Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er internationalisering
Advertisements

HHX – HANDELSGYMNASIET HERNING
IKV i den politiske kontekst
Fremtidens Videoforbruger
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Lærerprofessionen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
International Linje.
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Fagets formål, fokus og fagmål
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Lærerprofessionen - en definition.
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
NavnFødselsår AdressePostnr. By Telefon Mobil nr. T-shirt størrelse (forventet størrelse til august) elev forælder Ansøgning til Team Copenhagen.
Demokrati og menneskerettigheder
NavnFødselsår AdressePostnr. By Telefon Mobil nr. T-shirt størrelse Ansøgning til Team Copenhagen Eliteidrætsakademi 2013/14 Fægtning Ansøgning indsendes.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Samfundslære: Styreformer
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Intro og Problemformulering
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærerprofessionen.
Uddrag af politiske principprogrammer
- Global islamistisk terrorisme
EU i undervisningen – hvordan?
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
Thea, Line, Amanda, Jacob, Dan og Nicoline
Økonomi og Demokrati.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
Kapitel 8 ØKONOMI – BNP, VÆKST OG HVORDAN DER PRIORITERES OG VÆLGES MELLEM KNAPPE GODER?
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Nyheds-mediernes historie
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
NavnFødselsår AdressePostnr. By Telefon Mobil nr. T-shirt størrelse (forventet størrelse i august) elev forælder Ansøgning til Team Copenhagen.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Af Ove K. Pedersen Department of Business and Politics Copenhagen Business School 1 NÅR DEN LANGE HISTORIE VENDER TILBAGE.
Af Ove K. Pedersen Department of Business and Politics Copenhagen Business School 1 VELFÆRDSSTATENS UDVIKLING.
Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
En lille morgensang
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
ER DER MENING MED GALSKABEN – ELLER ER DET BARE KAOS?
Hvad er EU’s demokratiske udfordringer?
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE

FOLKEOPLYSNINGEN ( ´ERNE) TILVÆRELSESOPLYSNINGEN ( ´ERNE) MARKEDSOPLYSNINGEN (1990´ERNE TIL I DAG) TRE PERIODER

Folkeoplysningen: Gensidigheden mellem dannelse og uddannelse Tilværelsesoplysningen: Adskillelsen af dannelse og uddannelse Markedsoplysningen: Dannelsen underlægges uddannelse DANNELSE OG UDDANNELSE

Uddannelsespolitik bliver beskæftigelsespolitisk redskab Dannelse til arbejdet som fællesskab Motivation til at påtage sig et selv-ansvar for egen indkomst og deltagelse MARKEDSOPLYSNINGEN

Erfaringer og betingelser Den ny umyndighed: samfundet Demografi: tab af potentiale Konkurrence på kompetence: vækst til forudsætning for velfærd MARKEDSOPLYSNING

Folkeskole og ungdomsuddannelse bliver redskab for dannelsespolitik Erhvervsuddannelser redskab for færdigheder Dannelse til menneske og bygning af et åbent samfund Motivation til at søge livets oplysning/deltage i medlevende demokrati TILVÆRELSESOPLYSNING

Erfaringer og betingelser Holocaust International økonomi TILVÆRELSESOPLYSNING

Undervisning som redskab for myndiggørelse af den enkelte Dannelse som vej til bygning af et folk af myndige borgere Motivation til at være egen-ansvarlig i et folkeligt fællesskab FOLKEOPLYSNING

Erfaringer og betingelser Standssamfund og umyndiggørelse Statskollaps Industrialisering FOLKEOPLYSNING

Dannelse/uddannelse politisk redskab Snigende statsliggørelse Nutidens politiske dominans Fortidens teologiske og/eller filosofiske indflydelse LANGE HISTORIE

Fra forfaldstese til fremtidsprojekt Gensidighed mellem uddannelse og dannelse Kan teologi, politisk filosofi og -analyse igen kombineres og anspore til dannelsesprojekt? EN TREDJE VEJ?