Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
8. december 2010 på Egegård Skole
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Dynamisk belysning Individuelle præferencer i kontoromgivelser i Danmark 13. januar 2010, LYSnET møde på RUC Ásta Logadóttir, phd studerende, og Jens Christoffersen,
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Dataopsamling og GPS-styring
Niels AgerholmJørgen Møller Mobilitet og personbefordring i landdistrikter Resultater fra forskningsprojektet ’Landdistrikternes Transportbehov’ (Favrskovundersøgelsen)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
City Sense™ og City Signals™
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Energibesparelser i offentlige bygninger
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
SEO PÅ AU.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.

Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Indlæg af: Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg Tidligere
Fundamentale datastrukturer
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Præsentationens transcript:

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen AAU Gustav Friis Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune Jens Mogensen Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen Aalborg Kommune

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 2 of 31 Vejforum 2012 Indhold Baggrund Løsning Evalueringsmetode Resultater og effekter Sammenfatning

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 3 of 31 Vejforum 2012 Baggrund

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 4 of 31 Vejforum 2012 Aalborg Landets 3. største kommune med indb. Sammenhængende byområder: indb. Særlig trafikal udfordring pga. Limfjorden Sårbarhed

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 5 of 31 Vejforum 2012 Baggrund for etablering af Adaptiv Signalstyring Organisatorisk og strategisk: En del af EU projektet ARCHIMEDES ( ) Arbejde for en mere bæredygtig mobilitet Brug af ITS til at øge fremkommeligheden Trafik- og byplanlægningsmæssigt: Mindske trængslen for at fremme kollektiv trafik Håndtering af generelt voksende bilejerskab Revitalisering af den gamle havnefront Fornuftig håndtering af den voksende og flyttede trafik

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 6 of 31 Vejforum 2012 Valgt løsning: Adaptiv Signalstyring

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 7 of 31 Vejforum 2012 Løsningen på Østre Alle Hovedindfaldsvej fra nord Nedbygning af trafikvejen ved havnen Håndtering af den flyttede trafik på ringvejen, Østre Alle Etablering af Adaptiv Signalstyring på Østre Alle ÅDT> Firsporet vej med cykelstier Tætliggende kryds Trængselsproblemer

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 8 of 31 Vejforum 2012 Ring 2, Østre Alle Centrale Havnefront

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 9 of 31 Vejforum 2012 Krydsene på Østre Alle

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 10 of 31 Vejforum 2012

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 11 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring (SPOT) på Østre Alle En strategi for lokal optimering af signalstyringen Signalvisningen i området tilpasses til trafikken hvert 3. sekund baseret på registrering af trafikken i hvert signalanlæg Prognose for trafikkens udvikling i området de næste 2 min. Signaler indstilles, til optimal trafikafvikling indenfor givne rammer fra en trafikmodel Trafikmodellen opstilles ud fra tællinger og evt. køregistreringer Kommunikation mellem de enkelte styreapparater, kryds og en central server Prioriteringen i kryds vægtes bl.a. ud fra omkostninger ved at stop af køretøj, at have det holdende samt tilbagestuvning

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 12 of 31 Vejforum 2012 Evalueringsmetode

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 13 of 31 Vejforum 2012 Metode Med-/udenundersøgelse Data: GPS data fra kørende biler (Floating Car Data (FCD)) FCD indsamlet af 1 studerende, der fulgte trafikken (i bil) Data indsamlet i morgenmyldretid, midt på dagen og eftermiddagsmyldretid Effekterne er opgjort som: Hastighedsprofiler Rejsetider igennem krydsene Estimater på den samlede ændring i tids- og brændstofforbrug samt samfundsøkonomiske effekter

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 14 of 31 Vejforum 2012 Dataindsamling UdenMed 6.–13. Okt Feb. – 21. Mar MorgenmyldretidMiddagEftermiddagsmyldretid Registreringsdage Tirsdage, onsdage, torsdage Antal ture Uden SPOTMed SPOT En studenthjælper fulgte trafikken En GPS-logger blev anvendt FCD blev indsamlet med 1Hz

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 15 of 31 Vejforum 2012 Måling af rejsetider Krydset er normalt den forsinkende faktor Rejsetiden på delstrækninger relaterer sig til kørslen frem mod krydset Dvs. rejsetider i samme kryds i hver sin retning relaterer sig til forskellige strækninger

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 16 of 31 Vejforum 2012 Ændring i hastighedsvariation

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 17 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation i eftermiddagsmyldretid

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 18 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation midt på dagen

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 19 of 31 Vejforum 2012 Hastighedsvariation Hastighedsvariationen falder i myldretiden Mere blandet effekt midt på dagen Altid positiv effekt ved det mest belastede kryds: v Sønderbro

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 20 of 31 Vejforum 2012 Ændring i rejsetid

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 21 of 31 Vejforum 2012 UdenMed Effekt (vægtet) Rejsetid4.25 min.4.07 min.-18 sek. Gennemsnitshastighed28.5 km/t31.4 km/t2.9 km/t Samlet effekt på rejsetiden

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 22 of 31 Vejforum 2012 Mod Øst MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.) Effekt på rejsetiden

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 23 of 31 Vejforum 2012 Mod Vest MorgenMiddagEftermiddag MedUdenMedUdenMedUden Samlet rejsetid (min.) Effekt på rejsetiden

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 24 of 31 Vejforum 2012 Rejsetider Samlet fald i rejsetiden på 18 sek./tur Blandet effekt morgen og midt på dagen Meget markant positiv effekt i eftermiddagsmyldretiden

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 25 of 31 Vejforum 2012 Estimat på brændstofforbrug Standardmodeller som Tema2010 kan ikke anvendes Jimenez-Palacios algoritme anvendes: Energiforbrug = v*(1,1*a+0,132)+0,000302*v 3 Endvidere: Der antages 0-indtag af brændstof ved decelerationer Der regnes for alle observationer på samtlige ture (249 stk.)

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 26 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Brændstof- og tidsforbrug UdenMedEffekt Energiforbrug på strækningen (l) (- 2.45%) Tidsforbrug på strækningen (timer) (- 6.6%)

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 27 of 31 Vejforum 2012 Total Effekt: Monitære enheder BesparelserDKK Energiforbrug på strækningen CO2-udledning Tidsforbrug på strækningen

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 28 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 29 of 31 Vejforum 2012 Sammenfatning Aalborg Kommune har installeret Adaptiv Signalstyring på Østre Alle Det har givet en god positiv effekt på trafikafviklingen Bedst effekt, når trængslen er højest Aggregeret rejsetid på strækningen er faldet 6,6 % Energiforbruget er faldet 2,5 % Årlig samfundsøkonomisk besparelse: 6,2 mio. DKK

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 30 of 31 Vejforum 2012 Centrale erfaringer Adaptiv Signalstyring har positiv effekt på trafikafviklingen i mellemstore byer Det er vitalt at der bruges nok ressourcer på at sikre optimale forbindelser til spoler osv. Der skal afsættes betydelig tid/ressourcer til optimering af systemet Evalueringsmålinger kan med fordel gennemføres under optimeringsprocessen, for at støtte op om denne

Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 31 of 31 Vejforum 2012 Tak for jeres opmærksomhed Kontakt: Niels Agerholm Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet