Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Hvad er Lokal Agenda 21? Agenda 21 er en international ramme.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Struer Kommuneplan Vision, mål, strategi Forside Indledning Vision, mål og strategi Byer, landsbyer og landdistrikter Natur og miljø Politiske.
Advertisements

Den danske strukturreform
Ørestad Skoles værdier
Egedals byudviklingsområder skal være eftertragtede for deres fokus på klima, energi og sundhed – kombineret med spændende arkitektur, inviterende byrum.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
En klimaberedt region Klimatilpasningens politiske dimension Politikerseminar 21. Maj 2014 v. Formand Jens Mandrup, Miljø og Trafikudvalget, Region Hovedstaden.
Danske Forsamlingshuse
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Visionsproces Fra ord til handling.
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Punktopstilling Marker den ønskede tekst og vælg Forøg indrykning: For at fjerne punktmarkering vælg Formindsk indrykning: Opsamling fra borgermøde 8.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Den bæredygtige landsby
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Planlovsdage 2004 Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde Landinspektør Helle Witt, Landsplanafdelingen.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Sven Allan Jensen as Perspektiver i forhold til regional og kommunal planlægning Den regionale dialog Den regionale erhvervsudviklingsstrategi Den regionale.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Plan- og Agenda 21 strategi 2016 Miljørådets møde 4. februar 2016.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
V ORBASSE - H ER HANDLER VI Områdefornyelse
Kultur Idræt Bevægelse
Mobil- og bredbåndsdækning
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Samskabelse gennem et Bynetværk
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Hvad er Lokal Agenda 21? Agenda 21 er en international ramme for en bred indsats for bæredygtig udvikling, der er udsprunget af FN-konferencen for Miljø og Udvikling i Rio i 1992. Alle regionsråd og kommunalbestyrelser skal i første halvdel af den kommunale og regionale valgperiode redegøre for deres strategi for deres bidrag til en bæredygtig udvikling. Strategien for Lokal Agenda 21 skal som minimum indeholde politiske målsætninger for bidrag til: • mindskelse af miljøbelastningen, • fremme af bæredygtig byudvikling og bydannelse, • fremme af biologisk mangfoldighed • inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det Lokale Agenda 21-arbejde, og • fremme samspil mellem beslutningerne vedrørende miljømæssige, trafikale, erhvervsmæssige, uddannelsesmæssige, kulturelle og økonomiske forhold . De fleste kommuner vælger at se den Lokale Agenda 21-strategi i tæt sammenhæng med kommunens planstrategi.

LA21 indsatsen i de gamle kommuner Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik LA21 indsatsen i de gamle kommuner Stor forskel på hvordan LA 21 var prioriteret: I Vordingborg, Langebæk og Præstø havde man integreret LA21 i planstrategierne, men ikke afsat specielle ressourcer til at løfte opaven På Møn have man nedsat et LA 21-råd og afsat ressourcer til både administration og projekter inden for bæredygtig udvikling. LA 21-rådet gennemførte mindre projekter og hjalp med at medfinansiere borgerprojekter vedr. bæredygtig udvikling. De var endvidere høringspart og havde mulighed for at udtale sig om sektorplaner inden de blev sendt i høring. Der blev ikke nedsat et selvstændigt LA 21-råd ved kommunesammenlægningen

LA21 indsatsen i den nye kommune Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik LA21 indsatsen i den nye kommune Mål: Vi udarbejder tværgående handlingsplaner for målene for den lokale Agenda 21 indsats inden for de 5 punkter af mennesker, natur/miljø og økonomi: MENNESKER Social og kulturel dimension JORDEN Miljømæssig dimension PENGE Økonomisk dimension

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen PKT 1: Mindskelse af miljøbelastningen Vi vil - når vi lokalplanlægger, bygger og sælger jord – fremme miljøvenligt byggeri, som fx 0-energi-huse samt vedvarende energikilder, Vi vil ved ny boligbebyggelse arbejde for tilslutning til fælles tekniske anlæg (kloakering, fjernvarme) eller alternativt sikre, at der etableres alternative ressourcebesparende og miljøaflastende løsninger. Vi vil arbejde for at fremme forståelsen - og nødvendigheden af og muligheder for genbrug af affald, sikring af drikkevandet og råstofressourcerne samt minimering af miljøgener. Vi vil – ”feje foran egen dør” Vi vil arbejde for kollektiv trafik, cykel mv. bl.a. ved at forbedre stisystemer og trafiksikkerhed. Vi vil arbejde for at godstransportarbejdet sker ved søtransport frem for vejtransport. Skoler, SFO og daginstitutioner arbejder med LA 21 bl.a. gennem deltagelse i Jordens Dag og andre aktiviteter, der fremmer forståelse og interesser for begrænsning af ressourceforbrug og forurening.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen PKT 2: Bæredygtig byudvikling og bydannelse Vi vil ved ny byudvikling, byforskønnelse og fastlæggelse af centerstruktur sikre en passende balance mellem byfortætning og grønne arealer i byerne og ved at styrke bysamfund med kollektiv trafik. Kultur- og fritidspolitikken samt miljøhensyn synliggøres og tænkes ind i lokalplanlægning, byforskønnelsesprojekter mv. Vi arbejder for at skabe balance mellem erhverv og bosætning, så der er kortest mulig afstand mellem bolig og arbejdsplads (mulighed for at bo, leve og arbejde lokalt). Trafiksikkerhed prioriteres højt ved ombygning og nyanlæg. Vi deltager i trafiksikkerhedskampagner sammen med andre kommuner og politiet. Vi søger at udbygge og styrke infostrukturen, så der i højere grad er mulighed for etablering af mindre arbejdspladser, hjemmearbejdspladser, fjernundervisning mv.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen PKT 3: Fremme af biologisk mangfoldighed Vi iværksætter tiltag til bekæmpelse af Kæmpebjørneklo. Vi udarbejder pesticidhandlingsplan for afvikling af brug af pesticider på offentlige arealer. Vi vil sikre at udviklingen af landdistrikterne går hånd i hånd med en rig natur og et rent miljø med varierede landskaber, så der opstå balance mellem benyttelse og beskyttelse.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen PKT 4: Inddragelse af befolkningen i det lokale Agenda 21 arbejde Øget borgerinvolvering via lokalråd så tidligt som muligt i planlægningsprocesserne. - mulighed for reel indflydelse af betydning for ens dagligdag. Kommunens 17 lokalråd og lokalområder inddrages i tilrettelæggelsen af LA 21-arbejdet: lokale indsatser i lokale områder. Dialogmøder helhedsorienteret og tværsektorielt tænkning. Vi vil løbende informere kommunens borgere om resultater og sammenhænge i indsatsen på området for by- og landdistriktsudvikling. Vi skal signalere åbenhed, engagement samt viljestyrke, så både virksomheder og borgere oplever venlig, effektiv og målrettet betjening. Vi vil arbejde for, at også borgere med funktionsnedsættelse får mulighed for at tage del i kultur- og fritidstilbud samt deltage i den demokratiske proces. Børn og unge arbejder med LA 21, herunder om bæredygtig udvikling, sundhed og sunde kostvaner i undervisningen på skolerne og i SFO’er og daginstitutioner. Vi vil arbejde for, at ældre med reducerede fysiske, fysiske og sociale færdigheder oplever en sammenhængende kommunal indsats der understøtter: Kontinuiteten i den enkeltes tilværelse, den enkeltes selvbestemmelse, brugen af egne ressourcer og indflydelse på egne forhold.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Pkt. 5: Samspil og samarbejde på tværs om planlægning og nye tiltag Alle fagsekretariater (decentral model) arbejder med gennemførelsen af LA 21. Sundhed og trivsel integreres i planlægningen fx ved planlægning af attraktive stier og sammenhængende stisystemer, der fremmer borgernes mulighed for at cykle/gå/rulle og ved at forskønne torve og pladser, der skaber åbne, trygge og attraktive samlingssteder for lokalbefolkningen. Landdistriktsudviklingen skal være helhedsorienteret, bæredygtig og tværsektoriel. Vi vil skabe en sundheds- og uddannelsesmæssig beskæftigelsesindsats, der bygger på forebyggelse og helhedsorientering gennem en samarbejdende, afklarende, motiverende og nærværende indstilling. Vi skal skabe et fagligt bæredygtigt miljø i arbejdsmarkedscentret gennem fokus på større viden, hurtig og effektiv individuel indgriben, decentral vejledning i de enkelte jobcentre og satelitter, møde kunderne hvor de er – geografisk og personligt, deltagelse i udviklende projekter, videndeling og uddannelse for de ansatte og endelig samarbejde i og på tværs af teams, med eksterne aktører og virksomheder. Kultur- og fritidspolitikken knyttes tæt sammen med naturpolitikken. Sundhed og trivsel skal indgå som et element i og på tværs af alle forvaltningsområder.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Bæredygtig udvikling handler om at skabe gode levevilkår, styrke samarbejdet og udvikle demokratiet. I kommuneplanen bliver målene opstillet efter de 5 punkter for at synliggøre indsatsen og fordelingen på de 5 indsatsområder samt synliggøre det tværfaglige fokus.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Klimastrategi MENNESKER Social og kulturel dimension JORDEN Miljømæssig dimension PENGE Økonomisk dimension

Mål: I planperioden skal der Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Mål: I planperioden skal der udarbejdes en klimastrategi, som skal implementeres i alle fremtidige planer og projekter i administrations- og driftsorg.

Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Klimaforandringerne gennem begrænsning og med tilpasning. Begrænsning = medvirke til at nedsætte udslippet af drivhusgasser. (f.eks. modernisering af bygningsmassen, reduktion af energiforbrug, udskiftning af energikilderne til vedvarende energi og nedsætte behovet for biltrafik i byerne) Tilpasning = håndtere konsekvenserne af et foranderligt klima. (f.eks. ske gennem ændret arealanvendelse, hvor truede arealer friholdes for boliger og offentlige bygninger med vitale funktioner.) Eksisterende bebyggelser sikres med diger og andre oversvømmelsessikringer. Kloakanlægget kan dimensioneres til at kunne klare afstrømningen til et vist niveau, mens overskydende overfladevand ledes til udvalgte vådområder, som integreres i byernes grønne struktur. Effektiv klimatilpasningsstrategi kræver et godt videngrundlag og rette måleredskaber og handlemuligheder. En strategi kræver, at man: - Identificerer klimafølsomme områder - Foretager risikovurderinger - Identificerer mulige tilpasningsmuligheder - Træffer beslutning om tilpasningsmål - Træffer beslutning om implementering af strategien - Foretager løbende overvågning og justering af målsætningen

Hvad kan Miljørådet bidrage med? Hvad gøres p.t.? Bæredygtig udvikling i Vordingborg kommune efter strukturreformen – initiativer og politik Giver det mening? Kan det gøres bedre? Hvad kan Miljørådet bidrage med? Hvad gøres p.t.?