Om livsglæde og relationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Pårørende-professionel relationer
Trivselspolitik på Løsning Skole
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Fra integration til inklusion
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Skolereformen Overordnede mål:
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Historier fra et demonstrationsprojekt
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Anerkendende APV.
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Folkeskolereform 2014.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Program - ICDP International Childhood Development Program
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Information til nye forældreråd i 0
Sårbarhed hos børn og unge
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Lærerprofessionen.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Program Vitalisering af samspillet
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Inklusion og inkluderende processer
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Kære gode Gud jeg vil takke dig1, S1
Trivsel og mental sundhed
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
Den glade skole på bjerget.
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Om livsglæde og relationer ”Livet er alt for vigtigt til at man kan tale alvorligt om det” Oscar Wilde

Clearinghouse Rapport, 2008, DPU Kompetencer hos de professionelle Relationskompetence Fagdidaktiske kompetence Ledelsesmæssige kompetence

Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed

Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom

Pædagogiske mangfoldighed/dilemmaer Teori - Praksis Trivsel - Læring Drenge - Piger Kaos – Orden Glæde – Vrede Anerkendelse - Underkendelse Individperspektiv – Systemiskperspektiv

Pædagogisk kunst Kunne håndtere modsætningerne Relationerne Kunne håndtere modsætningerne Kende sammenhængskraften

Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi

Harmoniske øjeblikke Pædagogiske stjernestunder De gode fortællinger fra praksis Opstår når en af faglige hverdagslivets drømme går i opfyldelse Når vi sætter fokus på det, vi gerne vil have mere af, skabes der energi og handlekraft.

Seligman 2005 Fordom: Glad men dum ? Glade mennesker – er mindre begavede eller problemfornægtende Glade mennesker øger sensitiviteten

Frederickson, 2010 The broaden-and-build theory Positive begivenheder i livet, udvider vores intellektuelle, fysiske og sociale ressourcer og opbygger psykologiske reserver, som vi kan trække på, når vi bliver præsenteret for en udfordring eller en trussel.

Livschancer og relationer Knoop, 2005 Livschancer og relationer Glade børn lærer bedre

Rutter 1997 Pædagogisk selvfølgelighed ”Det har positive konsekvenser for børns udvikling, at de færdes i et miljø, der er præget af varme, omsorg og indlevelse”

Frederickson, 2010 Psykisk robustisering 3 dele positive oplevelser 1 del negative oplevelser

Anne Linder, 2006 Ressourceorienteret Ressource betyder hjælpekilde Hjælpekilder er en forudsætning for, at man kan arbejde med problemer

Den emotionelle fattigdom Mennesker visner når de ikke bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker visner når de ikke bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Begrænser trivsel og læring Livschancer reduceres de sociale bænkevarmere

Den emotionelle rigdom Mennesker blomstrer når de bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker blomstrer når de bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Understøtter trivsel og læring Livschancer øges de sociale bænkevarmere

Pædagogisk engagement At give sig selv i pant

Relationer i skolen Forældre Jævnaldrende Prof. voksne

Behov for langtidsfriske forældre til at fortsætte arbejdet derhjemme 1. Gå ud efter kulturoplevelser bio, sportsarr., koncerter mm. 2. Motionér moderat i det fri 30 min. 5 gange pr. uge 3. Hold 1 minuts stolthed et par gange om ugen Øgning af dopamin og oxytocin

Glæden Når vi lader vores eget lys stråle, giver vi ubevidst tilladelse til at andre mennesker kan gøre det samme. Nelson Mandela