Litteraturhistoriske nedslag Rasmus Fink Lorentzen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Oplysningstiden.
Baggrunden for det moderne gennembrud:
Med særligt henblik på Ludvig Holberg
Krigsbilleder i den moderne verden
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Af Pelle, Jesper, Joachim, Katrine B og Susan
Fra Guldalder og Romantik til Det moderne gennembrud
ROMANTIKKEN
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Jeopardy – Hit med Historien! 8. klasse [Folk og fædreland]
ROMANTIKKEN
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
DET MODERNE GENNEMBRUD
Det moderne gennembrud
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Danmark i 1800-tallet Forstår du?!1.
Romantikken
Dejlig er den himmelblå
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
Kanonforløb 2qy.
ROMANTIKKEN Eksistentialismen.
Naturalisme og Realisme Af Stine og Emilie 2b. Realisme 1870 og frem: Opstår pga. naturvidenskaben Det modsatte af idealisme Viser livets kompleksitet.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær.“
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Revolution og Romantik
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Søren Aabye Kierkegaard Lavet af Kamilla og Florentina.
Begreber fra perioden Billedsprog/virkemidler
Det moderne gennembrud
ROMANTIKKEN Eksistentialismen: Individet i centrum. Mennesket skaber sin egen tilværelse = eksistens og identitet igennem valg og handling. Eksistentialisterne.
Søren Kierkegaard og Freud
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og poetisk realisme
Bare hygge og rare følelser?
Adam Oehlenschläger ( ).
Jellingestenen.
N.F.s gRUNDTVIG.
Romantikken ( ) Litteraturhistorie – Dansk A.
Biedermeier Biedermeier-kulturen, som stilretningen kaldes, gør sig gældende inden for malerkunst, indretning, livsform og livsanskuelse.
189 – Med thomaskravet står vi her 1, S1 Med thomaskravet står vi her, med tvivlens skæl for øjets skær, langfredags angst i mindet. Du kender, Gud, vor.
H.C.Andersen: Tepotten Biografisk læsning. Det genetiske spor  Skrevet på rejse til spanien 1862  ‘At rejse er at leve’  Oprindeligt tænkt som en del.
Romantismen ’erne og 1840’erne Trykkefrihed Stænderforsamlinger Christian 8. Treårskrigen Grundloven af 1849.
Romantisme og Biedermeier. Forskellen Universalromantikken: Den store natur som sjælens landskab Biedermeier: Et hjørne af naturen, hjemmet, kærlighed.
PÅSKE-SALME-SANG.
123 – Julen har bragt velsignet bud 1, S1
Længsel Temadag om menneskets følelser
220_Vor Herres Jesu mindefest 1, S1
Brikker til litteraturhistorien
251 – Nu falmer skoven trindt om land 1, S1
Så tænder vi et lys i kvæld
066_Jesus, Frelser og befrier 1, S1
Barokken tallet.
Du mangler ikke mod, du lille prik
Du kom til vor runde jord
Julen har bragt velsignet bud
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Bevidsthed Naturens trappestige
Præsentationens transcript:

Litteraturhistoriske nedslag Rasmus Fink Lorentzen Romantikken 1800 - 1870 Litteraturhistoriske nedslag Rasmus Fink Lorentzen

Hvad er romantikken? Et opgør med oplysningstidens overdrevne betoning af forstand og fornuft En længsel efter organiske sammenhænge i tilværelsen En dyrkelse af følelser, fantasi og æstetik

Periodens tre underkategorier Universalromantikken 1800-1807 Grundtanke: enhedsbånd. Alt hænger sammen, historien ånder, guldalderen er tabt (for en stund) Nationalromantikken 1807-1830 Grundtanke: nationens identitet. Fædrelandet, idyl og harmoni, Saxo, nordisk mytologi og historien Romantismen 1830-1870 Grundtanke: Verden er meningsløs. Splittelse, det dæmoniske, det psykologiske og det interessante dyrkes

Man lukker sig om det nationale som en Danmarks nedtur Overgang fra feudal til borgerlig stat Økonomisk krise (Englandskrigene) Københavns bombardement i 1807 Statsbankerotten i 1813 Tabet af Norge 1814 (Napoleonskrigene) Man lukker sig om det nationale som en konsekvens heraf.

Det nye borgerskab Handelsborgerskabet voksede i byerne og borgerne var forbrugere af kunst og litteratur Den første børnelitteratur viser sig H.C. Andersen får sig gennembrug i 1830’erne Biedermeiderkulturen opstår

På sporet af den tabte tid Kirken og kongen begynder at miste deres betydning og magt Mennesket søger nye sammenhænge Længsel mod ’det tabte paradis’ eller ? I litteraturen viser denne længsel sig som drømme, anelser, fantasier og i kærligheden som en søgen efter helhed…

Mennesket i romantikken Dannelsesromanen/begyndende individualisering Mennesket søger at realisere sig selv gennem en personlig dannelsesproces (hjem/ude/hjem-struktur)

Romantikkens verdener Den materielle, forgængelige verden > < en usynlig, åndelig og guddommelig verden Den person som var i stand til at sanse og fatte denne dybere bagvedliggende verden var kunstneren… 

Romantikkens filosofi Idealisme Tanken om at verden består af fænomenernes verden og ideernes verden (ny-platonisme). Ideernes verden = den tabte guldalder Dominerende træk: Adskillelse

Organismetanken Tanken om en fælles ånd (ofte udtrykt i naturen) der binder alt sammen. Ånden slumrer i stenen, drømmer i planten, vågner i dyret og bliver sig bevidst i mennesket (Friderich von Schelling) Dominerende træk: Sammensmeltning

Poetisk realisme Retning som søger at skildre afstanden mellem romantikkens idealer og realiteternes verden St. St. Blicher (1782-1848) bliver en forløber for det moderne gennembrud Præsteembede, folketaler og personligt kaos Novellen som form Blicher skildrer tragedier, kaos og det ustyrlige driftsliv i et fatalistisk lys. Menneskets skæbne (og ulykke) er bundet til seksualitet og sociale omstændigheder. Det er dér Blichers modernitet viser sig

Andre store forfattere i perioden H.C. Andersen (1805 – 1875) Søren Aabye Kierkegaard (1813 – 1855) Emil Aarestrup (1800- 1856) B.S. Ingemann (1789 – 1862) N.F.S. Grundtvig (1783 – 1872)

Sml. analyse: Oehlenschläger og Grundvig Lær mig, o skov, at visne glad Tekst: Adam Oehlenschläger, 1813 Melodi: Chr. Bull, 1851 Lær mig, o skov, at visne glad som sent i høst dit gule blad, et bedre forår kommer. Dér grønt mit træ skal herligt stå og sine dybe rødder slå i evighedens sommer. Lær mig, o lille trækfugl, du, at svinge mig med frejdig hu til ubekendte strande! Når alt er vinter her og is, da skal et evigt paradis mig hisset åbent stande. Lær mig du lette sommerfugl, at sønderbryde tunge skjul, som nu min frihed tvinger! En orm jeg kryber end på jord, snart flyver højt med lette flor de gyldne purpurvinger. Du, som fra skyen smiler hist, min Herre, Frelser, Jesus Krist, lær mig at tvinge sorgen! Sving for mig håbets grønne flag, langfredag var en bitter dag, men skøn var påskemorgen!

Opgave: Grundtvig bearbejdede Oehlenschlägers salme fra 1813 i 1845. Originalen udtrykker en romantisk tankegang som Grundtvig ikke helt deler. Prøv vha. en tekstnær læsning af de to salmer at udpege forskellene mellem de to lyriske jeg’ers verdensbilleder…

Litteratur Fibiger, Johannes og Gerd Lütken (2004): Litteraturens veje, 2. udg., Systime Hansen, Ib Fischer m.fl. (1996): Litteraturhåndbogen, 5. udg., Gyldendal