Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sociale medier og læring
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Den 16.august 2010 Regionsgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Trin 1: Fællesmøder og høringsrunder Vigtigheden af at etablere mødet, for det finder ikke sted af sig selv. Vi tror vi ved hvad hinanden går og laver,
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Tværfagligt undervisningsforløb
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kommunikation / it.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Projektlederens rolle(r)
Dag 9: Programpakker Jquery og JQuery Mobile
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mobile og allestedsnærværende it- systemer. Disposition Introduktion Karakteristika Association Services Serviceinteraktion Samarbejdsarkitektur Kontekst.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Konfigurationsskolen
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Sara Mosberg Iversen, MA Det forkromede overblik Medier og Kommunikation, F2005.
OPSUMMERING Medier og Kommunikation OPSUMMERING MEDIER OG KOMMUNIKATION, OPSUMMERING Mennesker og medier Kommunikation De to metaforer.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
Computeren som medie Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Medier og Kommunikation, F2005
Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Internettets historie...
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Design af interaktion til interaktion i cscw
1 Do Categories have Politics ? The Language/Action Perspective Reconsidered 1993 Lucy Suchman.
Unified Modeling Language
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Interaktion og usability
Tag snakken – bryd vanerne
Præsentationens transcript:

Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005

2 Sara Mosberg Iversen, MA Program Oplæg Opsamling og spørgsmål Forskellige grundlag for menneske-maskine interaktion Planer eller situeret handling? Social computing Kursusevaluering (ca. 11:30)

3 Sara Mosberg Iversen, MA Menneske maskine interaktion Interaktionen muliggøres og understøttes af forskellige former for grænseflader, som er designede til formålet. På hvilke præmisser skal disse interfaces designes? Hvad er det for nogle forestillinger om mennesket, der ligger til grund for udformningen?

4 Sara Mosberg Iversen, MA Erkendelse og perception Dualisme: tanke og krop som to adskilte enheder (bl.a. Plato, Descartes) Embodiment: Vi erkender verden gennem vores kroppe (bl.a. Merleau-Ponty, Gibson, Lakoff og Johnson)

5 Sara Mosberg Iversen, MA Hjernen som biologisk computer Stimuli (input) → omformes i hjernen til symbolstrukturer (oversættelse) → producerer mentale tilstande (programmer) → handling (output). Underforstået: Kroppen er bare beholder for processoren. Den leverer interfacet, men det egentlige, programmet, tager hjernen sig af.

6 Sara Mosberg Iversen, MA Planlægningsmodellen Planlægningsmodellen: Nuværende tilstand → trin a → trin b → trin c → ønsket tilstand. Hvis noget ikke går efter planen revurderes de efterfølgende trin, eller man går et trin tilbage og starter forfra. Dette fungerer fint så længe man kan forudsige mulige nedbrud.

7 Sara Mosberg Iversen, MA Situeret handling Vi lægger planer, men vi følger dem ikke slavisk. Tværtimod tilpasser vi os hele tiden situationen. Problemet med computere og andre maskiner er, at de ikke er situerede, men derimod regelregulerede! Er det et problem, som kan løses?

8 Sara Mosberg Iversen, MA Social computing Interface accountability: Et system der dokumenterer sine faktiske processer, mens de finder sted. Sted frem for rum: En stedlig metafor sætter større fokus på det, sociale – det der foregår det pågældende sted – mens en rumslig metafor fokuserer mere på de fysiske strukturer. Ofte er det sociale samvær lige så vigtigt for løsningen af et problem, som de teknologiske hjælpemidler er. Denne sociale faktor er bare ofte ”usynlig”.

9 Sara Mosberg Iversen, MA Læs mere HCI God liste over relevant litteratur indenfor de forskellige områder i feltet: Embodiment Mark Johnson & George Lakoff: Philosophy in the Flesh Maurice Merleau-Ponty: Kroppen fænomenologi Situeret handling/Social computing Lucy Suchman: Plans and Situated Actions: The Problem of Human-Machine Interaction Paul Dourish: Where the Action Is: The Foundations of Embodied Interaction Planlægningsmodellen Herbert Simon & Vera Alonso: ”Situated Action: A Symbolic Interpretation” (kan lånes til kopiering)