Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Sociale medier og læring
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MOOCs Tendenser og Potentialer
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Sprog/billeder på Internettet
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Elevernes digitale dannelse
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
SkoleIntra 2011 SkoleKom og SkoDa. Program SkoleKom SkoleKom for lidt siden SkoleKom og samspillet med SkoleIntra Hva' snakker I om? – SkoleKoms nationale.
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen.
SEO PÅ AU.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Uffe Sørensen – projektleder LærIT
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Vejlederens kommunikation
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Børn og unges sociale liv online
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
DDB-CMS Udfordringer og erfaringer Lone Søbye Andersen –
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
SkoleIntra og faghæfte 48
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Web 2.0 Didaktik 2.0 bnd. Hvad har 2.0 at byde på Rammer og betingelser ElevenLæreren.
Din kreative online praksis! – del 2
Ønskebørn SEO-optimering.
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN

Vi broadcaster tekst, lyd og billeder som aldrig før Alt har en anden vinkel Web 2.0 er (også) kaos, kompleksitet og relativisme © UFFE SØRENSEN

Mig Toolsforløb Idéer Information © UFFE SØRENSEN

Hvad består tragten af? EMU/materialeplatform Skolekom SkoleIntra Lærerkollegiet Forældet kikkert © UFFE SØRENSEN

Små lukkede øer af information Læring er manage i en form for top-down proces. © UFFE SØRENSEN

Valg/”rigtigt og forkert” træffes på baggrund af mønstre og strukturer, som hele tiden ændres. ”The pipe is more important than the content within the pipe” Læring er en selektionsproces – en selektion af netværkspunkter Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at skabe, tilslutte til og organisere netværkspunkter © UFFE SØRENSEN

Læreren er en Tacit Worker – arbejde basere sig på kompleks viden og situationsbestemte erfaringer: Praksiserfaringer kan ikke kopieres og optimeres efter skemaer og systemer. Kan ikke gøres eksplicitte i formelle sammenhænge Erhvervelse af Tacit knowledge kræver interaktion og uformelle læreprocessor. 20% formel Kursus 80% uformel Kaffen Netværk/praksisfællesskaber © UFFE SØRENSEN

Deltagelse i netværk kræver at man kan skabe en repræsentation og dermed en tilstedeværelse i mediet i form af en personlig profil. Profilen danner udgangspunkt for at koble sig til andres profiler eller sider, og dermed skabes netværk. Resultatet er, at hvert individ udvikler sit eget unikke, personaliserede netværk af relationer. Personal Learning Network - PLN © UFFE SØRENSEN

Hvordan kommer forberedelsen så fra: I PRAKSIS TAK! © UFFE SØRENSEN

Social software Information kan knyttes til individer (tagging, Folksonomy socialt lag på viden) Kobling af information og social interaktion. (Facebook, Blogs, Twitter) Information placeres i sociale kontekster I stedet for at finde materialer gennem søgemaskiner, finder man dem gennem sit personlige netværk. ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN

Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at: SkabeTilslutte Organisere © UFFE SØRENSEN

RSS - Really Simple Syndication Abonnere på Blogs, Grupper, Wikier etc. Administrere mine nodes © UFFE SØRENSEN

Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

Mikroblogging 140 karakterer – Links og spørgsmål. Små netværk – Store Netværk - autonomi Hashtags #didaktik20 #educhatHashtags Personlige nyheder – paper.lipaper.li Tilsluttet, skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN

Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

Social bookmarking Annotating og tagging Små netværk – store netværk Grupper og lister Skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN

Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

Reflektere over praksis Fastholder indtryk Min primære identitet på nettet Når jeg skriver så skriver jeg mig selv Skaber, organisere og tilslutter til nodes © UFFE SØRENSEN

Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

Tilslutte Organisere Skabe Wix Vuvox Glogster Xtranorma l Skype Google chat Gmail © UFFE SØRENSEN

Lav tingsliggørelse Høj tingsliggørelse Høj deltagelse Lav deltagelse Lurking At samle Videndele Kommunikation At mingle © UFFE SØRENSEN

Dit PLN i et Mash up Igoogle Netvipes Symbaloo © UFFE SØRENSEN

Jantelovs - syndromet Du skal ikke promovere din viden her – så speciel er du ikke - Vi skal alle være lige Blufærdigheds - syndromet Vores viden er nok ikke noget særligt – ikke noget andre kan lære noget af Plejer er godt nok- syndromet Det er jo godt nok, som det er! Er der da nogen, der klager? Hvorfor bruge tid og kræfter på at få ny viden? Vi kan selv – syndromet Hvis vi spørger, afslører vi vores usikkerhed - i denne sammenhæng - lige uvidende. © UFFE SØRENSEN

Lad skolebiblioteket/PLC være en supernode Lad skolebiblioteket/PLC være en SuperNode Lad fagudvalgsformænd være evangelister Kobl information og social interaktion gennem opbygning af sociale netværk omkring bibliotekets materialer. (Facebook – Twitter) Understøt kreativ udnyttelse af socialt software og Web 2.0 © UFFE SØRENSEN