Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011
Gruppearbejde Grupper er nyttige, inspirerende Forskellige synspunkter, argumenter, eksempler, indvendinger, tanker, pointer, spørgsmål, vurderinger Bedre opgaver Grupper er udfordrende, forpligtende Forskellige måder at arbejde/tænke/tale/skrive på, interesser, forståelser Tager tid
Gruppearbejde Fagligt samarbejde Eksplicitte aftaler Disponering af taletid Faglig refleksion og diskussion Løbende evaluering Isager & Jensen: Læsegrupper – brug dine medstuderende (2009). Pjece fra Pædagogisk Center Samfundsvidenskab, KU
Eksplicitte aftaler Indledende: Praktisk Lyst til møder og forberedelse Hvor ofte, hvor længe, hvornår Hvor Indledende: Ønsker Formål: Undervisning/eksamen Styring Ikke-faglig snak
Eksplicitte aftaler Hver gang: Aftal forberedelse til næste gang
Disponering af taletid Det der giver gruppen mening Gøres fx med runder
Faglig refleksion og diskussion Faglig refleksion Sjældent kun 1 svar på interessante faglige problemstillinger Lyt trods uenighed Faglig diskussion Afsøg indvendinger og uklarheder Find styrker og huller i argumentationen
Løbende evaluering Læg mærke til dine egne oplevelser Hvad fungerer godt Hvad ønskes anderledes Laver nogle mere end andre Hvad er mest interessant/sværest ved møderne
Løbende evaluering Opsamling (fx hver 4. gang) Hvad skal vi fortsætte med Hvad skal vi overholde bedre/ændre Er der opstået nye behov siden sidst vi evaluerede sammen
Refleksion 5 min med sidemanden Hvilke fordele kan I se i at arbejde fagligt sammen i studiegrupper? Hvilke udfordringer kan I se i at arbejde fagligt sammen i studiegrupper?
Refleksion 5 min med sidemanden Vores største fordel/udfordring ved at arbejde fagligt sammen i en studiegruppe
Læse- og notatteknik Bearbejde det man læser Læse Tage noter (egne ord på stoffet) Finde ud af hvilke spørgsmål man har til stoffet Finde ud af hvad man selv tænker om stoffet (er jeg enig, hvordan kan jeg perspektivere) Prioritere stof Bakker: Academic Reading (2011). Power point fra First Class Bakker: Notatteknik (2011). Power point fra First Class
Overblikslæsning og -noter Artiklens emne og kontekst Titel, forfatter, publicering Indholdsfortegnelse Kapiteloverskrifter Referencer Hvad handler artiklen om?
Skimning og skimmenoter Artiklens underemner og disposition Abstract Den første og sidste linje i hvert afsnit Konklusion Kan den bruges? Hvor svær er den?
Normallæsning med noter Hele artiklen Alle afsnit fra start til slut Hvad siger artiklen som helhed? Hvilke afsnit forstår jeg ikke?
Overvej Margen eller papir Mapper
Aktivitet 5 min i studiegruppen Udfyld handout 1 vha. overblikslæsning 10 min i studiegruppen Udfyld handout 2 vha. skimning
Aktivitet 15 min individuelt Normallæs artiklen, så langt du når, og tag margennoter undervejs
Aktivitet 10 min i studiegruppen Diskutér jeres margennoter: Hvilke af jeres margennoter er vigtige for jer hver især, for jeres egen forståelse af artiklen? Hvilke af jeres margennoter er vigtige i forhold til en præsentation af artiklen/i forhold til eksamen?
Refleksion 5 min individuelt Tænk tilbage på det du har lært om overblikslæsning, skimning, normallæsning og noter i dag Udfyld handout 3
Refleksion 5 min i studiegruppen Tag en runde hvor én ad gangen fortæller hvad han/hun har skrevet på handout 3, uden afbrydelser