Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Seksualpolitik på specialskoler FNSS – konference 31. oktober 2011 Kim Steimle Rasmussen.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
- fortsat midt i en flekstid?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Religion og Oldtidskundskab
Kristendomskundskab 1. – 3. klasse
Kvantitative metoder
Viden, læring og progression
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Omgangstone og kollegialitet
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Udvalg for professionsspor
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Handlingsalternativer
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler 2.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
John Hattie.
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Disposition Problemstilling . Grundlæggede tankegang
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Evaluering – det kræver læringsmål!
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lederens vandring 1.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvorfor dansk på GF1?.
Digital dannelse i gymnasiet
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
Formål og rammebetingelser
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme

Opgaven Klassen læser forsiden om Kierkegaard Definition på begreberne: Eksistens, konsekvens, valg, mod (plenum) Grupper (besvar og diskuter spørgsmålene) Diskussion i klassen (mod, valg) Logbog/blog/portfolio/padlet eller lignende, skriv om 2-3  valg, I har taget, der har været vigtige for jeres videre liv

Hvor meget viden ville det være godt for jer at have udover materialet selv? Vigtigt med holdning/stillingtagen Åbne spørgsmål om tilværelsen, der ikke kræver viden udover

Hvordan vurderer I niveauet og kvaliteten? 4-10. klasse Ord som konsekvens, eksistens og fravalg er måske svære i 4 (udskoling). Gode spørgsmål og relevante overvejelser i forhold til elevernes egne liv og stillingtagen

Hvilke mål fra Fælles mål dækkes af opgaven? Læringsmål: Lære at tænke over eget liv og det at være til Kompetenceområde: Livsfilosofi og etik Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper Færdigheds- og vidensmål: Eleven kan reflektere over betydningen af den religiøse dimension i grundlæggende tilværelsesspørgsmål (livsfilosofi) Eleven kan reflektere over sammenhænge mellem forskellige værdigrundlag og deres tydning af tilværelsen (tro og tvivl)