Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom and Jonas Riddersrale, Funky Business Det bliver sværere og sværere at skille sig ud!
Page 2 Det åbenlyse perspektiv Danmarks fremtidige velstand er afhængig af vore virksomheders konkurrenceevne Virksomhedernes konkurrenceevne er – såfremt ren priskonkurrence ønskes undgået – afhængig af innovation, der har værdi for kunderne (funktionel og/eller emotionel) Funktionel og emotionel værdi skabes i de fleste tilfælde af høj teknologisk eller designmæssig kompetence Konkurrencen fra ”nye” lande på teknologisiden er stærkt stigende Virksomhederne er i stadigt stigende omfang afhængige af adgang til designkompetencer Der er (stadig) ofte for dyb kløft mellem designere og virksomheder Designskolen Kolding ønsker at ændre på dette!
Page 3 Det er ofte de små ting, der gør forskellen
Page 4 Beauty and business…
Page 5 Hvorfor interessere sig for en designskole? Design er meget andet end ”blot” æstetik Adgang til højt kvalificerede designkompetencer Brugerforståelse og involvering ligger i blodet Designere trænet i tværfunktionelt samarbejde Modet til at tænke anderledes Større virksomheder: Adgang til de bedste kandidater Mindre virksomheder: Fleksibel adgang til designressourcer og -viden
Page 6 Designskolen Koldings vision Designuddannelse og Dansk Design i verdensklasse DK vil inspirere, udfordre og udvikle dansk design og designerens rolle, relevans og rækkevidde i en global virkelighed og fungere som progressiv og kreativ videns- og innovationskapacitet med lokal forankring og internationalt format.