Etnisk Råd Grøndalsvængets Skole. Hvorfor lave et Etnisk Råd? I Københavns kommune har man lavet en udviklingsplan for hvordan byens skoler skal arbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
Advertisements

Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Med særlig fokus på de tosprogede forældre
Rådet for Etniske Minoriteter
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Valg til Skolebestyrelsen
Introduktion til Sprogpakken
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Nyt ansvar.
Afslut med at henvise til Modstrøm
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Rådmandsgades Skole12008 ALLE KAN KOMME TIL TOPS.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Forældremøde på Outrup Skole
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Fælles Rådgivende Organ 18. januar 2011 Information om opgaver m.v.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Velkommen Skolestruktur Aktiviteter gennem året Visionsarbejdet
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Lærerprofessionen.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Kursus for kontaktforældre
Indbydelse SFO Bakkeskolens forældreråd indbyder hermed til det årlige forældremøde for alle forældre i SFO Tirsdag d kl Mødet foregår.
RAMMER FOR SKOLEBESTYRELSENS ARBEJDE Lovgrundlag og kompetencer
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
SPARKÆR LBO MØNSTED SKOLE Fællesbestyrelsen oktober 2015.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Status fra Færøerne Mildrid á Lógv & Lisbeth Næs
Velkommen til Skolen ved Sundet
- Når integration begynder i børnehøjde
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Styrelsesvedtægt for Varde Kommunes Skolevæsen.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Ligebehandling: principper og begreber
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Etnisk Råd Grøndalsvængets Skole

Hvorfor lave et Etnisk Råd? I Københavns kommune har man lavet en udviklingsplan for hvordan byens skoler skal arbejde for at skabe bedre integration for vores tosprogede elever. I denne udvik- lingsplan kan man i indledningen bl.a. læse at: Grøndalsvængets Skole

Skolerne skal tage konkrete initiativer til at inddrage de tosprogede forældre i forældresamarbejdet og den demokratiske styring af skolerne. - En overbygning på det formaliserede forældresamarbejde. - Bevidstgørelse af muligheder for medbestemmelse. Grøndalsvængets Skole

Skolerne skal være tilpas rummelige til bedst muligt at imødekomme de tosprogede forældres valg af integrationsvej. - Hvordan får man parterne til at tale sammen og arbejde for samme mål? - Hvad er vigtigt for at forældregruppen føler sig velkommen og som en del af skolens kultur? Grøndalsvængets Skole

Skolerne skal bevidst arbejde på at skabe et positivt kulturmøde uden mobning, diskrimination og fremmedgørelse. - Aflivelse af fordomme, en klar forståelse for hvad skolen skal og kan / hvad der forventes af forældre til børn i skolen. Grøndalsvængets Skole

Det overordnede formål med Etnisk Råd på GVS -At fremme integrationen af de tosprogede elever gennem bedre forældresamarbejde. Herunder -At sikre deltagelse af tosprogede forældre i arbejdet omkring skolen. -At sikre at de tosprogede elevers og forældres behov bliver tilgodeset. -At aflive fordomme og arbejde for større forståelse mellem kulturerne repræsenteret på skolen. Grøndalsvængets Skole

Etnisk Råds arbejdsopgaver 1.Etnisk råd skal virke som igangsætter, idébank og være oplysende. a)Tage initiativ til arrangementer af oplysende art b)Oplyse om folkeskoleloven c)Generel oplysning om folkeskolens dagligdag (herunder lejrskoler, badning, religiøse helligdage, mm.) Grøndalsvængets Skole

2. Etnisk Råd skal stå for et antal kulturelle og sociale arrangementer, der har brobygningsfunktion. a)Invitation af foredragsholdere, der kan tage relevante emner op. b)Debatarrangementer. c)Sociale arrangementer. Grøndalsvængets Skole

3. Etnisk Råd skal holde sig orienteret om den aktuelle situation på skolen. a) Være i kontakt med ledelsen, lærerne og skolebestyrelsen i muligt omfang. Grøndalsvængets Skole

4. Etnisk Råd skal fungere som rådgivende organ i spørgsmål om: a)Kultur (traditioner) b)Religion Grøndalsvængets Skole

Sammensætning af Etnisk Råd Skoleleder viceskole-leder 3 tosprogede lærere 2 danske lærere 7 forældre-repræsentanter (afspejlende mangfoldighed frem for procentuel repræsentation) suppleanter Grøndalsvængets Skole

Hvordan gør man? Det er vigtigt at have en klar idé om hvilken form for Etnisk Råd man ønsker sig på skolen (køns-, etnisk, religiøs og national sammensætning / sproglige færdigheder). En klar udmelding til potentielle forældremedlemmer om hvilke opgaver rådet kan og skal tage sig af. En koordinator, der er ansvarlig for mødeindkaldelse, protokol, etc. Repræsentanter fra lærergruppen af både tosprogede og danske lærere. En aktiv ledelse, der går forrest og sender et klart signal om vigtigheden af arbejdet i Etnisk Råd. Samling med de tosprogede forældre, tilmelding af interesserede, etablering af råd. Indbydelser oversat til de sprog, der er repræsenteret på skolen. Grøndalsvængets Skole

Hvilke erfaringer har man gjort sig med det konkrete arbejde i Etnisk Råd? Spændende debatter om f.eks.: -grundholdninger til børneopdragelse -skolens pædagogiske fundament -fordomme om religion og kultur -Lektiers betydning for elevernes faglige præstationer Information til Etnisk Råds medlemmer om: -Sprogcentrets arbejde -Sundhedsplejerskens arbejde -skolebestyrelsen arbejde og funktion (fællesmøde) - Fritidstilbud i nærområdet (herunder SFO/fritidshjem) Grøndalsvængets Skole

Planlægning og afholdelse af: -Foredragsaftener -Debatarrangementer -Sociale arrangementer -Foredrag af udvalgte rollemodeller for skolens ældste elever Grøndalsvængets Skole

Bevidstgørelse af: At der er mange ligheder og forskelle, man måske ikke har været opmærksom på før eller ikke tillagt særlig betydning. At det er vigtigt at få belyst de problemer, der altid vil være på en skole med så mange forskellige kulturer repræsenteret og få dem debatteret og forsøgt løst. Grøndalsvængets Skole