ASB Biblioteket. ASB Biblioteket 20/11 20062 3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Krav til informationsformidling
Større Skriftlig Opgave
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Web 2.0 Teoretisk viden.
Statsbiblioteket Fjernlån fra e-ressourcer lige nu - status Fjernlånskonference, Hindsgavl, maj 2011 Poul Erlandsen, KB/KUBIS og Helle Brink, Statsbiblioteket.
KØBENHAVNS KOMMUNE SUNDHEDS- OG OMSORGSFORVALTNINGEN Præsentation af tilsynskoncept.
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Hvad er en brugergrænseflade
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Sprog/billeder på Internettet
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Formularer (Access, del 3)
ART GALLERIES Gruppe 4.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
JournalTOCs Overvågning af ny forskning via tidsskrifters indholdsfortegnelser.
TDNet Overvågning af ny forskning via tidsskrifters indholdsfortegnelser.
IT-Bibliotekets webside:. Eksempel på e-bog!
Tema for kompetenceudvikling Hvordan får vi flere studerende? Forslag fra (initialer) LH, CP, DH, HF Formål Overlevelse Faget Centret Dygtigere humanister.
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Avanceret søgning i Google
Introduktion til Access (Access, del 1)
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Spørgeskemaundersøgelse
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Aarhus School of Business, ASB DEFF styregruppemøde 16. marts 2006 Tove Bang Fra ASB strategi til DEFF indsatsområder
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
DKABM som grundlag for en samlet og konsistent adgang til den arkivalske kulturarv ODA 13/
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg Forskningsnet konference november Online ressourcer i DEFF Jakob Heide Petersen DEFF- sekretariatet.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Aarhus School of Business TEMA: FREMTIDENS BIBLIOTEK – TAG ET VALG! MØDE for ledere af folkebiblioteker i region Midtjylland 27 JANUAR 2011 Tove.
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturministeriets Pure Konsortium for arkiver, biblioteker og museer

Mere digital litteraturforsyning
Præsentationens transcript:

ASB Biblioteket

ASB Biblioteket 20/

3 Udviklingsgrupperne U1: Formidling af ressourcer via webben U2: Integration ml. bibliotek og uddannelse samt udvikling af bib.s undervisning U3: Videnskabelig kvalitetsmåling (Bibliometri) U4: Digitale rettigheder (E-kompendier) U5: Institutional repositories – elektronisk forskningsregistrering

ASB Biblioteket 20/ Personalemøder Januar 2006 – Rapporten udkommer 27. Januar 2000 – Personalemøde, fremlæggelse af rapport 2. marts 2006 Personalemøde – Besøg af Niels Ole Pors 24. marts 2006 Personalemøde – Diskussion af resultater

ASB Biblioteket 20/ Diskussionsgrupper - personalemøde Webgrænsefladen Bibliotekskatalogen Biblioteksmedarbejderen/Synliggørelse af kompetencer Biblioteksmedarbejderen/Undervisning i informationssøgning mv. Det fysiske bibliotek

ASB Biblioteket 20/ IdéKategori / målgrupp e Brugern es Prioriter inger - worksho ps Personalets prioriteringer Kommentarer – husk initialer Det bør vær mere synligt, at der er en avanceret søgefunktion i Merkur(HBÅ2) AlleGenerelt bør der nok mere fokus på at oplyse om mulighederne i Merkur f.eks. kan man oplyse status allerede når posten vises i fuldt format, så man er fri for at klikke videre/en Søgetips i Merkur bør være mere tydelige (HBÅ2) Alle2) Er til at gøre noget ved uden større arbejde. Søgetips forkortes Dialogboks i Merkur, som forklarer, hvordan man søger mere specifikt(HBÅ2) Alle Mulighed for at gemme søgninger fra gang til gang (HBÅ1) Alle Det vil være en hjælp at få en reminder i forhold til aflevering af bøger(HBÅ1) Alle Lånereglerne med en måneds lånetid er ikke designet efter den måde forskere og specialeskrivere arbejder på. Der ønskes længere lånetid (HBÅ1 og HBÅ4) Studerende Forskere - undervisere Jeg er som udgangspunkt enig, men hvordan vi kringler den i praksis er en anden sag....F.eks. hvad med dem der skriver bachelor-opgaver, har de samme rettighed?!/MBG Medarbejdere i søgeresultatet – fagekspert (kontaktperson) med tilknyttet profil kan dukke op, når den matcher de kriterier, som brugerne søger efter – s. 33 StuderendeGod idéMeget enig. Det kræver dog at fag - referenterne har en grundlæggende viden om fagterminologi og hvordan viden anvendes indenfor det pågældende fag/domæne. Vi må ikke sælge os på noget som vi ikke er…/MBG Integrere abstracts og indholdsfortegneler – vurdering af relevans – s.33 StuderendeGod idé1) God idé. Der er brug for at kunne vurdere bøgerne. Kan evt. scannes. Værd at arbejde på. God ide - disse indgange er som regel på dokumentniveau (eller forfatter har formuleret et abstract) og er derfor forholdsvis valide/kontrolleret/MBG

ASB Biblioteket 20/ U1’s Idékatal og: U1’s forslag til initiativer, der ikke er omfattet af U1’s kommissorium Det hybride Forsknings- bibliotek IdéKate- gori/ mål- gr. Personalets prioriteringer U1’s kommentarer Leder-gruppens beslutninger Webgrænse fladen - Valg af database En oversigtsside, hvor der står, hvilke databaser der er gode til hvad – f.eks. emneopdelt i forhold til fag (HBÅ3) 1. prioritet a) Top 5 (Øko/sprog) b) Stikord/emne c) Browsing Er p.t. placeret i webgruppen Webgruppen står for opfølgning Webgrænse fladen - Bibliotekska talogen Søgetips i Merkur bør være mere tydelige (HBÅ2) 2. prioritet Er til at gøre noget ved uden større arbejde. Søgetips forkortes Superbrugerne – En driftsopgave? Henrik T. får som superbruger ansvar for opfølgning herpå Biblioteks- medarbejde ren - Synliggørels e af kompetence r Synliggøre at personalet gerne vil besvare spørgsmål – ikke kun udlevering af forlængerledninger og køb af kopikort(HBÅ3) Brugere af det fysiske bibliotek 1.prioritet - Opfølgning v. hjælp til opstart i en database – gør os mere synlige rundt på biblioteket - ændre bordopstillinger - skilte, der viser, at vi gerne vil forstyrres Tages op som tema på teammøder – evt. kombineret med indretning af et zoneopdelt bibliotek Vagtordning ændres + opfølgning ved nedsættelse af en arbejds- gruppe Biblioteks- medarbejde ren - Undervisnin g i infor- mationssøg ning m.v. Alle nævnte ideérAlle initiativer overlades til U2

ASB Biblioteket 20/ Gennemslagskraft? Data fra fire brugere, rige data fra cultural probes og interviews Data fra 1000 brugere, statistik og kommentarer fra spørgeskema

ASB Biblioteket 20/

ASB Biblioteket 20/ Bibliotekaren har travlt og vil ikke forstyrres!

ASB Biblioteket 20/ Idéer i de to workshops: Stand nr. 1: Informationssøgning Integrere abstracts og indholdsfortegnelser – relevansvurdering Find de relevante databaser – Korte søgevejledninger online Samsøgning – integreret søgning og avanceret emnesøgning Stand nr. 2: Kontaktperson Synliggørelse af medarbejdernes kompetencer Varekatalog – klart signal om hvad man kan forvente sig Stand nr. 3: Faglig opdatering og dialog Blogs – nyhedsformidling og dialog Nye bøger, tidsskrifter og databaser vises via RSS feeds Stand nr. 4: Synliggørelse af bibliotekets informationsressourcer de steder, brugerne benytter Campusnet/Institutternes hjemmesider My library – de ting som bruges tit, skal gøres mere synlige

ASB Biblioteket 20/

ASB Biblioteket 20/ Input fra Workshop: Medarbejdernes faglighed bør være mere synlig

ASB Biblioteket 20/ Input fra Workshop: Et samsøgningssystem skal være simpelt bygget op og nemt at overskue. Samsøgning bør ikke være begrænset til vore egne ressourcer

ASB Biblioteket 20/

ASB Biblioteket 20/

ASB Biblioteket 20/

ASB Biblioteket 20/ Hver deltager fik udleveret kr. i matadorpenge, som kunne bruges på at forbedre Bibliotekets dækning af den enkeltes informationsbehov. Deltagerne brugte pengene således: Stande og ideer Forskereog underv. Studerende Stand nr. 1: Informationssøgning Integrere abstracts og indholdsfortegnelser – relevansvurdering Find de relevante databaser – Korte søgevejledninger online Samsøgning – integreret søgning og avanceret emnesøgning Stand nr. 2: Kontaktperson Synliggørelse af medarbejdernes kompetencer Varekatalog – klart signal om hvad man kan forvente sig3.000 Stand nr. 3: Faglig opdatering og dialog Blogs – nyhedsformidling og dialog Nye bøger, tidsskrifter og databaser vises via RSS feeds Stand nr. 4: Synliggørelse af bibliotekets informationsressourcer de steder, brugerne benytter Campusnet/Institutternes hjemmesider My library – de ting som bruges tit, skal gøres mere synlige