Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning i Kultur- og Oplevelsesøkonomi ved Center for Regional- og Turismeforskning Jesper Manniche / Jie Zhang
2 1. CRT’s aktiviteter indenfor Kultur- og oplevelsesøkonomi Kvantitative analyser Kvalitative analyser Master-uddannelse (MOLLY) 2. Perspektiver og forslag for fremtidig forskning
3 Kvantitative analyser: Jie Zhang (2010). Investigation on the economic contribution of the cultural and creative industries in Denmark from a regional Perspective. CRT Working Paper. Work in progress: Projekt for Region Nordjylland, hvor oplevelsesøkonomien søges afgrænset ved hjælp af jobfunktioner indenfor vores regionaliserede nationalregnskab. Jesper Manniche/Mikkel Toudal: The creative class and economic development on Danish islands
4 Kvalitative analyser af CRT: EU forskningsprojektet EURODITE (”knowledge dynamics”) Food Experiences: - Development and branding of ’regional food’ of Bornholm - Firm case study of developing experience-based vineyard Vigtighed for fødevareproducenterne af - tværsektoriel interaktion (herunder med turisme og kunsthåndværk) - ”kreative” konsulentfirmaer
CRT’s masters degree programme, MOLLY: Experience Management in peripheal areas Samarbejde med Roskilde Universitet, start årig ”aftenuddannelse” Delvist finansieret via EU Socialfond 20 studerende (primært ledere) fra offentlig og privat sektor på Bornholm Udvikling af oplevelsesbaserede virksomheder og events, oplevelser i offentlig service Udover faglige element skaber MOLLY et vigtigt tværsektorielt netværk mellem de studerende 2011 starter CRT en MOLLY i Thy (Nordjylland) ”Karavane-model” tilpasset udkantsområder 5
6 Perspektiver og forslag til fremtidige analyser: Sektor-tilgang (fokus på “kreative brancher”) er mindre interessant – både erhvervspolitisk og forskningsmæssigt Behov for kvantitative og kvalitative studier af betydningen af oplevelser i samlede økonomi/arbejdsmarked (Pine/Gilmore) Behov for analyser på forbruger/konsumption-siden – Oplevelser sker per definition inde i forbrugere; de kan ikke “produceres”, men må “iscenesættes”
Tak for opmærksomheden Jesper Manniche og Jie Zhang Seniorforskere 7 CENTRE FOR REGIONAL- OG TURISMEFORSKNING Stenbrudsvej 55 DK – 3730 Nexø Tlf.: Fax: Mail: