Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen AAU Gustav Friis Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune Jens Mogensen Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 2 of 31 Vejforum 2012 Indhold Baggrund Løsning Evalueringsmetode Resultater og effekter Sammenfatning
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 3 of 31 Vejforum 2012 Baggrund
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 4 of 31 Vejforum 2012 Aalborg Landets 3. største kommune med indb. Sammenhængende byområder: indb. Særlig trafikal udfordring pga. Limfjorden Sårbarhed
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 5 of 31 Vejforum 2012 Baggrund for etablering af Adaptiv Signalstyring Organisatorisk og strategisk: En del af EU projektet ARCHIMEDES ( ) Arbejde for en mere bæredygtig mobilitet Brug af ITS til at øge fremkommeligheden Trafik- og byplanlægningsmæssigt: Mindske trængslen for at fremme kollektiv trafik Håndtering af generelt voksende bilejerskab Revitalisering af den gamle havnefront Fornuftig håndtering af den voksende og flyttede trafik
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 6 of 31 Vejforum 2012 Valgt løsning: Adaptiv Signalstyring
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 7 of 31 Vejforum 2012 Løsningen på Østre Alle Hovedindfaldsvej fra nord Nedbygning af trafikvejen ved havnen Håndtering af den flyttede trafik på ringvejen, Østre Alle Etablering af Adaptiv Signalstyring på Østre Alle ÅDT> Firsporet vej med cykelstier Tætliggende kryds Trængselsproblemer
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 8 of 31 Vejforum 2012 Ring 2, Østre Alle Centrale Havnefront
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 9 of 31 Vejforum 2012 Krydsene på Østre Alle
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 10 of 31 Vejforum 2012
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 11 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring (SPOT) på Østre Alle En strategi for lokal optimering af signalstyringen Signalvisningen i området tilpasses til trafikken hvert 3. sekund baseret på registrering af trafikken i hvert signalanlæg Prognose for trafikkens udvikling i området de næste 2 min. Signaler indstilles, til optimal trafikafvikling indenfor givne rammer fra en trafikmodel Trafikmodellen opstilles ud fra tællinger og evt. køregistreringer Kommunikation mellem de enkelte styreapparater, kryds og en central server Prioriteringen i kryds vægtes bl.a. ud fra omkostninger ved at stop af køretøj, at have det holdende samt tilbagestuvning
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 12 of 31 Vejforum 2012 Evalueringsmetode
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 13 of 31 Vejforum 2012 Metode Med-/udenundersøgelse Data: GPS data fra kørende biler (Floating Car Data (FCD)) FCD indsamlet af 1 studerende, der fulgte trafikken (i bil) Data indsamlet i morgenmyldretid, midt på dagen og eftermiddagsmyldretid Effekterne er opgjort som: Hastighedsprofiler Rejsetider igennem krydsene Estimater på den samlede ændring i tids- og brændstofforbrug samt samfundsøkonomiske effekter
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 14 of 31 Vejforum 2012 Dataindsamling UdenMed 6.–13. Okt Feb. – 21. Mar MorgenmyldretidMiddagEftermiddagsmyldretid Registreringsdage Tirsdage, onsdage, torsdage Antal ture Uden SPOTMed SPOT En studenthjælper fulgte trafikken En GPS-logger blev anvendt FCD blev indsamlet med 1Hz
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 15 of 31 Vejforum 2012 Måling af rejsetider Krydset er normalt den forsinkende faktor Rejsetiden på delstrækninger relaterer sig til kørslen frem mod krydset Dvs. rejsetider i samme kryds i hver sin retning relaterer sig til forskellige strækninger
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 16 of 31 Vejforum 2012 Ændring i hastighedsvariation
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 17 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation i eftermiddagsmyldretid
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 18 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation midt på dagen
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 19 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation Hastighedsvariationen falder i myldretiden Mere blandet effekt midt på dagen Altid positiv effekt ved det mest belastede kryds: v Sønderbro
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 20 of 31 Vejforum 2012 Ændring i rejsetid
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 21 of 31 Vejforum 2012 UdenMed Effekt (vægtet) Rejsetid4.25 min.4.07 min.-18 sek. Gennemsnitshastighed28.5 km/t31.4 km/t2.9 km/t Samlet effekt på rejsetiden
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 22 of 31 Vejforum 2012 Mod Øst MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.) Effekt på rejsetiden
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 23 of 31 Vejforum 2012 Mod Vest MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.) Effekt på rejsetiden
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 24 of 31 Vejforum 2012 Rejsetider Samlet fald i rejsetiden på 18 sek./tur Blandet effekt morgen og midt på dagen Meget markant positiv effekt i eftermiddagsmyldretiden
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 25 of 31 Vejforum 2012 Estimat på brændstofforbrug Standardmodeller som Tema2010 kan ikke anvendes Jimenez-Palacios algoritme anvendes: Energiforbrug = v*(1,1*a+0,132)+0,000302*v 3 Endvidere: Der antages 0-indtag af brændstof ved decelerationer Der regnes for alle observationer på samtlige ture (249 stk.)
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 26 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Brændstof- og tidsforbrug UdenMedEffekt Energiforbrug på strækningen (l) (- 2.45%) Tidsforbrug på strækningen (timer) (- 6.6%)
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 27 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Monitære enheder BesparelserDKK Energiforbrug på strækningen CO2-udledning Tidsforbrug på strækningen
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 28 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 29 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning Aalborg Kommune har installeret Adaptiv Signalstyring på Østre Alle Det har givet en god positiv effekt på trafikafviklingen Bedst effekt, når trængslen er højest Aggregeret rejsetid på strækningen er faldet 6,6 % Energiforbruget er faldet 2,5 % Årlig samfundsøkonomisk besparelse: 6,2 mio. DKK
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 30 of 31 Vejforum 2012 Centrale erfaringer Adaptiv Signalstyring har positiv effekt på trafikafviklingen i mellemstore byer Det er vitalt at der bruges nok ressourcer på at sikre optimale forbindelser til spoler osv. Der skal afsættes betydelig tid/ressourcer til optimering af systemet Evalueringsmålinger kan med fordel gennemføres under optimeringsprocessen, for at støtte op om denne
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 31 of 31 Vejforum 2012 Tak for jeres opmærksomhed Kontakt: Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet