Bibliotekets rolle i børns læring. Afholdes 3-4. maj 2007 på Danmarks Biblioteksskole
Motivation Emne: Bibliotekets rolle i børns læring, i aldersgruppen 6-12 år. Emne: Bibliotekets rolle i børns læring, i aldersgruppen 6-12 år. Deltagere: Biblioteksledere med en interesse i at få nye ideer til hvordan børnebiblioteket kan udvikles til at blive en central for læring. Deltagere: Biblioteksledere med en interesse i at få nye ideer til hvordan børnebiblioteket kan udvikles til at blive en central for læring. Formål: Danske børn ligger, ifølge PISA rapporten, bagud i sin læring. Hvordan kan biblioteket spille en rolle i børns læring Formål: Danske børn ligger, ifølge PISA rapporten, bagud i sin læring. Hvordan kan biblioteket spille en rolle i børns læring
Oplægsholdere Dorte Mandrup: ” Team Børn ” Dorte Mandrup: ” Team Børn ” Carsten Jessen: ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Carsten Jessen: ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Anne Liv Tønnessen: ”Trold i ord” Anne Liv Tønnessen: ”Trold i ord” Hanne Axen: ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Hanne Axen: ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Iben Østerbye: ”Børns fysiske rum” Iben Østerbye: ”Børns fysiske rum” Niels Egelund: ”Børns læring på biblioteket” Niels Egelund: ”Børns læring på biblioteket” Ordstyrer: Anders Lund Madsen Ordstyrer: Anders Lund Madsen
Program: Dag 1 Kl Ankomst, registrering og morgenmad Kl Ankomst, registrering og morgenmad Kl Velkomst ved ordstyrer Anders Lund Madsen Kl Velkomst ved ordstyrer Anders Lund Madsen Kl Oplægsholder Iben Østerbye ” Team Børn ” Kl Oplægsholder Iben Østerbye ” Team Børn ” Århus hovedbiblioteks erfaringer med det interaktive børnebibliotek og dennes indvirkning på børns indlæringsevne. Århus hovedbiblioteks erfaringer med det interaktive børnebibliotek og dennes indvirkning på børns indlæringsevne. Kl Pause Kl Pause Kl Oplægsholder Iben Østerbye Kl Oplægsholder Iben Østerbye Kl Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har lært Kl Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har lært Kl Oplægsholder Carsten Jessen. ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Kl Oplægsholder Carsten Jessen. ” Computerspil er ikke kun for sjov ” Brugen af computerspil og anden teknologi der kan øge børns indlæring. Brugen af computerspil og anden teknologi der kan øge børns indlæring. Kl Pause. Sum i grupper Kl Pause. Sum i grupper Kl Oplægsholder Carsten Jessen Kl Oplægsholder Carsten Jessen Kl Kaffepause udendørs Kl Kaffepause udendørs Kl Oplægsholder Hanne Axen ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Kl Oplægsholder Hanne Axen ” Det kulturelle børnebiblioteket ” Hvordan børn kan engageres mere i biblioteket ved hjælp af kulturelle arrangementer. F.eks ved deltagelse i en naturvidenskabelig festival. Hvordan børn kan engageres mere i biblioteket ved hjælp af kulturelle arrangementer. F.eks ved deltagelse i en naturvidenskabelig festival. Kl Opsummering og afslutning Kl Opsummering og afslutning
Program: Dag 2 Kl Oplægsholder Niels Egelund ”Børns læring på biblioteket” Kl Oplægsholder Niels Egelund ”Børns læring på biblioteket” Danske børn ligger bagud, ifølge PISA - undersøgelsen. Det er generelt samfundsproblem. Hvordan kan man motivere børn til læring udenfor skolen, og hvad kan biblioteket bidrage med? Danske børn ligger bagud, ifølge PISA - undersøgelsen. Det er generelt samfundsproblem. Hvordan kan man motivere børn til læring udenfor skolen, og hvad kan biblioteket bidrage med? Kl Pause Kl Pause Kl Oplægsholder Niels Egelund Kl Oplægsholder Niels Egelund Kl Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har hørt på konferencen. Kl Frokostpause. Snak med nogen du ikke kender om hvad du har hørt på konferencen. Kl Oplægsholder Anne Liv Tønnessen ”Trold i ord” Kl Oplægsholder Anne Liv Tønnessen ”Trold i ord” Læsemotiveringsprojekt i Stavanger. Hvilke erfaringer har bibliotekarerne gjort sig før, under og efter projektet. Læsemotiveringsprojekt i Stavanger. Hvilke erfaringer har bibliotekarerne gjort sig før, under og efter projektet. Kl Pause. Reflekter i grupper Kl Pause. Reflekter i grupper Kl Oplægsholder Dorte Mandrup ”Børns fysiske rum” Kl Oplægsholder Dorte Mandrup ”Børns fysiske rum” Det fysiske rum i børns læring. Hvordan indrettes børnenes rum så det indbyder til fordybelse? Det fysiske rum i børns læring. Hvordan indrettes børnenes rum så det indbyder til fordybelse? Kl Kaffepause udendørs Kl Kaffepause udendørs Kl Oplægsholder Dorte Mandrup Kl Oplægsholder Dorte Mandrup Kl Alle oplægsholderne vil være til stede ved paneldebat Kl Alle oplægsholderne vil være til stede ved paneldebat Kl. 16- ? Middag Kl. 16- ? Middag