - det handler om at være med!
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Videregående pc-vejledning
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/. Program Tilgængelighed til dokumenter generelt Word og InDesign Tilgængelighed til pdf-filer Øvelser.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Århus kommune Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.1.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Perception og disposition af grænseflader
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Usability - IT-Universitetet 16. April 2010 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som handler om at udforme tingene, så alle kan.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
PC - Vedligeholdelse Hvordan gør jeg Pc’en sikker og hurtig igen ? En kronologisk gennemgang.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability ITU, Forår : Tilgængelighed Usability - IT-Universitetet 23. April 2009 “Definition af tilgængelighed: Tilgængelighed er et begreb, som.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2006.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2008.
USABILITY Session 5 Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder Tilgængelighed Interaktionsdesign Interaktionsmåder.
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Design - brugervenlighed
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Præsentationens transcript:

Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2007

Usability og tilgængelighed Usability-problemer rammer alle lige Tilgængelighedsproblemer rammer brugere med handicaps: –syn –motorik –kognition –hørelse

Typiske problemer (1) Manglende beskrivelser af billeder: –”Et problem jeg ofte støder på er at grafik, der fungerer som et link, ikke har nogen alternativ tekst. Så får jeg i stedet læst et filnavn op, som i bedste fald er meget forvirrende og i værste fald er helt ubrugeligt. Andre gange er der ingen alternativ tekst på de billeder, der er på siden, mens man får at vide, hvor der er en prik eller et tomt rum, og det har jeg jo ingen gavn af.” Bue, IT konsulent, blind

Typiske problemer (2) Ikke-skalerbar tekst: –”Jeg bruger nettet i mit arbejde og også til at læse alt fra busplaner til nyheder og vejrudsigter. Jeg indstiller min browser til at vise teksten så stort som muligt, med det virker ikke på alle sider, og så er jeg nødt til at kopiere teksten over i et Word-dokument. Det er jeg også nød til, hvis der ikke er god nok kontrast mellem tekst og baggrund, og det tager selvfølgelig ekstra tid. Der største problem er, når teksten er grafik, for så kan jeg hverken forstørre eller kopiere den.” Connie, projektleder, svagsynet

Typiske problemer (3) Små klikbare områder –”Jeg bruger nettet til stort set alt, og vil helst bruge musen, fordi det er det hurtigste. Men jeg har svært ved at ramme små områder. Dropdown-menuer er noget af det sværeste, for der skal man holde musen stille, før menuen folder sig ud. Andre steder skal man klikke på et lille plustegn i en menu eller et link, der kun består af ordene ”læs mere”. Ting som er lavet for at det skal se smart ud, men som er meget svære at bruge i praksis.” Lene, studerende, spastiker

Typiske problemer (4) Manglende tastaturbetjening: –”Jeg bruger nettet til blandt andet at læse nyheder, til at arbejde og til underholdning og internettet giver mig mulighed for at kommunikere uden at have hjælpere ved min side. Jeg bruger en pandepind og tabulator-tasten til at styre. På mange måder er man begrænset, fordi man ikke bruger en almindelig mus. Det gælder for eksempel, hvis siden er plastret til med ”smarte” funktioner, hvor kun musen kan bruges. Så bruger jeg piletasterne som mus. Det tager en krig og jeg får ondt i nakken af at sidde og strække mig efter tasterne.” Steffen, tetraplegiker, lam fra halsen og nedefter

Typiske problemer (5) Manglende alternativer til multimedia –”Jeg bruger ingen særlige værktøjer, når jeg bruger internettet, men på nogle sider, for eksempel tv- stationernes hjemmesider, hvor der er tv-nyheder på nettet og nyheder på speak, oplever jeg, at der ikke er alternativer til for eksempel lyd og video” Mette, studerende, døv

Typiske problemer (6) Svære tekster: –”Folk har ofte store ambitioner med deres websites og vil have så meget som muligt med. Det betyder tit, at det ender med en masse tekst på samme side, som jeg ikke kan overskue at skulle læse, og hvor jeg ville foretrække links til andre sider. Man har heller ikke altid forståelse for, at de besøgende på en side kan have forskellige forudsætninger og metoder til at søge informationer. Selv om jeg går på universitetet, søger jeg ikke informationer som de fleste andre akademikere.” Christian, studerende, ordblind

Typiske problemer (7) Kompliceret sideopbygning: –”Lige efter min skade kunne jeg kun læse to linjer ad gangen og også i dag skal teksten være kortfattet, hvis jeg skal samle mig om at læse den. Det er irriterende for mig, hvis siderne ikke er bygget ens op, så skal jeg lede efter links og andre funktioner, og det giver især problemer,hvis der er ting, der bevæger sig eller blinker. Jeg har også problemer med navigationen, hvis der ikke er en tydelig markering, når jeg fører musen over et link, når jeg klikker. Hvis der bare kommer nye links op i samme størrelse nedenfor, har jeg svært ved at finde ud af, hvor på sitet jeg er.” René, webdesigner,hjerneskadet

Typiske problemer- for hvor mange? manglende beskrivelser af billeder ikke-skalerbar tekst små klikbare områder manglende tastaturbetjening manglende alternativer til multimedia svære tekster kompliceret sideopbygning

Funktionelle og situationelle problemer Funktionelle: stammer fra funktionsnedsættelser Situationelle: omstændigheder i kombinationen mellem redskab og omgivelser

Situationelt handicappet ”Brugergrænsefladen... er uoverskuelig og svær at betjene med et rystende pegeredskab. Bilruter bør stadig ses i en gammeldags kortbog. Det er en luksuspræget oplevelse i forhold til det anmeldte elektroniske misfoster.” (Anmeldelse af GPS-Navigator, Ingeniøren, 6/9 2002, Kurt Westh Nielsen)

Situationer FlyBusMetroGaden

Grunde til at tilbyde tilgængelige websites Overholder offentlige krav (e.g. US section 508 of Rehabilitation Act, ”Bedst på Net”) Når frem til flere (ældre og handicappede) Kan bruges i flere situationer Bedre design Besparelser Branding Etisk markering overfor medarbejdere

Den bedste begrundelse Google (og andre søgemaskiner) er blinde og kan eksempelvis ikke håndtere: –sites med Flash og andet ikke-tekstligt indhold –tekst som vises som grafik –tekst skabt af Java/Javasripts Rigtig mange brugere ankommer til sitet fra en søgemaskine...

Hjælpemidler og genveje Generelle indstillinger på PC-en Handicap tilpasning Indstilling i browseren, e.g. af tekststørrelser Trackball, joystick, pust-og-sug, knapmus, øjen- eller hoved-styring Specialtastatur, pandepind, on-screen tastatur, talegenkendelse Forstørrelsesprogrammer Staveprogrammer

Skærmlæsere og syntetiske stemmer Skærmlæsere, e.g. JAWS, omsætter 2- dimensional tekst/grafikflade til en-strenget tekst Har diverse short-cuts til at springe på siderne men afhængige af en ordentlig struktur på siderne JAWS og Windows er totalt dominerende platforme Syntetiske stemmer bliver meget mere udtryksfulde

Hjælpemiddel markedet lille spredt ekstremt supportbehov familie-firmaer MAINSTREAMING

De grå sølv-surfere Foretrækker nyheder, rejser, vejrudsigter og helsestof Stærkt voksende brugergruppe - er den gruppe som er længst tid logget på i USA Handel og praktiske ærinder over internettet er særlig attraktiv for gangbesværede Flere forbliver erhvervsaktive i længere tid

Ældres behov (1) Syn: brug af briller hjælper ikke på kontrastproblemer og forringet evne til at se i mørke omgivelser; brug derfor: –12-punkt sans serif fonte –klare farver –kontrast –øget opløsning

Ældres behov (2) Kognitive ændringer nedsætter hastigheden på handlinger - ”langsommere i opfattelsen” –konventioner støtter mental model –genkendelse frem for genkaldelse –brug visuelle hints –gruppering af informationer –visuel prioritering –tekst-labels til at støtte

Ældres behov (3) motoriske ændringer giver forstyrrelser i bevægelseskontrol, ustabilitet og øget forekomst af stivhed og rystelser. –undgå små interaktionspunkter –undgå sammensatte motoriske operationer (pull- down i flere lag, point-drag and drop m.m.) –undgå dobbeltklik

”Det er ikke nemt at være blevet alene og så skulle lære nye mennnesker at kende. En af grundene er at her i kvarteret er det kun par der mødes med andre par......” ”Det er ikke nemt at være blevet alene og så skulle lære nye mennnesker at kende. En af grundene er at her i kvarteret er det kun par der mødes med andre par......”

Mobilitet PDA 3,4,5.... G telefoni GPS Bredbånd videokonferencer Set-tops/remote med intelligens Positionering RFID bluetooth video Pervasive "Indlejret hjælp" bio-sensorer