Om livsglæde og relationer ”Livet er alt for vigtigt til at man kan tale alvorligt om det” Oscar Wilde
Clearinghouse Rapport, 2008, DPU Kompetencer hos de professionelle Relationskompetence Fagdidaktiske kompetence Ledelsesmæssige kompetence
Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed
Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom
Pædagogiske mangfoldighed/dilemmaer Teori - Praksis Trivsel - Læring Drenge - Piger Kaos – Orden Glæde – Vrede Anerkendelse - Underkendelse Individperspektiv – Systemiskperspektiv
Pædagogisk kunst Kunne håndtere modsætningerne Relationerne Kunne håndtere modsætningerne Kende sammenhængskraften
Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi
Harmoniske øjeblikke Pædagogiske stjernestunder De gode fortællinger fra praksis Opstår når en af faglige hverdagslivets drømme går i opfyldelse Når vi sætter fokus på det, vi gerne vil have mere af, skabes der energi og handlekraft.
Seligman 2005 Fordom: Glad men dum ? Glade mennesker – er mindre begavede eller problemfornægtende Glade mennesker øger sensitiviteten
Frederickson, 2010 The broaden-and-build theory Positive begivenheder i livet, udvider vores intellektuelle, fysiske og sociale ressourcer og opbygger psykologiske reserver, som vi kan trække på, når vi bliver præsenteret for en udfordring eller en trussel.
Livschancer og relationer Knoop, 2005 Livschancer og relationer Glade børn lærer bedre
Rutter 1997 Pædagogisk selvfølgelighed ”Det har positive konsekvenser for børns udvikling, at de færdes i et miljø, der er præget af varme, omsorg og indlevelse”
Frederickson, 2010 Psykisk robustisering 3 dele positive oplevelser 1 del negative oplevelser
Anne Linder, 2006 Ressourceorienteret Ressource betyder hjælpekilde Hjælpekilder er en forudsætning for, at man kan arbejde med problemer
Den emotionelle fattigdom Mennesker visner når de ikke bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker visner når de ikke bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Begrænser trivsel og læring Livschancer reduceres de sociale bænkevarmere
Den emotionelle rigdom Mennesker blomstrer når de bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker blomstrer når de bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Understøtter trivsel og læring Livschancer øges de sociale bænkevarmere
Pædagogisk engagement At give sig selv i pant
Relationer i skolen Forældre Jævnaldrende Prof. voksne
Behov for langtidsfriske forældre til at fortsætte arbejdet derhjemme 1. Gå ud efter kulturoplevelser bio, sportsarr., koncerter mm. 2. Motionér moderat i det fri 30 min. 5 gange pr. uge 3. Hold 1 minuts stolthed et par gange om ugen Øgning af dopamin og oxytocin
Glæden Når vi lader vores eget lys stråle, giver vi ubevidst tilladelse til at andre mennesker kan gøre det samme. Nelson Mandela