Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme
Opgaven Klassen læser forsiden om Kierkegaard Definition på begreberne: Eksistens, konsekvens, valg, mod (plenum) Grupper (besvar og diskuter spørgsmålene) Diskussion i klassen (mod, valg) Logbog/blog/portfolio/padlet eller lignende, skriv om 2-3 valg, I har taget, der har været vigtige for jeres videre liv
Hvor meget viden ville det være godt for jer at have udover materialet selv? Vigtigt med holdning/stillingtagen Åbne spørgsmål om tilværelsen, der ikke kræver viden udover
Hvordan vurderer I niveauet og kvaliteten? 4-10. klasse Ord som konsekvens, eksistens og fravalg er måske svære i 4 (udskoling). Gode spørgsmål og relevante overvejelser i forhold til elevernes egne liv og stillingtagen
Hvilke mål fra Fælles mål dækkes af opgaven? Læringsmål: Lære at tænke over eget liv og det at være til Kompetenceområde: Livsfilosofi og etik Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper Færdigheds- og vidensmål: Eleven kan reflektere over betydningen af den religiøse dimension i grundlæggende tilværelsesspørgsmål (livsfilosofi) Eleven kan reflektere over sammenhænge mellem forskellige værdigrundlag og deres tydning af tilværelsen (tro og tvivl)