Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaring Gymnasielærer i biologi og historie siden Ledende inspektor (souschef) Th. Langs HF-kursus Konst. rektor Th.Langs HF-kursus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaring Gymnasielærer i biologi og historie siden Ledende inspektor (souschef) Th. Langs HF-kursus Konst. rektor Th.Langs HF-kursus"— Præsentationens transcript:

1

2 Erfaring Gymnasielærer i biologi og historie siden 1995- Ledende inspektor (souschef) Th. Langs HF-kursus 2001-2005 Konst. rektor Th.Langs HF-kursus 2005-2006 Rektor Skanderborg Gymnasium (STX) 2006- Tæt samarbejde med UU siden starten i 2003, bl.a. De første skridt til Garantiskolen Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

3 Hvorfor vejledning ? Afstemme forventninger Udfordre elevens syn på fremtiden Bidrage til elevens valg Understøtte samfundet og de (uddannelses-)politiske prioriteringer Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

4 Hvad går alt for ofte galt? Vær ærlig over eleven Hvad er de faglige og personlige og sociale kompetencer, ærligt sagt! Har eleven det faglige niveau, er eleven moden og studiekompetent, er eleven vedholdende og arbejdsom? Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

5 Ingen frisk start – intet blankt blad Vær tydelig overfor eleven Der er ingen der kan vriste sig fri af sin historie og ingen der bare kan gå uden at se sig tilbage. Der må ikke gives en forventning om en ny start, medmindre eleven er fuldstændig ærlig over egne udfordringer Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

6 Forældrene er afgørende! Vær ærlig overfor forældrene Sørg nu for at fortælle forældrene den virkelige side af deres barns evner og muligheder. Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

7 Giv det videre Sig det direkte i uddannelsesplanen Skriv det hele i uddannelsesplanen. Skriv om faglige og personlige udfordringer, ligesom I skriver om elevens kompetencer og stærke sider. Skriv om forsømmelser og andre skolemæssige udfordringer Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium

8 Hvad skal videre? Tommelfingerregel nummer ét Hvis der er gennemført en individuel støtte- eller vejlederfunktion til eleven SKAL det viderebringes til næste led i uddannelseskæden. INTET ER FOR SMÅT. Jakob Thulesen Dahl, rektor, Skanderborg Gymnasium


Download ppt "Erfaring Gymnasielærer i biologi og historie siden Ledende inspektor (souschef) Th. Langs HF-kursus Konst. rektor Th.Langs HF-kursus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google