Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Nina Tange Aarhus Universitet
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
MUNDTLIG FREMSTILLING
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Læse/studiegrupper.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Værkstedsundervisning
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Notatteknik.
SIKKERHED ONLINE.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
SRO 2018 hHx.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011

Gruppearbejde Grupper er nyttige, inspirerende Forskellige synspunkter, argumenter, eksempler, indvendinger, tanker, pointer, spørgsmål, vurderinger Bedre opgaver Grupper er udfordrende, forpligtende Forskellige måder at arbejde/tænke/tale/skrive på, interesser, forståelser Tager tid

Gruppearbejde Fagligt samarbejde Eksplicitte aftaler Disponering af taletid Faglig refleksion og diskussion Løbende evaluering Isager & Jensen: Læsegrupper – brug dine medstuderende (2009). Pjece fra Pædagogisk Center Samfundsvidenskab, KU

Eksplicitte aftaler Indledende: Praktisk Lyst til møder og forberedelse Hvor ofte, hvor længe, hvornår Hvor Indledende: Ønsker Formål: Undervisning/eksamen Styring Ikke-faglig snak

Eksplicitte aftaler Hver gang: Aftal forberedelse til næste gang

Disponering af taletid Det der giver gruppen mening Gøres fx med runder

Faglig refleksion og diskussion Faglig refleksion Sjældent kun 1 svar på interessante faglige problemstillinger Lyt trods uenighed Faglig diskussion Afsøg indvendinger og uklarheder Find styrker og huller i argumentationen

Løbende evaluering Læg mærke til dine egne oplevelser Hvad fungerer godt Hvad ønskes anderledes Laver nogle mere end andre Hvad er mest interessant/sværest ved møderne

Løbende evaluering Opsamling (fx hver 4. gang) Hvad skal vi fortsætte med Hvad skal vi overholde bedre/ændre Er der opstået nye behov siden sidst vi evaluerede sammen

Refleksion 5 min med sidemanden Hvilke fordele kan I se i at arbejde fagligt sammen i studiegrupper? Hvilke udfordringer kan I se i at arbejde fagligt sammen i studiegrupper?

Refleksion 5 min med sidemanden Vores største fordel/udfordring ved at arbejde fagligt sammen i en studiegruppe

Læse- og notatteknik Bearbejde det man læser Læse Tage noter (egne ord på stoffet) Finde ud af hvilke spørgsmål man har til stoffet Finde ud af hvad man selv tænker om stoffet (er jeg enig, hvordan kan jeg perspektivere) Prioritere stof Bakker: Academic Reading (2011). Power point fra First Class Bakker: Notatteknik (2011). Power point fra First Class

Overblikslæsning og -noter Artiklens emne og kontekst Titel, forfatter, publicering Indholdsfortegnelse Kapiteloverskrifter Referencer Hvad handler artiklen om?

Skimning og skimmenoter Artiklens underemner og disposition Abstract Den første og sidste linje i hvert afsnit Konklusion Kan den bruges? Hvor svær er den?

Normallæsning med noter Hele artiklen Alle afsnit fra start til slut Hvad siger artiklen som helhed? Hvilke afsnit forstår jeg ikke?

Overvej Margen eller papir Mapper

Aktivitet 5 min i studiegruppen Udfyld handout 1 vha. overblikslæsning 10 min i studiegruppen Udfyld handout 2 vha. skimning

Aktivitet 15 min individuelt Normallæs artiklen, så langt du når, og tag margennoter undervejs

Aktivitet 10 min i studiegruppen Diskutér jeres margennoter: Hvilke af jeres margennoter er vigtige for jer hver især, for jeres egen forståelse af artiklen? Hvilke af jeres margennoter er vigtige i forhold til en præsentation af artiklen/i forhold til eksamen?

Refleksion 5 min individuelt Tænk tilbage på det du har lært om overblikslæsning, skimning, normallæsning og noter i dag Udfyld handout 3

Refleksion 5 min i studiegruppen Tag en runde hvor én ad gangen fortæller hvad han/hun har skrevet på handout 3, uden afbrydelser