Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Energi- & Vandværkstedet
Visualiseringsøvelse!
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Kompetencebroen
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Bytte   PowerPoint  .
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Darum skole 4. november 2013.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Relationer – Omgangstone
Reduktion AM 2009.
Procesværktøjer.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Den anerkendende interviewform
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Green Field - fremtidens byggeplads!
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
Delphi-evaluering og Green Field
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

Velkommen til Green Field

Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende Her vil alle kun det bedste Her kan alting lade sig gøre Her mangler intet – alt kan skaffes Så bliv her et par timer og nyd det!

Hvad er Green Field? Green Field er et sted ude i fremtiden, hvor I kan bygge et scenarie for hvordan I ønsker at jeres projekt eller virksomhed skal se ud – der ude i fremtiden! Det er en ”grøn mark” der lige er byggemodnet og blot venter på jeres gode idéer!

Princippet i opbygning af Green Field Projektets mål formuleres klart som vision ude i fremtiden (lineært) Målet reflekteres cirkulært Brohoved i nu-et formuleres ud fra ”gode ting” og reflekteres I gabet mellem Nu og Scenariet findes problemformuleringen Mål og planer kan lægges, det er projektarbejdet Scenario/Vision Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet Nu- situation

Opbygning af Green Field Trin 1 Opdel jer i grupper I hver gruppe skal hver enkelt deltager gøre sig tanker om gruppens projekt: Skab dig et billede af hvordan projektet ser ud - ude i fremtiden Hvad er dit mål med projektet? Hvad ønsker du at opnå?

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis I hver gruppe: Hver enkelt skriver på et A4 ark 3 forventninger til Green Field 3 gode ting ved det nuværende arbejde Når alle har skrevet færdig sendes papirerne rundt om bordet – f.eks. højre om

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis Når du modtager papiret fra naboen læser du de udsagn der står Hvis du er enig sætter du en streg ud for de udsagn du er enig i og sender papiret videre Sådan fortsættes indtil du sidder med dit eget papir foran dig igen Tæl stregerne ud fra hvert udsagn Papirerne samles ind

Opbygning af Green Field Trin 2 - Gruppevis 2 repræsentanter fra gruppen gennemgår papirerne: Finder de 3 udsagn der har flest ”stemmer”/streger for hhv.: Forventninger til Green Field Gode ting ved det nuværende Skriver disse udsagn på 2 flip-overe evt. almindelige A4

Opbygning af Green Field Trin 2 – Brohovederne Gode ting ved Nu-situation (Ressourceperspektiv): Fremtidsvision for dit projekt (Lineær deskriptiv version): Nu- situation Scenario/Vision

Opbygning af Green Field Trin 2 – Afklaring af scenariet Dette gælder i første omgang for forventningerne: For de 3 forventninger til Green Field, der har fået flest stemmer: Den deltager, der oprindelig har skrevet hvert af de 3 forventninger, giver en kort forklaring (lineær) af hvad der menes med det skrevne De øvrige gruppemedlemmer er tavse! Nu er alle i gruppen orienteret om meningerne bag hvert af de tre punkter

Opbygning af Green Field Trin 2 – Refleksion - Scenariet For hvert af de 3 forventninger: ”Ejeren” af en forventning interviewes Lad de andre gruppemedlemmer spørge ind til din forventning om Green Field Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.: ”Hvordan tror du andre vil se på din løsning?” ”Hvem har du tænkt skal indgå i din løsning?” Som afslutning bør ”ejeren” fokusere sin forventning på baggrund af refleksionen

Opbygning af Green Field Trin 2 – Fokuseret scenarie Når alle forventningerne hver især er blevet fokuseret, kan gruppen samle et reflekteret scenarie, der er blevet mere skarpt og nuanceret Gruppen reflekterer samlet over resultatet, retter scenariet til og skriver det rent

Fokus på Nu-situationen Trin 3 – Refleksion i Nu´et De gode ting fra gruppens Delphi skema virker som beskrivelse af Nu-situationen set i et ressourceperspektiv. De 3 punkter fokuseres på samme måde som forventningerne: Hver af de 3 ”ejere” udspørges Sørg for at der kommer cirkulære spørgsmål på banen, f.eks.: ”Hvordan tror du andre ser på din nu-beskrivelse?” ”Hvem tænker du indgår i din nu-beskrivelse?” Som afslutning bør ”ejeren” fokusere sin beskrivelse af nu-et

Fokus på Nu-situationen Trin 3 – Refleksion Når alle beskrivelserne hver især er blevet fokuseret, kan gruppen samle en reflekteret beskrivelse af nu-et, der er blevet mere skarpt og nuanceret Gruppen reflekterer samlet over resultatet, retter beskrivelsen til og skriver den rent

Fra Green Field til Nu-et Trin 4 – Afstanden findes Nu burde gruppen så kunne ”stille” sig i det fokuserede scenarie og ”se tilbage” på den fokuserede nu-situation Herved kan gruppen se gabet mellem sit scenarie og Nu-situationen NU kan gruppen forme sin problemformulering til projektet!

Vejen frem mod Green Field Trin 4 – Det praktiske! Problemformuleringen finder du i gabet mellem NU og fremtid Gruppen kan beskrive delmål og planer Det er vigtigt at blive meget praktisk her! Scenario/Vision Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet Nu- situation

Vejen frem mod Green Field Trin 4 – Arbejdet starter Det er vigtigt at projektet følges af reelle: Tidsplaner Indholdsplaner Risikovurderinger Der er jo tale om et Praktisk Projekt, der reelt skal gennemføres!

Baggrund for Green Field Tanker om tænkning! Mangeltænkning og fortid: ”Når blikket rettes bagud og tanker gøres om, hvor vi kunne have været, hvis vi havde været foruden en masse fortidige barrierer, stivner vi i bevægelsen og bliver hængende i nuet. Det kalder vi mangeltænkning.” (Kompetencebroen del 1 s 27)

Baggrund for Green Field Tanker om tænkning Ressourcetænkning og fremtid: ”Når blikket rettes fremad, og når visionen om, hvordan fremtidens relationer kunne se ud, italesættes som konkrete scenarier, frigøres ny energi. Det kalder vi ressourcetænkning” (Kompetencebroen del 1 s 27)

Green Field - det umuliges mulighed! Husk at på den ”grønne mark” er alting muligt Ingen skyder idéer ned straks! Alle er nysgerrige og spørger for at få mere at vide og for at den der kommer med idéen kan reflektere over sin egen idé Det giver energi og ressourcer!