Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/9 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Livsvilkår for børn på asylcentre
Trivselspolitik på Løsning Skole
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Ved sous- chef Said Akrim
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Folke skole UU Kom- mune Alder Tværs Udd Instit/ Prod. UV assistent
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
Gennemførelsesvejledning
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.
Mentorordning i Skive.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Velkommen hjem fra efterskole….
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Uddannelsesparathed - hvad er det
  Billede 1 Blevet bedt om at fortælle lidt om hvordan det er at være socialiværksætter . Præsentation af mig selv : Er uddannet lærer og socialpædagog.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Elevenstrivsel.dk Målgruppe Sårbare elever Årsag: -Stress -Forældres skilsmisse -Generel uro i familien -Forventningspres -Uddannelsespres -Et særligt.
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Susanne Minds Evaluator VIA University College
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
UTA-styregruppe Den fælles indsats UU/Kommunen Uddannelsesinstitutioner og Produktionsskolen HG Flex Unge koordinator Spec.pæd. støtte Produktionsskole.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
En pædagogisk tilgang til de sårbare unge
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Fem lærere på mentorkursus
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Fastholdelsesvejledning
Fremme af unges mentale sundhed
Psykologisk- og social rådgivning og terapiforløb for studerende og borgere i Piareersarfik-forløb Arnaq Grønvold Projektleder Center for National vejledning.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Fritidspas.
Unge, alkohol og stoffer. Organisering – samspil på tværs Det Frie Gymnasium Niels Brock, EUD Hotel- og restaurantskolen Københavns Kommunes Ungdomsskole.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
En undersøgelse om Trivsel, rygning, alkohol og stoffer
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Oplæg til konference om unge og misbrug ved Luise Sønder (UU) og Ane Knudsen (HG) Vingstedcentret d. 14/
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Fem lærere på mentorkursus
Regionsprojekt på Campus Køge
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Ungestrategiens ledergruppe
Flere gode år på arbejdsmarkedet
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Motivation af frivillige
Præsentationens transcript:

Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/9 2008

Kendetegn hos de elever, som typisk har brug for mentor– og evt. psykologhjælp  Meget uafklarede - over eller undervurderer egne evner  Dårlige skoleoplevelser med i bagagen  Manglende opbakning hjemmefra  Personlige problemer (angst, cutting, selvmordstanker, depression, småkriminalitet, dødsfald i familie/vennekreds, misbrug (seksuelt, stoffer, alkohol), svigt  Sociale problemer (manglende selvtillid og selvværd, mobning, ensomhed, ingen venner)  Faglige problemer – mangler grundlæggende kvalifikationer indenfor især dansk, matematik og engelsk. Ordblindhed. Hukommelsesproblemer.

Det hele menneske…  Det hele menneske er i fokus – det faglige, det sociale og det personlige  Alle har ret til en ny start – ikke fokus på tidligere vanskeligheder  Relation og dialog er i højsædet  Skolen er en tryg base  Vi er hvor de unge er – msn, Facebook, mail, telefon og hjemmebesøg – der er altid en åben dør  Vi udspænder et tætvævet sikkerhedsnet under hver enkelt elev  Alle elever har krav på den nødvendige omsorg, opmærksomhed og hjælp – det er vores opgave at ”holde om, holde af og holde med” – men vi stiller samtidig krav om at de unge selv tager ansvar

Vi har alle et ansvar for elevernes succes og trivsel – på både det personlige, sociale og faglige plan! Psykolog Frivillige hjælpeorganisationer, som tilbyder professionel hjælp Mentor og studievejleder UU-vejleder (mentor) Tutor Kontaktlærere Faglærere

Eksempler på elever som vi har hjulpet via mentor, tutor og k-lærerordning  Cutting og selvmordsforsøg – tutor og mentor  Frafaldstruet – ”oprørsk”, negativ attitude, lidt hård pige – k-lærer og mentor  Frafaldstruet – har ikke noget sted at bo, rod i økonomi, intet netværk (hjælp til flytning mv.) – k-lærer, mentor og UU

Er der nogle spørgsmål…