Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/9 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
(Rullende) Indskoling
Energi- & Vandværkstedet
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Digitale medier og mobning
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Anvendelsesorienterede undervisningsformer
Vision Uddannelsesparate unge
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Lærerprofessionen.
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Læringskultur og elevinddragelse
Gymnasiet (Stx)
At tale om sexualitet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.
Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12.
Årsplan – en kort en lang
Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Undervisning i studiemetodik
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Gruppevejledning på tæt hold
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Anvendelsesorienterede undervisningsformer
Fagdidaktisk kursus i biologi
Projekt: Koncept til formidling
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/9 2014

Uddannelsen er en bro Tiden før Grundskole: Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Anden uddannelse Arbejdserfaring Livserfaring GUX + Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, elevdeltagelse. + Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. + Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. + Arbejdsformer. Tiden efter Uddannelsernes og arbejdspladsernes specifikke krav Læse, skrive, lytte Generel studiekomp. Samarbejde Modenhed, vilje Stofbehandling metodisk og analytisk Forventninger 2 Hanne Heimbürger

Få alle elever med Skolens mål: Flytte den enkelte elev mest muligt Alle har brug for en succesoplevelse Lære eleverne at give det en chance – de har for korte horisonter Oplevelse af at være FOR langt fra målet – nedbryd til mindre elementer 3Hanne Heimbürger

Lærernes viden er vigtig Samtale to og to om jeres erfaringer: Problemer og løsninger Samtale 4 og 4. Post-it med det vigtigste Fremlæggelser af problemer og løsninger Hanne Heimbürger4 Hvad ved jeg helt sikkert Hvad tror jeg, jeg ved - Hvad ved jeg nu

Studiemetodik Studiemetodik giver øget faglighed – og øget arbejdsglæde

Lærerværdier Dannelse Faglighed Markedsorienteret Loyal udfører

Udbytte af studiestrategier Eleverne består og får højere karakterer =sikre at flere og flere unge påbegynder en gymnasial uddannelse Man får skarpere profil på eget fag (indhold og metoder). Større fagligt udbytte. Anvendelse af studierelevante teknikker og arbejdsmetoder, gode arbejdsvaner og studiekompetencer sans.” Helhedsforståelse af fagenes ligheder og forskelle (taksonomier, vidensproduktion, genrekrav) skaber sammenhæng for eleven. Dannelses- orienteret lærer Lærer som loyal udfører Markeds- orienteret lærer Fagligt orienteret lærer 7Hanne Heimbürger

Forslag til organisering Team pr klasse med 3 lærere Første halve år 1 gang ugl introduktion af kernestof af studiemetodiklærer Anvendes i mindst to fag Progressionsplan for resten af skoletid Inddel skoleåret i 6 perioder med helt fast pensum, afslut med prøve med faglig forankring (korte horisonter, lærerudskiftning) Hanne Heimbürger8

Når alt er nyt Begå sig i nyt miljø: Klassekammerater og lærere og skolehjem Tosprogethed/fremmedsprogethed Anden faglighed Hanne Heimbürger9

Forventningsafklaring Tal ved skolestart om elevernes forventninger til gymnasiet, så at forestillingerne lige kan blive justeret ind efter de virkelige forhold skoleværdier og gymnasial kultur: Hvad er gymnasiets forventninger til eleverne? klasserumskultur - så de kan etablere gode studievaner fra start gymnasiale fag og deres taksonomiske niveauer - så eleverne fra starten af er klar over, at de nu står over for en hel del nyt, men også en del kendt introduktion til forskellige læringsstile - for vi lærer alle på hver vores måde. Hanne Heimbürger10

Undervisningen 2014 ”Den gode anderledeshed”? (Thomas Ziehe) Respekt for lærer? Tavleundervisning for krævende? Lektier uoverskuelige? Ordforråd? Almen viden? Læsehastighed? Hvorfor svarer man forkert? 11Hanne Heimbürger CFU UCC

12

Digital identitet Virkeligheden synes i dag først og fremmest at blive virkelig i medierne, når den formidles og via den subjektive oplevelse. Medieforsker Anne Jerslev i ”Medier i dansk”, 2011 Det digitale liv, som foregår via de interaktive og mobile enheder, er hastigt i gang med at gøre det fysiske liv rangen stridig som det mest virkelige og mest naturlige. Søren Schultz Hansen i ”Årgang 2012” Det (et parforhold) er ikke officielt før det står på Facebook. Og så siger man også at årsdagen er den dag det blev offentliggjort. Elevcitat fra fokusgruppeundersøgelsen ”Unges private og offentlige liv på sociale medier”, november 2013 Hanne Heimbürger, CFU UCC13

Ny virkelighed Unge er ydrestyrede Metoder til at modvirke associativ, ustruktureret tænkning Offentlige rum har nye regler Vær tydelig med forventninger, skelne ml privat og personlig i opgaver Vejledning af kamæleoner Opbyg faglig selvtillid, faglig identitet Unge med mange dagsordner Undervise med og ikke mod de nye medier Koncentrationsbesvær, socialt limbo 14Hanne Heimbürger CFU UCC

Multitasking duer ikke Distraktioner giver underholdning, men ikke læring Genre og redegørelse i dansk Lad elever selv erfare dette - øvelse ”Hvordan vil du bruge din viden?” = Sætte egne mål + selvevaluering (”Reflektere over egen studiepraksis”) multitasking multitasking 15Hanne Heimbürger, CFU UCC

Sociale medier Identitet i ”persona”. Meget offentlig – stor risiko (mobning, facerape) Det at dele er blevet lige så vigtigt for unge som at opleve. Det at dele er blevet lige så vigtigt for unge som at opleve. ”Likes” giver afhængighed Løsning: Supplere digital identitet med faglig identitet 16Hanne Heimbürger, CFU UCC

Giv dem tilhørsforhold Identitet, fællesskabsfølelse giver motivation og mindre frafald Ton alle fag efter SR- profilen: Emner, didaktik Samarbejd og vis profil udadtil 17

Fagpakker - tilhørsforhold Hanne Heimbürger18 Flyers lavet af 2. år World Watch Undervisning/formidling “Vis din studieretning” af 3 år for 1 år

Kollektiv identitet Hanne Heimbürger19 Lad jer inspirere af hinandens erfaringer, holdninger, begrundelser: Tal med din sidemand om, hvad du gør for at give eleven et tilhørsforhold til sin klasse