Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter
Gymnasier & social baggrund Kilde: Undervisningsministeriet / Statistikbanken
Familiekultur & social skævhed Kilde: AKF / PISA2000 Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Læsescore i point Inaktiv familiekulturAktiv familiekultur
Familiekultur & gymnasieandel Kilde: AKF / PISA2000 Ufaglærte forældre Faglærte forældre Forældre med ml.udd. Akademiker forældre Andel 19-årige i gymnasial uddannelse Inaktiv familiekulturAktiv familiekultur
Vigtigt for elever fra ikke-boglige miljøer: Aktiv kultur i familien Skole- og lokalmiljø: Ikke for store sociale problemer, gode rollemodeller Tæt kontakt til engagerede lærere Uddannelseskultur der ikke rejser unødige sociale og kulturelle barrierer
Kun hver tredje bliver akademiker: 52% tager en gymnasial uddannelse, men kun 18% en lang videregående uddannelse, 27% tager korte eller mellemlange videregående uddannelser. Gymnasiale uddannelser erstatter både fortidens gymnasium og realeksamen. Kilde: UNI-C profilmodel
Nye krav til gymnasiale uddannelser: Fra eliteuddannelse til masseuddannelse - ikke akademisk, men studieforberedende Sprog & kultur: Opmærksomhed på elevernes forforståelse og lærernes sprog Bedre støtte til elever fra ikke-boglige miljøer – lektiecafeer m.v. Nye undervisningsformer – bedre samspil mellem begreber / teori og empiri / praksis.