It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Læringscentret og nye vejledningsformer
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Velkommen hos Juvel A/S
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SEO PÅ AU.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Michael Hald Konsulent, KL
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Finansiel vurdering af investeringer
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Digitale læremidler som indkøbsområde Erik Schou, vicedirektør v
Grunde til at jeg elsker dig
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010

Afdelingen for Gymnasiale Uddannelser har i foråret 2010 gennemført en spørgeskemaundersøgelse på de gymnasiale uddannelser om anvendelsen af it. Spørgeskemaet blev sendt til hver enkelt gymnasial institution med ønske om, at hvis skolen havde flere geografiske lokaliteter, så blev der udfyldt et skema pr. geografisk enhed. Og hvis skolen udbød forskellige gymnasiale uddannelser, så blev der udfyldt et skema pr. uddannelse. Der indkom 225 besvarelser, hvilket giver en svarprocent på ca. 75%. Skemaet er typisk udfyldt af skolens leder eller anden repræsentant for ledelsen. Besvarelserne dækker omkring lærere og elever, men lærere og elever er altså ikke spurgt selv. Undersøgelsen viser generelt en sektor, der har taget den teknologiske udfordring op, både når det gælder udstyr og anvendelse. Der kendes ikke lige så nye udenlandske undersøgelser, men baseret på erfaringerne fra tidligere internationale undersøgelser tyder alt på, at den gymnasiale sektor i Dan- mark fortsat ligger helt i front.

Hvem har deltaget i undersøgelsen, fordelt på uddannelser Svarene fordeler sig nogenlunde repræsentativt, dog med lidt overvægt til 2-årig hf og hf enkeltfag.

Hvor mange elever kan i dag medbringe egen pc? Tallene læses således, at fx søjle 3 betyder, at på 86% af skolerne vurderes det, at min. 50% af eleverne kan medbringe egen pc i dag.

Elever, der kan medbringe egen pc, fordelt på uddannelser Fire ud af fem htx-elever kan medbringe egen pc hver dag. Hf dækker også hf-enkeltfag.

Hvornår forventes 95 pct. at have egen pc med? 95% sættes lig fuld dækning, da de sidste 5% forudsættes at kunne låne udstyr af skolen i fornødent omfang.

Har skolen særlige ordninger for elevernes køb af bærbar pc? Prisen på en bærbar pc er i dag så lav, at særlige skoleordninger har vanskeligt ved at tilbyde en endnu lavere pris, lyder en forklaring.

Stiller skolen bærbar pc til rådighed for den enkelte lærer? Der er ikke skelnet mellem, om læreren tager pc’en med hjem og har den til rådighed til fx forberedelse i hjemmet eller lader den blive på skolen.

Betaler skolen tilskud til lærernes netadgang fra hjemmet? Der er ikke spurgt om beløbets størrelse, kun om der er tilskud eller ej.

Hvor stor en andel af klasselokalerne har adgang til trådløst netværk? 99 % Samtlige klasselokaler har dermed også adgang til internettet, der således uhindret kan inddrages i undervisningen.

Fungerer skolens trådløse netværk tilfredsstillende?

Hvor stor en andel af klasselokalerne har - interaktive whiteboards? 24 % -projektor? 93 %

Overvejer skolen at investere i en forbedring af it-infrastrukturen? Typiske eksempler: nyt trådløst netværk, fuld udbygning med interaktive whiteboards, nye servere, større kapacitet på det trådløse net, digitale projektorer i alle lokaler, flere accesspoints.

Benytter skolen sig af virtuel undervisning? Virtuel undervisning betyder her undervisning, der ikke forudsætter samtidig fælles tilstedeværelse af lærer og elever.

Anvendelse af virtuel undervisning, fordelt på uddannelser

Anvendelse af digitale undervisningsmidler (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: total)12345 Digitale bøger og andre digitale versioner af traditionelle undervisningsmidler 3%18%42%23%14% Digital platform til understøttelse af kommunikation mellem underviser og elev 1%4%5%21%68% Internettet til informationssøgning 0%0%3%22%74% Internettet til upload af elevernes egne materialer (bl.a. via web 2.0 tjenester som MySpace, YouTube, Flickr, Facebook etc.) 9%37%30%15%9% Officeprodukter 1%0%3%17%78%

Anvendelse af digitale undervisningsmidler, fortsat (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: total)12345 Egenudviklede digitale materialer, der kan anvendes til selvstudie 23%47%24%4%2% Eksternt udviklede fagspecifikke undervisningsmidler 4%22%51%20%3% Håndholdte hjælpemidler som mobiltelefoner, Ipod, digitalkamera etc. 11%53%30%4%1% Podcastning 49%38%12%1%0% Digital aflevering af opgaver 1%5%29%42%22%

Effekt af øget it-anvendelse (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: stor)12345 Eleverne lærer mere 4%25%51%14%6% Bedre kommunikation lærer / elev 2%3%26%40%28% Færre administrative opgaver for læreren 13%17%32%26%12% Fastholdelse af elever 6%19%47%20%8% Bedre støtte til svage elever 8%23%33%27%9% De største tal – undtagen bedre kommunikation – ligger på tallet 3: nogen effekt.

Barrierer for øget anvendelse af it i undervisningen (skala 1-5, hvor 1 er lavest og 5 er højest)12345 Lærerne mangler kompetencer 7%20%47%22%4% Det er for tidskrævende for lærerne 7%16%41%28%8% Eleverne mangler kompetencer 20%42%27%10%1% Økonomiske begrænsninger 21%25%30%14%9% Efter ledernes vurdering er manglende kompetencer hos lærerne og en oplevelse af, at det kræver for megen tid, de væsentligste barrierer.