Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Agenda OPP – cases OPP – mål, proces og kontrakt OPP - udfordringer og gevinster
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september Facts Kolding Kommune = indbyggere Koldingbibliotekerne = 5 biblioteker Åbnede januar 2006 m 2 fordelt på 3 etager ca materialer ca besøgende pr. år ca udlån pr. mdr. (inkl. fornyelser)
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Definition af OPP Offentligt Privat Partnerskab En form for moderne udlicitering Et samarbejde med fordele for begge parter Konkurrencepræget dialog Komplementære kompetencer
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Indhold i OPP-aftale med FKI Aflevering Materialesortering Påpladssætning Håndtering af reserveringer Håndtering af web-bestillinger Hylderevision Fordeling af post og pakker Kørsel Pedelopgaver
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Case et: Materialehåndtering Aflevering sker ved sorteringsanlæg (selvbetjening) Anlæg/robot sorterer i 50 forskellige afkast (automatisk) FKI sætter bøger på plads KB foretager materialepleje
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Case to: Aftenarrangement KB arrangerer forfattertræf FKI stiller borde og stole op FKI kontakter alarmcentral om lukning KB afholder forfattertræf FKI rydder borde og stole væk
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Case tre: Kørsel af materialer Låner reserverer på web’en (selvbetjening) FKI finder materialer FKI kører materialer til lokalbibliotek FKI henter materialer på lokalbibliotek FKI sorterer og sætter på plads
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Formål med OPP Effektivisering Udvikling Kompetenceudvikling Økonomi Målet er bedre service og bedre udnyttelse af ressourcer
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Proces for OPP Statusbeskrivelse, 2004/2005 Udpegning af egnede områder, 2005 Dialog Udbud, sommer 2005 Kontraktindgåelse, efterår 2005 Konsolidering og kompetenceudvikling, 2006
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Potentielle OPP områder Logistik & Service Facility Management Markedsføring Software til publikum
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Kontrakt med incitamentsaftale Hurtigere levering Spildreduktion Omkostningsreduktion Bedre kvalitet Ny teknologianvendelse Medarbejderudvikling Profilering
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Status 2007 Økonomi (fortsat) Kompetenceudvikling (fortsat) Udvikling (NY)
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Udfordringer -tager tid at få fælles forståelse af daglige og overordnede mål -Koordinering af snitflader i daglige opgaver -Samarbejdet er ikke mere professionelt end parterne er -Manglende fleksibilitet ved beslutninger
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Gevinster -Drift hos partner prioriteres -Begge parter har fokus på optimering af opgaver og udvikling -Dokumentation af arbejdsgange -Kontinuerlig kvalitetskontrol -Større ressourcebevidsthed -Større bevidsthed om ydelser Professionalisering
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september pdf Mobil