Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, 12.3.2003 Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Fremtidens energiplanlægning
Pædagogernes Pensionskasse
Bips konference, mandag den 6. september 2010
OPP i byomdannelse - undersøgelse af de europæiske erfaringer Lise Aaen Erhvervs- og Byggestyrelsen Pia Nielsen Socialministeriet.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Hvad kan København som hovedstad?
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
mulige reformstrategier
Grunddataprogrammet.
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Forgasning af affald og biomasse
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
En fast Kattegatforbindelse
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Kvalitetsfondsbyggeri i Region Hovedstaden
Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien - 5 nye skridt på vejen Regeringen 2003.
Fordelingen af forskningsbevillinger i 2005 og 2010.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Digitalisering i den offentlige sektor
Vision 2050 er vejen til vækst
Præsentationens transcript:

Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning

Investeringer i fremtiden Thomas Krag Mobilitetsrådgivning …omfatter ikke kun bygninger, veje og maskiner …men også investeringer i ny viden, digital infrastruktur, uddannelse, forskning og human kapital Redegørelse om offentlige investeringer, Finansministeriet 2001

Hovedlinier Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Forskning 3% af BNP i 2012 Øget vedligeholdelse Højt samfundsøkonomisk afkast - rentabilitetskrav Ny beslutningsmodel Offentlig-privat partnerskab

Regeringens prioriteringer Thomas Krag Mobilitetsrådgivning 1.En bedre infrastruktur 2.Reduktion af stigende trængselsproblemer 3.Sammenhænge inden for landets regioner 4.Internationale trafikforbindelser og standardisering af normer på baneområdet

3 faser Thomas Krag Mobilitetsrådgivning 1.Reinvesteringer 2.Trængsel og sammenhænge i og mellem regionerne 3.Den europæiske dimension (gods)

Investeringer Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Samlet:26,0 mia kr Besluttet:10,1 mia kr Grundlag: 2,3 mia kr Pulje: 1,0 mia kr Forbered: 4,6 mia kr Rest: 8,0 mia kr (Femern, Metro) vej bane 68% 32% 88% 12% 59% 41%

Vedligeholdelse Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Vej:600 mio kr. pr. år Bane:360 mio kr. pr. år (reserve) Veje:1.600 km Baner:2.320 km 0,38 mio kr/km/år 0,16 mio kr/km/år – måske 63% 37%

Pulje Thomas Krag Mobilitetsrådgivning ”Pulje til kapacitetsforbedringer og trafiksikkerhed” 100 mio kr pr. år (rådighedspuljer 50 mio kr pr. år) Samarbejde med amter og kommuner Kapacitetsforbedringer, sikkerhed, prioriterede områder (både vej og bane)

Trængsel Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Hovedstadsområdet ~ balance i og mellem regionerne Rentabilitet af udbygning

Trængsel Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Endelig er det ikke sikkert, at en målsætning om "ingen trængsel" er særlig god. Omkostningerne ved at løse trængselsproblemer må også sættes i forhold til gevinsterne. I nogle tilfælde kan det derfor være fornuftigt at leve med en vis trængsel - eller finde andre løsninger end blot udbygning af infrastrukturen.

Den europæiske dimension Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Overhalingsspor for godstog (45 mio kr) Undersøge signal- og togkontrolsystem (30 mio)

De fraværende dimensioner Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Prioritering af trafiksikkerhed Forskning og ny viden Smarte løsninger og aktiv transport Privatisering på brugerniveau (brug af markedsmekanismen på trængselsområdet) Visioner Thomas Krag Mobilitetsrådgivning Miljø