Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HHX – HANDELSGYMNASIET HERNING
Advertisements

NGG.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Rungsted Gymnasium.
Progression i samfundsfag
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’
Social mobilitet er bremset op
Lars Olsen, journalist og forfatter
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
NGG-INFO 1.
Sundhedspro fil LAVET AF: ALBERTE MARCUS SEBASTIAN TIM.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Det delte samfund Segregeringen på boligområdet og dens konsekvenser for samfundet Lars Olsen, journalist og forfatter.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Informationsmøde Velkomst ved Team Copenhagen
Orientering forældremøde 10. klasse
Almen sTudieforberedelse - AT
Underviser: Mette Bommersholdt, ernærings- og husholdningsøkonom
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Fagenes samspil november 2009
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Læring og inklusion i skolen
NGG.
Forældremøde 7. klasse.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Lærerprofessionen.
Fakta om kursisterne på HF 9 % af alle med en studentereksamen kommer fra HF Gnm. alder ved start 19 år mod 16 år på de øvrige gymnasiale uddannelser 70.
Læringskultur og elevinddragelse
Østre Borgerdyd Gymnasium
Jobrotation Medarbejdere på uddannelse – ledige vikarer i job.
Gymnasiet (Stx)
SOSU Grundforløb.
Lars Olsen, journalist og forfatter
Skolen og den sociale arv
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Herning HF og VUC Uddannelsestilbud
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse Trond Beldo Klausen, lektor, Aalborg Universitet Odense 26. november 2009.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Vejledning der gør en forskel Peter Rodney Instituttet for Blinde og Svagsynede.
Step 1: Identify what you wish to know and what you already know about your topic. Unges valg af gymnasiale uddannelser og videreuddannelser i Nordjylland?
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Veronica Pisinger Videnskabelig assistent Pernille Bendtsen, phd.
Videregående kvalitative metoder
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Årsmøde
KLF - konference om chancelighed
Nyt fra Undervisningsministeriet
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter

Gymnasier & social baggrund Kilde: Undervisningsministeriet / Statistikbanken

Familiekultur & social skævhed Kilde: AKF / PISA2000 Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Læsescore i point Inaktiv familiekulturAktiv familiekultur

Familiekultur & gymnasieandel Kilde: AKF / PISA2000 Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Andel 19-årige i gymnasial uddannelse Inaktiv familiekulturAktiv familiekultur

Vigtigt for elever fra ikke-boglige miljøer: Aktiv kultur i familien Skole- og lokalmiljø: Ikke for store sociale problemer, gode rollemodeller Tæt kontakt til engagerede lærere Uddannelseskultur der ikke rejser unødige sociale og kulturelle barrierer

Kun hver tredje bliver akademiker: 52% tager en gymnasial uddannelse, men kun 18% en lang videregående uddannelse, 27% tager korte eller mellemlange videregående uddannelser. Gymnasiale uddannelser erstatter både fortidens gymnasium og realeksamen. Kilde: UNI-C profilmodel

Nye krav til gymnasiale uddannelser: Fra eliteuddannelse til masseuddannelse - ikke akademisk, men studieforberedende Sprog & kultur: Opmærksomhed på elevernes forforståelse og lærernes sprog Bedre støtte til elever fra ikke-boglige miljøer – lektiecafeer m.v. Nye undervisningsformer – bedre samspil mellem begreber / teori og empiri / praksis.