Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Status fra Færøerne Mildrid á Lógv & Lisbeth Næs

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Status fra Færøerne Mildrid á Lógv & Lisbeth Næs"— Præsentationens transcript:

1 Status fra Færøerne Mildrid á Lógv & Lisbeth Næs

2 Den færøske folkeskole
Folkeskoleloven regulerer skolevirksomheden Kulturministeriet finansierer ledelse og lærere Kommunerne finansierer bygninger og drift 47 skoler, hvoraf 1 specialskole og 3 friskoler Knap 6900 elever, fordelt fra ca. 750 til 1 per skole 1.-9. klasse lovpligtige, 4 skoler har førskole 10. klasse frivillig, over 60% tager 10. klasse med Ingen efterskole på FO, mange rejser til DK En skolebestyrelse per skole

3 Kort om Heim & Skúli Heim & Skúli etableret i 2006
Den årlige generalforsamling øverste ledelse Ledes daglig af bestyrelse med 5 medlemmer Alt arbejde er frivillig, ingen sekretariatsfunktion Afskaffede medlemskontingent i 2014 Årlig støtte fra Kulturministeriet DKK 2-3 fælles arrangementer årlig for skolebestyrelser 2-3 bestyrelsesmøder årlig, kommunikation i FB gruppe

4 H&S arbejdsområder Generel kompetenceudvikling af skolebestyrelser
Generel og individuel vejledning af skolebestyrelser Individuel vejledning af forældre Repræsenteret i Folkeskolerådet og i ad hoc udvalg Høringspart i forbindelse med lovforslag m.m. Mediearbejde, proaktivt og efter anmodning Deltager i møder arrangeret af skolebestyrelser Fast spalte i Skúlablaðið 6 gange årlig Administrerer og FB side (1000 følgere)

5 Trivsel & Antimobning Ministeriet tog i 2014 efter anmodning fra en bred skare initiativ til en trivselsundersøgelse Opfølgning af undersøgelse fra 2007 Eksperter med følgegruppe stod for undersøgelse af alle elever i 5., 7. og 9. klasse – H&S med i følgegruppen Rapport med rekommendationer leveret til ministeriet forår 2015 – flere forslag & rekommendationer fra H&S Ministeriet reagerede på rapporten Infobrochure om mobning og trivsel til alle elever Infodag på alle skoler med udgangspunkt i rapporten og brochuren Konference for alle skoleledelser og lærere nov. 2015

6 Konference: Vitan, veruleiki og visjón – skúlin sum slóðbrótari

7 H&S indspil på konferencen
Trivselsplaner Skal være konkret og i et sprog, som alle kan forstå Begræns omfanget, tonen skal være konstruktiv Del op i emner, god grafisk opsætning Brug billedsprog og billeder til at fremhæve emner Husk! Processen er vigtigere end planen Alle skal være med: Elever, lærere, ledelse og skolebestyrelse. Ønske Alle bør kende skolens trivselsplan - En printet udgave til alle og tilgængelig på skolens web – husk opfølgning Kulturministeriet kræver trivselsplaner og hjælper om nødvendigt skolerne med processen, samler alle på web - dette er i gang!

8 Heimasíðan: http://heimogskuli.fo
Facebook: Teldupost:


Download ppt "Status fra Færøerne Mildrid á Lógv & Lisbeth Næs"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google