Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
UD af ØMU-krisen Hvordan? Ålborg Universitet Fredag, den 25. november 2011 Jesper Jespersen
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
3.lektion: De økonomiske mål
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
3.lektion: De økonomiske mål
De Keltiske løvinder Katrine, Caroline og Cecilie.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Matematik B 1.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Grunde til at jeg elsker dig
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik

AD-AS – Det mellemlange sigt
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Big Picture 2. kvartal 2015 Jeppe Christiansen CEO April 2015.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Verdenshandel og betalingsbalance
Præsentationens transcript:

Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!) Økonomiske nyheder Repetition (og udvidelse) Dagens pensum Opgave Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? (Med ny ide!) Næste lektion

1. Økonomiske nyheder 1. Finanspolitik I: ’Regeringschefen nævner i samme åndedrag også en fremrykning af kvalitetsfondens 50 mia. kr. til offentlige investeringer samt den grønne trafikplan… som mulige løftestænger til vækst…. Men for første gang giver statsministeren grønt lys til en offensiv skattereform, der er underfinansieret i starten, så den både leverer et konjunkturløft til efterspørgsel og vækst nu og her og et strukturløft til arbejdsmarkedet på sigt’ (Børsen, 8.12.08)

1. Økonomiske nyheder 2.Finanspolitik II: ’Sæt gang i dansk økonomi i 2009 med en vækstpakke - og brug helst offentlige investeringer, men også i nogen grad skattelettelser.’ (meningsmåling, Børsen, d. 5.12.08)

1. Økonomiske nyheder 3. Finanspolitik III: ’Statsoverskud væk ved lav oliepris’ (Børsen, 6.12.08)

1. Økonomiske nyheder 4. Finanspolitik IV: »Mit skøn er, at der er behov for at øge de offentlige udgifter med 600 mia. dollar næste år. Det svarer til cirka fire procent af det amerikanske bruttonationalprodukt«, sagde Krugman (Politiken, d. 5.12)

1. Økonomiske nyheder 5. Pengepolitik I: "Vi er ude på et skråplan, og jeg tror ikke at verdens regeringer og centralbanker kan forhindre det, der sker. De kan ikke forhindre, at vi synker ind i en dyb recession," siger Jakob Brøchner Madsen… Centralbanken har simpelthen snorksovet, fordi de kun tænkte på at holde inflationen nede, og det har den jo været” (Børsen, 8.12.08)

1. Økonomiske nyheder 6. Pengepolitik II: Bankerne følger ikke NB’s rentesænkning på 0,75 % - sænker kun renten med 0,25 %: ’Banker spolerer Nationalbankens politik’ (Børsen, 6.12.08)

1. Økonomiske nyheder 7. Pengepolitik III: »Når Nationalbanken alligevel er afventende med at indsnævre rentespændet, så kan det skyldes, at der fortsat er betydelig uro på de finansielle markeder«, siger Frank Øland Hansen fra Danske Bank.

Økonomiske nyheder – 8. betalingsbalancen…

Økonomiske nyheder – 8. betalingsbalancen…

2. Repetition (og udvidelse) Udvidelse/uddybning Hvad sker der med IS-kurven, når opsparingen stiger? Hvad betyder forskellig hældning på ISLM-kurverne? Hvad betyder endogen/exogen?

2. Repetition (og udvidelse)

2. Repetition Hvad får IS-kurven til at flytte sig (og hvorfor?). Kan man med den økonomiske politik få IS-kurven til at ligge fast? Hvad får LM-kurven til at flytte sig, og hvilke konsekvenser har det? Hvad er årsagen til rente-crowding out? Finans- eller pengepolitikken? Hvorfor er det en fordel, hvis penge- og finanspolitikken koordineres, når der er behov for at dæmpe efterspørgslen?

3. Dagens pensum – kapitel 30 Hvad betyder det, at en økonomi er relativt lukket eller relativt åben? Hvor åben er Danmark? Hvor åben er EU og USA? Hvad er fordelen ved en relativt lukket økonomi?

3. Dagens pensum 2. Hvad er forskellen på anvendelse og tilgang? (p. 282) Det samme set fra to sider. Se 10-årsstatistik, p. 127

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 3. Hvad bestemmer importen og eksporten? Import: En del af importen er konstant – resten antages – som forbruget – at være indkomstafhængigt Eksport: Afhængig af konkurrenceevne og væksten i udlandet

3. Dagens pensum 4. Hvad betyder konkurrenceevne? (p. 282-83) ’Evnen til at konkurrere’. Hvad bestemmer virksomhedernes evne til at konkurrere? 5. Hvordan kan man forbedre konkurrenceevnen? (Hvad er konkurrenceevnepolitik?) Økonomer fokuserer gerne på løn- og priskonkurrenceevne. Hvorfor?

3. Dagens pensum 6. Hvorfor bliver multiplikatoren fortyndet, når økonomien (=modellen) åbnes, og der introduceres en offentlig sektor? (p. 287-88, 297). Alt, hvad der reducerer privatforbruget, betragtes som lækager – dræn. Er under brøkstregen og mindsker multipl. Kan man politisk øge multiplikatoren?

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 7. Hvad er sammenhængen mellem handelsbalance, betalingsbalance og kapitalposter? (p. 288-289) Eksport og import af varer dominerer handelsbalancen og betalingsbalancens løbende poster (p. 156, Tiårsoversigt) Vigtige kapitalposter = kapitalbevægelser: At private eller det offentlige låner i udland FDI (direkte investeringer) ud og ind af DK Køb og salg af obligationer og aktier på tværs af grænser (’finansielle transaktioner’)

3. Dagens pensum Sammenhængen? Hvis stort handelsbalanceunderskud => sandsynligvis også underskud på de løbende poster => behov for kapitaltilførsel fra udlandet (valuta) Hvis det ikke sker automatisk => statslig låntagning eller mindskelse af valutakasse Statslig låntagning lig kapital- og valutatilførsel

3. Dagens pensum Kan I huske regnestykket med 3 kr. vareeksport, 2 kr.’s og udlandsgæld på 10 kr. Hvis renten er på 10 %, så mangler staten valuta til at afdrage på lånet. Er det et problem?

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum 8. Hvordan kan man forbedre betalingsbalancen(s løbende poster)? (p. 291) På kort sigt kun en metode: strammere finanspolitik => import ned (’sparevejen’) På længere sigt stimulere eksporten (usikkert – det lange sejetræk – vi skal være glade for olien) Stimulerer også importen, men relativt mindre…

3. Dagens pensum

3. Dagens pensum – kap. 31 Hvordan finansierer man ekspansiv (=uskattefinansieret) finanspolitik? (p. 299-301) Bogen kører noget rundt i det. I praksis ved at trække på statens konto og siden opsuge de ’nye’ penge ved at udstede = sælge statsobligationer => ingen rentefortrængning

3. Dagens pensum 2. Hvordan påvirker ekspansiv finanspolitik en åben økonomi? Øget efterspørgsel, øget beskæftigelse, øget import Hvad med eksporten? Statsunderskud => øget statsgæld = øgede udgifter til renter og afdrag Håb: øget vækst finansierer det på sigt Problem: hvad ’siger’ de finansielle markeder? Imod => højere renter på statsobligationer

3. Dagens pensum I hvilken grad er finanspolitik selvfinansierende? (p. 298, eksemplet) - afhænger af finanspolitikkens sammensætning og multiplikatorernes størrelse Hvilke problemer er der med finanspolitik? a. i sig selv (p. 298-301) b. gennem statsgæld (p. 305-06) c. crowding out (p. 301-03)

3. Dagens pensum 3. a. Den ekspansive finanspolitik skal finansieres. Ikke i sig selv et problem (er det vist nok i lærebogen) 3. b. (indenlandske) statsgæld = akkumulerede underskud + renter. Kan være et problem, hvis statsgæld/produktion stiger + finansielle markeders tillid (afhænger af årsag til gæld).

3. Dagens pensum 3 c. Er der crowding out? Fortrænger ekspansiv finanspolitik sig selv? Finansiel crowding out omstridt. Enighed om inflationær crowding out, hvis økonomi i nærheden af kapacitetsgrænsen (?) => prisstigninger => eksport ned og import op

3. Dagens pensum Monetarister: crowding out 100 % - ’før eller siden’ (p. 307) Keynesianere – crowding out effekter kan forekomme i mindre omfang. Rente crowding out modvirkes af pengepolitik. Inflationær c.o. kan modvirkes af indkomstpolitik (løntilbageholdenhed) Hvad tror du, at monetarister mener om indkomstpolitik?

3. Dagens pensum

Lærerigt og vigtigt sidespor! - konvergenskrav og stabilitetspagt BØ, p. 244-45 Konvergenskrav til ØMU - adgangsbillet Vækst- og stabilitetspagt – ordensregler – også med bøder Centralt: fastkurspolitik ift. euro, max. underskud på statsfinanser 3 % af BNP. Statsgæld (ind- og udenlandsk) max. 60 %. (10-års statistik, p. 161) Altså samme størrelser, som I lige har lært om…(sådan ca.)

3. Dagens pensum 4. Hvad er forskellen på monetarismens og keynesianernes syn på finans- og pengepolitik? (p. 302-3, p. 307). Keynesianere: der kan føres en aktiv finans- og pengepolitik, når markedskræfterne har brug for statens hjælp. Monetaristerne: den bedste økonomiske politik er ingen politik (eller stabilitet). Politikere skal passe på med at blande sig i markedskræfterne. ISLM?

3. Dagens pensum Monetarister: Øget pengemængde => Øget forbrug og investeringer => Øget inflation => Fortrængning af den positive starteffekt

4. Opgave Opgave 9, 61

5.Hvad kan I få eksamensspørgs-mål i? Hvad er problemet ved en åben økonomi ift. økonomisk politik?* Hvad bestemmer importen og eksporten? Hvad er konkurrenceevne og konkurrenceevnepolitik? Hvor store er multiplikatorerne i en åben økonomi? (Og hvorfor er det vigtigt?).* Hvordan kan man løse betalingsbalanceproblemer?*

5.Hvad kan I få eksamensspørgs-mål i? Hvilke effekter har ekspansiv (kontraktiv) finans- og pengepolitik? Hvordan fører og finansierer man ekspansiv finanspolitik? Hvilke argumenter er der imod den?* Hvorfor er det vigtigt, om den økonomiske politik baserer sig på monetaristiske eller keynesianske teorier? (Behøver man overhovedet teorier for at føre økonomisk politik?).*

6. Næste lektion Uddyb/færdiggør denne lektion Mail mig spørgsmål om, hvad I gerne vil have uddybet i pensum indtil videre Makro-prøve (med hjælpemidler!) Desværre kan jeg ikke nogen sjove jule-økonomilege, men måske et par – lærerige (!) - økonom-vitser…