Nye ledelsesformer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Hvad er det vi leder efter Overbiblioteker Tove Bang Leder, coach og konsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
John.M.Nielsen Metode & Co.
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Arbejdspladsudvikling
Produktion og Logistik
Vi gennemførte en række interview ifm
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Virksomheder – Leavitt’s model
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Tove Bang Hvilke ydelser skal biblioteket satse på at sælge - og er der penge at tjene? Strategimøde om betalbare ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Hvad siger medarbejderne?
Statens frivillighedspolitik
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Niveauer for læring i organisationen
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Den lærende organisation
Frivillighed på kommando findes ikke
Selvledelse (Empowerment)
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hvordan ser fremtidens bibliotek og arkiver ud? Hvad vil det betyde for HK’erne Tove Bang.
Aarhus School of Business TEMA: FREMTIDENS BIBLIOTEK – TAG ET VALG! MØDE for ledere af folkebiblioteker i region Midtjylland 27 JANUAR 2011 Tove.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lederens vandring 1.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Nye ledelsesformer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Hvad er det vi leder efter Overbiblioteker Tove Bang Leder, coach og konsulent

Hvad er det vi leder efter... Referenceramme – min vej til lederjobbet Bibliotekar, Sekt. 2 Praktik: Danmarks Tekniske Bibliotek Opbygge/leder af Esbjerg Tekniske Bibliotek Bibliotekar – Statsbiblioteket i Århus Opbygge/leder af Århus Tekniske Bibliotek 1992Cand.scient.bibl Overbibliotekar HBÅ 38 år i forskningbibliotekerne 36 år som leder

Hvad er det vi leder efter... Min overordnede ledelsesfilosofi… At skabe et rum, - hvor medarbejderne trives - hvor udfordringer blomstrer - hvor hver enkelt gives plads til udvikling - hvor der skabes store resultater i et fællesskab At skabe en organisation ”Worthy of peoples commitment”

Hvad er det vi leder efter... Mit syn på ledelse Ledelse er den disciplin, der gør en samlet indsats mulig Ledelsens mission/opgave er at skabe værdi og: - give eksistensberettigelse - nå mål Ledelsesopgaven udmøntes i: - visioner / strategi / pejlemærker - mål - handlinger - resultater ”Den moderne leder er ikke et orakel”

Hvad er det vi leder efter... Mit syn på ledelse… Indholdet -Strategien formes af ledelsen og afstemmes med fællesskabet (organisationen) - Organisationen er summen af de mennesker, der er i den + lidt mere… Modellen - Strategien tegner organisationsstrukturen Værktøjet Organisationsstrukturen afbilder: - grænserne mellem intern/ekstern - ”kasserne/cirklerne” viser helheden opdelt i funktioner/teams/indbyrdes forhold - rapporteringsveje informationsveje ”Eftersom strategi er dynamisk, skal organisationer være fleksible”

Hvad er det vi leder efter... Min organisationsfilosofi… ”Det er ikke lederens opgave at lede den enkelte – vi er selvforvaltende mennesker”

Nye ledelsesformler på bibliotekerne - fra modspil til medspil Lederens nye dagsorden 2004 Frie aktører Faggrænser nedbrydes Modspil - medspil Beslutningskæden 90’erne: penge – organisation – menneske Beslutningskæden 2004: menneske – organisation - penge

Arbejdpladsen i forandring Fra main til mini… Facts 1997SamlingerBenyttelseRessourcer bd udlån33 årsværk Papir tss.20 PC arbejdspladser 800 e-tss ”Strategien var…”

Det store fremskridt Tiden med DEF… Facts 2003SamlingerBenyttelseBemanding bd udlån31,8 årsværk e-tss75 PC arbejdspladser 510 Papir tss. ”Udviklingen betød…”

På vej mod fremtiden Viden i netværk… Prognose 2008SamlingerBenyttelseBemanding 90% e-anskaffelser+ 100%+/- 10% minimal egenudvikling ”Prognosen siger…”

Nye ledelsesformer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Ledelsesudfordringen Snævre økonomiske rammer Kun 25% af medarbejdernes kompetence forløses i vores organisationer i dag (S. Hildebrandt Kompetencerådet, 2002) Frigøre potentialet Skabe kompetencemiljø ”De knappe ressourcer…”

Nye ledelsesformaer på bibliotekerne - fra modspil til medspil På HBÅ gør vi sådan Facts’97 – ’ TeambaseretSelvledende teambaseret projektorganisationprojekt / netværksorganisation

Fra modspil til medspil Hvad forstår vi ved selvledelse DimensionerIndikatorer EvneIndividet oplever at være fagligt kompetent til opgaven Individet oplever at have adgang til den nødvendige information Individet har lyst at udvikle sig med opgaven ViljeIndividet oplever overenstemmelse mellem opgave, mål og egne forventninger Individet foretager selv tilrettelæggelse af arbejdet Den enkeltes evne og vilje til at tage ansvar for plan- lægning og gennemførelse af eget arbejde Hvad: Hvornår / målepunkter:

Fra modspil til medspil Hvad forstår vi ved slevledelse DimensionerIndikatorer AnsvarIndividet føler ansvar for virksomhedens udvikling Individet tager ansvar for at nå sine mål Accepterede rammer Individet oplever overenstemmelse mellem egne værdier og virksomhedens værdier Individet oplever rummelighed i måden hvorpå virksomheden er organiseret Individet oplever, at jobbet udvikler nye kompetencer Hvornår / målepunkter: Kilde: Holmgren, B. Klokkerholm Center for Ledelse, 2003

Nye ledelsesformaer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Organisationsform / karakteristika OrganisationsformTraditionel organisa- tion Hierarkisk Projektorganisation Flad/hybrid Netværksorganisation Netværk Hvem er arbejds- pladsens nøgle- personer ChefenProjektledere kollegerne Frie agenter, kunder, samarbejdspartnere og underleverandører Hvad stræber medarbejderne efter Opfylde lederens forventninger Spændende projektopgaver Succeskriterier (belønning/udbytte) ForfremmelseFaglig og personlig udvikling Fremtiden i HBÅ 2004-’08 ”Jeg er coach, jeg er ikke en klassisk leder.”

Nye ledelsesformaer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Organisationsform / karakteristika OrganistionsformTraditionel organisa- tion Hierarkisk Projektorganisation Flad/hybrid Netværksorganisation Netværk MarkedInterntInternt og eksterntEksternt Gennemsigtighed i markedet HøjLavHøj Hvad er selekterings- mekanismerne Ancenitet, faglig kompetence Personlige egenskaber, netværk, gennemslags- kraft, faglighed – med sikkerhedsnet Personlige egenskaber, netværk, gennemslags- kraft, faglighed – uden sikkerhedsnet

Nye ledelsesformer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Værdierne skal videreudvikles gennem fortællinger Det er tilladt at have succes Vi giver plads for eksperimenter Vi tror på, at du kan Din indsats er vigtig for os Vi giver plads for forskellighed Enhver er en vigtig brik i vores samarbejde og kultur Det er hårdt, men sjovt at arbejde på HBÅ Vi fortæller vores succesoplevelser Vi lærer af vores fejl Vi er uformelle, og vi gør, hvad vi siger ”Rigtige værdier bliver søkort…”

Nye ledelsesformer på bibliotekerne - fra modspil til medspil Lederens nye udfordringer 2004 – 08 Paradokser: NytGammelt MulighederFaldgruber FamilielivArbejdsliv FleksibilitetManglende frihed Den frie agentDen fastansatte