Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE
FOLKEOPLYSNINGEN ( ´ERNE) TILVÆRELSESOPLYSNINGEN ( ´ERNE) MARKEDSOPLYSNINGEN (1990´ERNE TIL I DAG) TRE PERIODER
Folkeoplysningen: Gensidigheden mellem dannelse og uddannelse Tilværelsesoplysningen: Adskillelsen af dannelse og uddannelse Markedsoplysningen: Dannelsen underlægges uddannelse DANNELSE OG UDDANNELSE
Uddannelsespolitik bliver beskæftigelsespolitisk redskab Dannelse til arbejdet som fællesskab Motivation til at påtage sig et selv-ansvar for egen indkomst og deltagelse MARKEDSOPLYSNINGEN
Erfaringer og betingelser Den ny umyndighed: samfundet Demografi: tab af potentiale Konkurrence på kompetence: vækst til forudsætning for velfærd MARKEDSOPLYSNING
Folkeskole og ungdomsuddannelse bliver redskab for dannelsespolitik Erhvervsuddannelser redskab for færdigheder Dannelse til menneske og bygning af et åbent samfund Motivation til at søge livets oplysning/deltage i medlevende demokrati TILVÆRELSESOPLYSNING
Erfaringer og betingelser Holocaust International økonomi TILVÆRELSESOPLYSNING
Undervisning som redskab for myndiggørelse af den enkelte Dannelse som vej til bygning af et folk af myndige borgere Motivation til at være egen-ansvarlig i et folkeligt fællesskab FOLKEOPLYSNING
Erfaringer og betingelser Standssamfund og umyndiggørelse Statskollaps Industrialisering FOLKEOPLYSNING
Dannelse/uddannelse politisk redskab Snigende statsliggørelse Nutidens politiske dominans Fortidens teologiske og/eller filosofiske indflydelse LANGE HISTORIE
Fra forfaldstese til fremtidsprojekt Gensidighed mellem uddannelse og dannelse Kan teologi, politisk filosofi og -analyse igen kombineres og anspore til dannelsesprojekt? EN TREDJE VEJ?