Elevinddragelse og demokrati Interviewer: Men er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad partierne står for? Stine: Jo, det er rigtigt nok. Det.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Dias 1 – kostkompasset udfoldet for rådet om fysisk aktivitet
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortællinger fra kanten
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Kodeks for offentlig topledelse
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Demokrati, politikere og medborgerskab
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Elevinddragelse og demokrati Interviewer: Men er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad partierne står for? Stine: Jo, det er rigtigt nok. Det er det jo også, hvis man vil have indflydelse. Så må man jo også gøre noget for det. Det er bare det med tiden, der gør det.

Unge ’ser’ politik Interviewer: Tror I at billeder af politikere afbilder personen? Nicolaj: Mere et billede af deres politik, ik’. Fordi de har et udtryk, som de altid gerne vil vise. Interviewer: Billedet af Helle Thorning? Sofie: Ja, at hun er sød og åben, og hun er ung og hun er nytænkende. Det synes jeg virkelig. Det kommer jeg altid til at tænke når jeg ser det billede, det gør jeg faktisk. …… Hvis man ser Dansk Folkeparti, og hvad hedder hun, Pia Kjærsgaard, hun smiler jo også, men det er ikke med tænderne, det er sådan et stramt, sådan et, sådan et tandløst smil. …… Jeg synes at han (Anders Fogh) viser, at han er mere sådan business man. Jeg synes faktisk man kan se, at han er liberal. Jeg ved ikke hvorfor. Det synes jeg godt man kan….

Unge ’ser’ politik Politik er et projekt – for nogen en hobby. Det er tidsbegrænset, for der er andre projekter Tingene skal præsenteres så det er nemt at gå til – med en test Er supporter, når man finder en at holde med – f.eks. på facebook Kræver høj underholdningsværdi / ’subjektive’ elementer Unge ’ser’ og ’føler’ politik, og snakker om det

Udfordring 1 Kan man ’se’ politik? Den politiske stil Samtaleidentiteter – engagement i en diskussion, f.eks. lyttende, afbrydende, overbærende, osv. Situeret identitet - situationen udgør rammen for etablering af givne samtaleidentiteter, f.eks. interviewer og interviewet. Retorikken – en balance mellem følelser og fornuft / Etos (følelser), logos (fornuft) og patos (følelser) Arbejder man mere og mere på at lave billeder? Er børn og unge bedre til at afkode ’politiske billeder’?

Unges svære valg Interviewer: Ved I hvad i vil stemme? Nicolaj: Ja, jeg er blevet sådan helt overbevist indenfor den sidste uge. Ellers har jeg bare gået rundt i en tåge, og prøvet at fornemme, hvad de forskellige partier var. ….. Det er nok mest fjernsynet, hvor jeg har set debatter, og nyheder. Interviewer: Sofie, er du blevet afklaret, eller vidste du på forhånd hvad du ville stemme? Sofie: Nej, jeg vidste det ikke på forhånd, men jeg må indrømme, at jeg hælder mest til de Radikale. ….. Jamen, jeg har også min bedste veninde. Hun har brevstemt. Fordi hun ikke er hjemme nu, her ved valget. Hun har sådan vidst, at det skulle være De Radikale, og vi plejer at være meget enige om ting, egentlig. Og det kom jeg sådan i tanke om lige efter at jeg har set den sjove valgvideo, der.

Unge skifter parti 74 pct. skiftede parti (gen.: 33) 79 pct. overvejede et andet parti (gen.: 46) 7 pct. skiftede ml. blokkene (gen.: 7) 23 pct. deltog i vælgermøde (gen.: 7) 37 pct. beslutter sig i de sidste dage Stor aktivitet og opmærksomhed på valgkampen Stemmer over hele spektret – tendens til venstreorientering (EL, SF og RV + Kon…. DF).

Udfordring 2 Er det godt at kunne skifte parti? Godt for demokratiet? Godt for politikken? Demokrati fordrer etik og moral – det skal gå ordentligt til / ideal om offentlighed Politik som magtudøvelse - Kommunikation som manipulation mhp at opnå accept og mere magt Offentlig kommunikation er spændt ud mellem disse yderpunkter Skal man lade sig gribe eller kritisere?

Unge medier 7 pct. læser dagligt om politik i avis (gns: 37) 19 pct. følger dagligt politik i TV (gns: 45) 55 pct. orienterer sig om politik via internettet (gns: 33) Unge bruger elektroniske medier i 17 timer i døgnet

Fritid og foreninger Stort aktivitetsniveau Masser af medlemmer – men under gennemsnittet generelt Sport og udendørsaktiviteter fylder meget. Nogenlunde med i fagforeninger Der hvor det kniber: forbrugsorganisationer, miljøorganisationer, fredsbevægelser, parti og sociale foreninger. Men mange flere end i andre lande En del er aktive men potentialet er stort i frivilligt foreningsarbejde Unge møder ofte modstand eller manglende forståelse

Moderne politisk identitet Venstreorienteret Højreorienteret De unge De unge omk 30 80’erne De gamle 68’erne Venstreorienteret Højreorienteret Den klassiske højre-venstre skala: Fordelingspolitik Omfatter syn på statsindgreb, ulighed i samfundet, skattetryk og sociale reformers omfang Den moderne højre-venstre skala: Værdipolitik Omfatter syn på u-lande, indvandring, miljø og strengere straffe

Grundlæggende identitet Handlingsorienteret netværker Handlingsorienteret – skal selv gøre noget her og nu (ikke overladt til en ’elite’) Mangler ofte ’bremse’ på sig selv Individualisering – ikke fællesskab med forpligtelser Netværk – man er med når man er med Mangler ofte stabile spilleregler for samspillet med andre Manglende bremse og stabile spilleregler som udfordring

Polarisering Den gamle kultur: Staten, markedet, eliten, systemerne og institutionerne skal sikre mig / os Den moderne kultur: Det skal være muligt at kunne gøre en forskel – selv

Udfordring 3 Er det et problem at det kan være vanskeligt at ’tænke’ sammenhængende politiske perspektiver? Det kan være udtryk for en barnagtiggørelse Det kan være udtryk for en ’skæv’ identitet Det kan være udtryk for kompetencer, selvstændighed og refleksivitet

Barnagtiggørelse Det voksne: har et blik for sig selv, den anden og den generaliserede anden (Mead) – kan se sig selv i fællesskabet – medborgeren! Kan sætte sig i den andens sted og forstå det der er større end dig og mig Behovsudskydelse og prioritering Kan tænke strategisk inden for givne rammer

Det barnagtige: Tager udgangspunkt i egne behov. Ser verden herfra Generaliserer ud fra eget perspektiv. Svært at skelne mellem sig selv og omverdenen Vil kontrollere verden for at opfylde egne behov Abstraktion: Relative vurderinger (med tal) af det konkrete (ranglister osv.). Barnagtiggørelse

Et mønster – og en balance Selvværd LilleStor Selvtillid Lille Stor Moderne samfund Ved hvordan man fører sig frem på scenerne Det traditionelle samfund Kender sit værd og sin plads Den moderne underklasse Uanset om de kan læse eller ej Den ideale balance Selvkontrol

Udfordring 4 Begrundelser for at give de unge medindflydelse? Medborgere – anerkendelse Samfundsmæssig betydning – mangfoldighed Selvbestemmelse – indflydelse på egen hverdag Dynamik i demokratiet Demokrati er læring og socialisering – det er en livsform der skal udvikles Hvad er et godt demokrati?

Det gode demokrati Aggregering Integrering DirekteRepræsentativt Elitedemokrati Markeds demokrati Deltager demokrati Deliberativt demokrati Politik Demokrati

Demokratisk læring Der er to former for fællesskab: Det konkrete og nære, og det abstrakte Man er en del af en gruppe og et netværk. Man er en del af det abstrakt demokratisk fællesskab – der har konkrete udtryk Læring – fra oven og ned. Curriculum. Formel viden er vigtig / de unge får et organ – uden indflydelse Læring – fra neden og op. Proces og erfaring. Diskussion om konkrete spørgsmål er vigtig.

Udfordring 5 Unge er en del af en selvstændighedskultur Skal finde sig selv – ofte på kanten…. Målet for medindflydelse: Læring – en balance mellem selvtillid og selvværd Udvikle til forpligtelser og ansvarlighed Udvise anerkendelse Udvikle demokratiet