Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/9 2008
Kendetegn hos de elever, som typisk har brug for mentor– og evt. psykologhjælp Meget uafklarede - over eller undervurderer egne evner Dårlige skoleoplevelser med i bagagen Manglende opbakning hjemmefra Personlige problemer (angst, cutting, selvmordstanker, depression, småkriminalitet, dødsfald i familie/vennekreds, misbrug (seksuelt, stoffer, alkohol), svigt Sociale problemer (manglende selvtillid og selvværd, mobning, ensomhed, ingen venner) Faglige problemer – mangler grundlæggende kvalifikationer indenfor især dansk, matematik og engelsk. Ordblindhed. Hukommelsesproblemer.
Det hele menneske… Det hele menneske er i fokus – det faglige, det sociale og det personlige Alle har ret til en ny start – ikke fokus på tidligere vanskeligheder Relation og dialog er i højsædet Skolen er en tryg base Vi er hvor de unge er – msn, Facebook, mail, telefon og hjemmebesøg – der er altid en åben dør Vi udspænder et tætvævet sikkerhedsnet under hver enkelt elev Alle elever har krav på den nødvendige omsorg, opmærksomhed og hjælp – det er vores opgave at ”holde om, holde af og holde med” – men vi stiller samtidig krav om at de unge selv tager ansvar
Vi har alle et ansvar for elevernes succes og trivsel – på både det personlige, sociale og faglige plan! Psykolog Frivillige hjælpeorganisationer, som tilbyder professionel hjælp Mentor og studievejleder UU-vejleder (mentor) Tutor Kontaktlærere Faglærere
Eksempler på elever som vi har hjulpet via mentor, tutor og k-lærerordning Cutting og selvmordsforsøg – tutor og mentor Frafaldstruet – ”oprørsk”, negativ attitude, lidt hård pige – k-lærer og mentor Frafaldstruet – har ikke noget sted at bo, rod i økonomi, intet netværk (hjælp til flytning mv.) – k-lærer, mentor og UU
Er der nogle spørgsmål…