PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012
Fremtidens vejledningsunivers Vejlederkultur i skolen Nye organisations- og refleksionsformer På tværs af tid, sted og rum Fra lærer til lærer Kollegavejledning og sidemandsoplæring Flydende lærlingeskaber
Mediepædagogisk praksis Organisationens mediekultur Medievejleder Ledelse Lærer UDVIKLINGSPERSPEKTIV? ElevAndre vejledere/konsulenter
PLC i skolen Fysiske og virtuelle eksperimenterende værksteder Nye læringsrum og arbejdsformer Nye roller og relationer Det mediepædagogiske håndværk skal i fokus Medarbejdere med forskellige faglige profiler organiseret i dynamiske teams
Skolebibliotekaren – som mediepædagogisk vejleder Fra teknisk support/råd og vink til mediepædagogisk vejledning Fra fag og didaktik til kulturarbejde og mediepædagogik Fokus på: Pædagogiske eksperimenter og udfordringer
Understøttelse af praksis i indskolingen Som afslutning på et forløb i faglig læsning i 2. kl.: Indsamle viden om dyr og producere en fagbog. Introduktion: Gæt et dyr. Fortæl om et dyr du kender godt. Fortæl om dyretsom om du fortæller til en blind, men sig ikke dyrets navn. Varighed 1 minut. Optagelse: Easi Speak. Ingen redigering og afspilning på computer. Indsamling: Danske Dyr, søger billeder i de rigtige formater på Google og gemme dem. Produktion: De udvalgte billeder lægges i rækkefølge, der skrives tekst på billederne, indtales lyd og vælges underlægningsmusik og vælges passende overgange mellem billederne. Photo Story. Om arbejdsformerne: ”Børnene skal arbejde to og to”. ”I indskolingen har vi altid i stort set alle fag arbejdet værkstedsorienteret ”.
Udfordring af praksis i udskolingen Pia Bajlum Esbensen (2012): Somebody I used to know -et multimodalt forløb i 8b.
Udfordring af praksis i udskolingen
Vejleder Lærerens fagfaglighed Skolens mediekultur
Projektudvikling
Hvad skal understøttes og udfordres? Hvilke former for vejledning skal iscenesættes? Hvordan skal det organiseres - helt konkret? Mediepædagogisk vejledning