Konference om fravær og frafald Torsdag den 5. november 2009 VUC Vejle Torsdag den 12 november 2009 Høje Taastrup Gymnasium 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Advertisements

Udbredelse af Travellers i de gymnasiale uddannelser
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Din uddannelsesplan består af 6 dele: Personlige oplysninger Karakterer Grundlag Uddannelsesønsker Parathedsvurdering Underskrifter Du kan få adgang.
Falkonergårdens Gymnasium og HF
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Mentorordning i Skive.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Attraktive Arbejdspladser
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Forældremøde 7. klasse.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Bidrag til en fastholdelsesstrategi
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Fastholdelsesvejledning
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Sort, grå eller Lilla pædagogik
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Sunds skole Evaluering
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Lektiefængsel på TG Tørring Gymnasium: 430 elever Landgymnasium
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Gruppevejledning på tæt hold
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Erfaring Gymnasielærer i biologi og historie siden Ledende inspektor (souschef) Th. Langs HF-kursus Konst. rektor Th.Langs HF-kursus
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Elevers og læreres rolle
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Fælles teamledernetværk
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Gymnasier i Aalborg Kommune
Præsentationens transcript:

Konference om fravær og frafald Torsdag den 5. november 2009 VUC Vejle Torsdag den 12 november 2009 Høje Taastrup Gymnasium 1

Kongsholm Gymnasium & HF  Historisk baggrund København Amts under sidste sparerunde som fusion mellem: o Albertslund Amtsgymnasium o Vallensbæk HF Sommer 2003 opstod Kongsholm Gymnasium & HF 2

Kongsholm Gymnasium & HF  Geografisk placering På vestegnen Tæt på centrum af København  Demografi Albertslund opstod i 70’erne Mange sociale boligforeninger 2 store ungdomskollegier 3

Kongsholm Gymnasium & HF  Elevgrundlag Især fra lokalsamfundet – en del ”tilbageførte” elever Mange fra familier uden tradition for længerevarende uddannelser Ca. 34 % med anden etnisk baggrund Flere og flere elever med problemer 4

Kongsholm Gymnasium & HF  Mindskelse af fraværet og frafald:  Strategiske projekter Skolens indre liv  Trivselsdag Den gode dag  Lærerteams - klasserumskultur  Omgangstonen mellem lærer og elev  Og omgangstonen mellem elever indbyrdes 5

Kongsholm Gymnasium & HF Tillid godt, kontrol ………..  Fraværsprocedurer 1. uge Dernæst hver måned 1. gang ca. 1. sep. > 10 % > 15 % > 20 % Vi undersøger mønstret Kort snor 6

Kongsholm Gymnasium & HF  Sanktioner Studievejledersamtaler Samtale med inspektor Skriftlig advarsel Skærpede aftaler Fratagelse af SU Individuelle forskelle i behandlingen af eleverne Problem – skriftlig fravær! Selvstuderende – benytter vi sjældent og kun på stx 7

Kongsholm Gymnasium & HF  Fastholdelse af frafaldstruede elever Klasserumskultur – Team kontrakter – VOFF-projekt Oplevelsesture – sammenhold Konsulenter til vanskelige klasser Psykologhjælp Ekstraundervisning Afleveringsplaner for det skriftlige arbejde Åbne døre med tid til samtaler Lektiecafe Fleksible løsninger 8

Kongsholm Gymnasium & HF  Nu og her VOFF – Videnscenter om fastholdelse og frafald i ungdomsuddannelserne Formål er at indsamle, producere og formidle viden om forhold, der er relevante for fastholdelses- og frafaldsproblematikker 6 gymnasier i hovedstadsregionen deltager med projekter 22 delprojekter under VOFF – Se listen på 9

Kongsholm Gymnasium & HF  VOFF’s organisation:  Styregruppe: Rektorerne fra de 6 gymnasier Repræsentant for Region Hovedstaden 4 UU Center-chefer  Projektgrupper: Studievejledere og lærere på de deltagende institutioner  10