KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Integrated Children’s System
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Psykoedukation til unge i OPUS
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Det udvidede klasserum
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Udvikling af sygeplejeprofessionen – DASYS 13. maj 2009 Vibeke Deding Chefsygeplejerske.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Systematisk risikovurdering
HONORERING AF PLEJEFORHOLDET UD FRA EN GENNEMSNITSBETRAGTNING
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Konsultative praksisformer i PPR
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
FORSIDEVARIANT 2 1 DEN PRÆSHOPITALE INDSATS KREDS MIDTJYLLAND - 7. APRIL 2015 GRETE CHRISTENSEN.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
U18 i Odense Samarbejdet mellem behandling og myndighedsområdet.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Dato: 5. december 2007 Dok.nr Titel: Udvikling af indsatsen for matchgruppe 4 og 5 borgere Ungeindsatsen i Hedensted Kommune Jobcenter Hedensted.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Den pædagogiske læreplan
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
PPR og Familieindsatser
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN

”De unge forbinder sig ikke med samfundet som en overordnet samlende og normregulerende faktor. De unge har ingen positive forventninger til samfundet – det fælles – og derfor stiller de heller ingen krav, men ”nøjes med” at sætte deres mærke på omgivelserne i form af vold, optøjer, hærværk. De forholder sig i stedet socialt til gruppen – og imod de andre” Mikkel Warming, kronik i Politiken,

V IDENSBASERET FOREBYGGELSE OG BEHANDLING Samarbejde på tværs af myndigheder Hurtig indsats Tidlig indsats Fokus på personernes ressourcer frem for på deres problemer Inddragelse af familie og nærmiljø Sikre den unges kontakt med prosociale miljøer /kammeratskabsgrupper Undgå overdrivelser og skræmmekampagner Varieret og individuelt baseret tilgang Vedholdenhed/fastholden/kontinuitet Medtænke stemplingsrisiko Clausen, Djuurhus & Kyvsgaard: Udredning til brug for Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet, 2009

K ONKRETE BARRIERER FOR FORANDRING I UNGEINDSATSEN Det lange tidsperspektiv Det mangelfulde ungeperspektiv Den mangelfulde udredning af problemstillinger Det tværfaglige apparats mangelfulde perspektiv på opgaven Familiens komplekse situation som forandres over tid Det snævre arbejdsperspektiv, hvor der kun arbejdes med udgangspunkt i familien

FOREBYGGELSE OG BEHANDLING Lineære sammenhænge Bekymring eller underretning Grundig § 50 Valg af foranstaltning Ro på sagen Undersøgelsen viser, at et barn har særlig behov for støtte Forståelse af lovens forpligtelse; ”så skal barnet have den støtte” Økonomiafdelingen må finde finansieringen Tidligere

En anden social betoning Aktiv inklusion foregår i et nærmiljø Kulturarbejde i sektorerne Kvaliteten i viften af forebyggende tiltag Reelle lokale alternativer til anbringelse? Redskaber til tilbageslusning Den unges forventede ”udbytte” af foranstaltning skal indgå i overvejelserne

V IDENS - BASEREDE PÆDAGOGISKE PRINCIPPER  Vælge en indsats som fokuserer på de rigtige mål for ændringerne, dvs. de risikofaktorer som er afgørende for de unges problematik,  Metoderne tilpasses efter de unges individuelle særkende og indlæringsstil  Unge får mulighed for at kontrollere og få indflydelse på aktiviteter uden at dette går ud over deres målrettethed