Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Hvor meget bestemmer EU?
Inspirationstema: Børns rettigheder
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
REACH Status for forhandlingerne i EU
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
1 Europæisk Sammenslutning for Sprogtestning og Evaluering
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Hvilken form for aftale vil der blive indgået til klimatopmødet i København?
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Rasmus Nørlem Sørensen Langebjergskolen 17. januar 2013
Parter og politik – beskæftigelsespolitik og aktivering Mikkel Mailand FAOS/Bpfnet-seminar 9. november 2006 ’Arbejdsmarkedets parter og det politiske system’
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
HOVEDORGANISATION FOR OFFENTLIGT OG PRIVAT ANSATTE Beskæftigelsespolitiske område Kommunalreformen Fra national til kommunal indsats.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
Hvordan implementeres Vandrammedirektivet i andre lande Miljøchef, Hans Roust Thysen Landscentret, Planteavl, Afdelingen for Miljø, Natur og Arealforvaltning.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Hvor meget bestemmer EU?
Spillet om EU’s fremtid
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Kan EU gøres demokratisk?
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Hvordan får jeg indflydelse?
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme 6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme 7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor 8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne 9. Eising breder sigtet ud – inkluderer udbudssiden 10. Eisings hypoteser 11. Eisings undersøgelse 12. Resultaterne af Eisings undersøgelse

1. De vigtigste spillere Generelle euroorganisationer: - Business Europe – EU’s industrisammenslutning - Eurocommerce – detailhandel og grossistled - EFS/ETUC – privatansatte lønmodtagere - CEEP – offentligt ansatte lønmodtagere - Multilevel organisationer – opererer både på nationalt og europæisk plan – store landes stærkeste interesseorganisationer –British Industries, DG Metall o.lign. Specifikke organisationer; nicheorganisationer : - Mange, f.eks. banker, kemi, biler, maskiner, lærere, jurister osv.

Tidligere undersøgelser - Meynaud & Sidjanski (1970’erne) Hvem har adgang til EU-institutionerne? Vigtigheden af Kommissionen blev betonet Derimod blev Ministerrådet sjældent opsøgt Europa-Parlamentet var uinteressant på grund af den rene konsultative rolle

2. Kommissionen og lobbyismen Traditionelt fokus: Kommissionen Vinkler på indflydelse i.f. t. Kommissionen: a) Pluralisme – uformelle kontakter, lobbyister forsøger at få indflydelse ved at påvirke udefra via delegationsbesøg, breve, medier – kendes på nationalt plan fra bl.a. Storbritannien, Irland, Italien og Belgien.

2. Kommissionen og lobbyismen b) Korporatisme - Kommissionen inviterer euroorganisationer med i dialogfora og mere formelle udvalg samt ekspertudvalg med henblik på forberedelse af forslag, hvorved lobbyister får indflydelse indefra. - kendes på nationalt plan fra bl.a. Østrig, Danmark, Finland, Tyskland, Holland og Sverige. c) Etatistisk – lobbyister spiller en ringe rolle i forhold til Kommissionen, som betragtes som selvberoende - kendes fra nationalt plan fra Frankrig og Grækenland.

3. Lobbyisme i teori og praksis a)Lobbyisme ifølge rational choice-teorien: De fleste undersøgelser peger på, at velorganiserede, ressourcestærke interesseorganisationer med muligheder for at bero på selektive incitamenter. Dårligt organiserede og diffuse interesser taber (f.eks. skatteydere, forbrugere).

3. Lobbyisme i teori og praksis b) Integrationsteorier og lobbyisme: - Neofunktionalismen – euroorganisationer dominerer - Intergovernmentalismen/ traditionalismen – interesseorganisationer rodfæstede i medlemsstaterne - Multilevel governance – interesseorganisationer opererer i flere led - Nicheorganisationer - ”Occational players”

3. Lobbyisme i teori og praksis c) Praktiske lobbystrategier for nationale interesseorganisationer i EU: - danner euroorganisationer - lobbyer direkte i forhold til EU-institutioner - får nationale regeringer/ myndigheder til at fremme deres sag i EU - indgår i ad hoc samarbejde med andre nationale og europæiske interesseorganisationer -hyrer professionelle konsulenter Alle strategier bruges, men multilevelstrategien vinder frem

3. Lobbyisme i teori og praksis d) Lobbyisme og EU-institutionerne: Traditionelt fokus for forskningen i lobbyisme i: Kommissionen. Nyt at inddrage også Ministerrådet og Europa- Parlamentet. Mulighed for sammenligning - EU-institutionerne ønsker selv lobbyismen. - EU-institutionerne har brug for forskellige informationer, som lobbyisterne kan bidrage med.

4. Udbud af lobbyisme Tre typer af informationer, hvor forskellige typer af lobbyister har forskellige styrkepositioner (med hensyn til viden og repræsentativitet): 1) Ekspertviden – individuelle virksomheder (evt. konsulenter) er bedst. 2) Viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – euroorganisationer er bedst. 3) Viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – nationale interesseorganisationer er bedst.

4. Udbud af lobbyisme Afgørende for udbuddet af lobbyisme: Interesseorganisationernes -størrelse – store aktører kan ”gå selv”, små aktører er afhængig af kollektiv handlen - men store interesseorganisationer kan også have mange beslutningslag -strategi – national niche-spiller eller internationalt orienteret organisation - struktur – tæt forbindelse til nationale beslutningstagere eller ej?

5. Fordele og ulemper ved forskellige typer af lobbyisme Individuelle virksomheder – ekspertviden, hurtig reaktionsevne, ingen repræsentativitet. Sammenslutninger i EU – ingen ekspertviden, repræsentativitet på EU-plan, langsom reaktionsevne på grund af, at mange beslutningstagere skal tages i ed. Nationale sammenslutninger – ingen ekspertviden, repræsentativitet på nationalt plan, forholdsvis langsom reaktionsevne, men hurtigere end sammenslutninger på EU-plan. Konsulenter – ingen repræsentativitet, kan kun fremkomme med ekspertviden, hvis de er specialiserede på feltet.

6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme a)Europa-Parlamentet: efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på EU-niveau – men også om medlemsstaterne. H1: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut.> ekspertviden

b) Kommissionen: Efterspørger især ekspertviden – men også om interesser på EU-niveauet. H2: Ekspertviden > nationale sammenslut. > europæiske sammenslut. 6. Hypoteser om forskellige typer af lobbyisme

c) Ministerrådet: Efterspørger især viden om aggregerede interesser og holdninger på medlemsstatsniveau – men også om EU- niveauet. H3: Nationale sammenslut. > europæiske sammenslut.> ekspertviden

7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Lobbyisme = at måle indflydelsen,- en proxy for lobbyisme er adgang til lovgivningsprocessen, selv om adgang ikke nødvendigvis er lig med indflydelse. - ineffektive lobbyister kan få adgang til lovgivningsprocessen uden at være i stand til at oversætte adgangen til indflydelse.

7. Bouwens lobbyismestudie af den finansielle sektor Bouwens test: Aktører i Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet blev bedt om at rangordne: 1.Europæiske sammenslutninger 2.Nationale sammenslutninger 3.Individuelle virksomheder 4.Konsulenter Det sker med hensyn til, om de var vigtige politiske interessenter på det finansielle område.

8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Resultat af test: Europa-Parlamentet: Europæiske sammenslut. > nationale sammenslut. > ekspertviden Kommissionen: Europæiske sammenslut. > ekspertviden > nationale sammenslut. (Overså Bouwen, at Kommissionen også var en politisk aktør?). Ministerrådet: Nationale sammenslut. > ekspertviden > europæiske sammenslut.

8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Europa-Parlamentet: efter forventningen Kommissionen: hellere europæiske sammenslut. end ekspertviden, men lille forskel Ministerrådet: nationale sammenslutninger, men også individuelle virksomheder, hvis de er nationale dominerende virksomheder

8. Bouwens test af forskellige typer af lobbyisme og EU-institutionerne Konklusion af Bouwens test: Virksomheder – til Kommissionen, hvis de er multinationale Virksomheder – til Ministerrådet, hvis de er nationale dominerende virksomheder Europæiske sammenslut. – til Kommissionen og Europa-Parlamentet, men ikke Ministerrådet

Bouwen: Vinkel: ”Adgangsgoder” bestemmer ”adgangsmønstre”: Adgang for tre former for organisationer: Virksomheder EU sammenslutninger Nationale sammenslutninger De tre typer organisationer leverer forskellige typer ”adgangsgoder”. = typer af informationer (om markeder, altomfattende EU- interesser og altomfattende nationale interesser). Finansielle sektor, efterspørgsselsorienteret.

9. Eising: Breder sigtet ud – inkluderer udbudssiden Hovedargument: adgangsmønstre skabes af ressourceafhængighed, institutionelle muligheder og interesseorganisationernes kapacitet. Adgangsbegrebet: Adgang defineres som hyppighed m.h.t. kontakt. Fra uformelle bilaterale møder med EU-embedsmænd og politikere til institutionaliserede komitémøder. De ”politiske penge” i EU er information. På den anden side: adgang er ikke ensbetydende med at have indflydelse på EU-politikernerne. EU-institutionerne kan endvidere bruge interesseorganisationerne for at fremme deres egne mål.

EU’s system med mange beslutningsniveauer – mange adgangspunkter – hypoteser: (Drejer sig om det supranationale samarbejde) Kommissionen er stadig vigtigst for interesseorganisationerne. Derefter EP (ændring fra tidligere) – interesseorganisationerne har mere kontakt med dem end med Ministerrådet/DER. Kontakten er især med embedsmandsniveauet (the working level = eurokrater, rapporteurs, langt mindre med arbejdsgrupperne i Ministerrådet) snarere end med det overordnede politiske niveau.

10. Interessegruppernes kapacitet – hypoteser: Store virksomheder – kan kontakte EU-institutionerne. Små virksomheder – må ty til deres respektive interesseorganisationer. Tidligere var Kommissionen kun interesseret i euro- organisationer. Men det indre marked ændredes situationen: European Round Table, individuelle kontakter, firmakontorer i Bruxelles. Nationale interesseorganisationer kontakter nationale ministerier/ ministre/ folketingsmedlemmer Euro-organisationer kontakter EU-institutioner.

11. Data/undersøgelse – Eising: Survey: Tyske sammenslutninger: korporatistisk. Franske: etatistisk. Britiske: pluralistiske. Euro-organisationer (kun erhvervslivsorganisationer = 80 % af alle). 68 store virksomheder i disse tre lande. 40 % svarprocent (undtagen euro-organisationer).

Data/undersøgelse – Eising: Kontaktmål i spørgeskemaerne: Ingen kontakt Årlig kontakt Halvårlig kontakt Kvartårlig kontakt Månedlig kontakt Ugentlig kontakt

Eisings undersøgelse: Bekræfter i det store og hele hypoteserne Modifikationer: I modsætning til interesseorganisationerne er de store enkeltvirksomheder mere i kontakt med Ministerrådet end med EP. Nationale organisationer har kun sporadisk kontakt med EU-institutionerne. EU er ikke elitepluralistisk. Der er ikke den store forskel mellem store virksomheders og EU-interesseorganisationernes kontaktmønster Blanding af pluralisme og korporatisme på EU-niveau Store virksomheder har mest indflydelse, hvis politiske ledere influerer kraftigt på beslutningsprocessen

Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 1) Interesseorganisationerne med kontakt til EU- institutionerne har let ved at få informationer fra Kommissionen og EP 2) Store virksomheder og euro-organisationer er mere aktive end nationale sammenslutninger i den første dagsordenssættende fase 3) I den efterfølgende forslagsfase intensiverer de fleste interesseorganisationer deres anstrengelser for at påvirke Kommissionens udformning af forslag til EU-direktiver og –forordninger

Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 4) Interesseorganisationsaktiviteten går noget ned, når Kommissionen har afleveret deres forslag til Ministerrådet og EP. 5) Når Ministerrådet diskuterer et forslag, retter de nationale interesseorganisationer deres aktivitet mod nationale ministre og ministerier snarere end mod EU- beslutningsorganet. 6) Når EU-forslag er vedtaget og skal implementeres i medlemsstaterne, er det de nationale interesseorganisationer og store virksomheder, som i hovedsagen søger at påvirke.

Eising: Konklusioner Store virksomheder: højt aktivitetsniveau i hele processen Euro-interesseorganisationer: koncentreret påvirkning i politikformuleringsfasen Nationale interesseorganisationer: spreder sig over hele beslutnings- og implementeringsfasen, men har få direkte kontakter med EU-institutionerne