Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation Markedsafgrænsning Definition af markedet Indsnævring af markedet og konkurrencesituation
Markedsundersøgelse Skal foretages for at finde markedsafgrænsningen Først afgrænsning af markedet Dernæst indsamling af informationer om kunder og udbyder (konkurrencesituation) Udpegning af markedsleder og nærmest konkurrent Til sidst pålægning af forpligtelser
De fire markedsforhold En definition af markedet: Et produkt eller en gruppe af produkter (kan give markedet sit navn fx. Skomarkedet) Udbydere (Virksomhederne) Efterspørgere (Kunderne) Geografisk afgrænset område
Scantruck som eksempel Produkt: Scantruck er markedsleder indenfor Manitou Udbydere: Hvis man kigger på danske virksomheder er Scantruck ledende. Efterspørgere: Scantruck har et stort marked indenfor landmænd og andre virksomheder, men ikke private. Geografisk afgrænsning: Scantruck markedsledende i Danmark, men markedsniche i Mellemøsten